Över kallfjällen

Jag är frestad att lämna stigen och ta raka spåren. Vi skall fån Vassijauri till Abisko i juli, via Trollsjön. Min fråga är: Terrängen rakt österut från Trollsjön, norr om glaciären tills man kommer till stigen från Låktakohka stugan söderut. Enligt kartan så finns det inga vad på sträckan som då är ca 4,5km.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har stått vid Trollsjön och tittat uppåt och det såg inte omöjligt ut. Vi hade dock glömt kartan i bilen vid E10:an så vi vände tillbaka. Lite snopet men det blåste kraftigt den dagen också. Jag tror att BAMM har haft en sträcka rakt upp där för några år sedan. Några problem med vad kan jag inte tänka att det finns. Jag har gått den västligaste leden från Kårsavagge till Låktastugan och jag minns att jag 2 gånger gick över jokken som kommer ner från sjön öster om höjden 1419 utan problem. På dom där höjderna är man glad om man hittar vatten.

Jag gick en tur rakt öster ut från trollsjön till låktatjåkka stugan, sedan söder ut mot kårsavagge (Frippes fall) sen till Björkliden.
Visst är det brant upp från trollsjön men det är inte omänskligt jobbigt. Väl uppe på höjden fanns det väldigt fina sjöar på vägen till låktatjåkkåstugan. Upplevde inga problem eller jobbiga vad på den turen.
Hoppas du får en bra tur!

Hej alla vandrare. Skall jag verkligen vara pionjär på sträckan?
Nix. Jag har vandrat åt motsatt håll och min Livskamrat (kvinna, då 55 år) har gått "din" väg.
Nema problema.
Fast... jag fattar kanske inte riktigt vad du menar...
Du tänker gå rakt österut från Trollsjön "norr om glaciären"... Menar du den lilla på väg ner i Guoblavagge? Precis där har jag vandrat - åt båda hållen. Lite branter här och där, så det blir en del sickande och sackande.
När du ska ta dig upp från Trollsjön ska du utgå från det nordöstliga hörnet och i stort sett sikta mot nordost. Vill du sedan ha en riktigt maffig utsikt så ska du - när du har tagit dig dig drygt hälften av höjdmetrarna uppåt - svänga mot söder så att du så småningom står vid den sydligaste spetsen av vaggen - fast högst upp. Magiskt att ha hela Kärkevagge under sig.

Lycka till!

HåkanF

Vad glad jag blev av era kommentarer. Har uppfattat från kartan att det är brant från sjön men att det oppe på höjderna är rätt så plant. Fast spikat, jag tar den vägen. Tack skall ni ha.

Hej Håkan. Dom har jag läst redan innan. Fina bilder och fint berättat. Ja, rakt österut från Trollsjön 4,5km mellan toppen 1391 och glaciären och sedan neråt mot Korsavaggestugan och Abisko. Tänker spendera en hel vecka på denna tremila vandring. Vi blir fyra 60+ vandrare med hyfsad kondis.
Tack för tipset om nordöstra hörnet, det tar den tiden det tar för att komma opp.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips