Över kallfjällen

Jag är frestad att lämna stigen och ta raka spåren. Vi skall fån Vassijauri till Abisko i juli, via Trollsjön. Min fråga är: Terrängen rakt österut från Trollsjön, norr om glaciären tills man kommer till stigen från Låktakohka stugan söderut. Enligt kartan så finns det inga vad på sträckan som då är ca 4,5km.
 
Jag har stått vid Trollsjön och tittat uppåt och det såg inte omöjligt ut. Vi hade dock glömt kartan i bilen vid E10:an så vi vände tillbaka. Lite snopet men det blåste kraftigt den dagen också. Jag tror att BAMM har haft en sträcka rakt upp där för några år sedan. Några problem med vad kan jag inte tänka att det finns. Jag har gått den västligaste leden från Kårsavagge till Låktastugan och jag minns att jag 2 gånger gick över jokken som kommer ner från sjön öster om höjden 1419 utan problem. På dom där höjderna är man glad om man hittar vatten.
 
Jag gick en tur rakt öster ut från trollsjön till låktatjåkka stugan, sedan söder ut mot kårsavagge (Frippes fall) sen till Björkliden.
Visst är det brant upp från trollsjön men det är inte omänskligt jobbigt. Väl uppe på höjden fanns det väldigt fina sjöar på vägen till låktatjåkkåstugan. Upplevde inga problem eller jobbiga vad på den turen.
Hoppas du får en bra tur!
 
Hej alla vandrare. Skall jag verkligen vara pionjär på sträckan?
Nix. Jag har vandrat åt motsatt håll och min Livskamrat (kvinna, då 55 år) har gått "din" väg.
Nema problema.
Fast... jag fattar kanske inte riktigt vad du menar...
Du tänker gå rakt österut från Trollsjön "norr om glaciären"... Menar du den lilla på väg ner i Guoblavagge? Precis där har jag vandrat - åt båda hållen. Lite branter här och där, så det blir en del sickande och sackande.
När du ska ta dig upp från Trollsjön ska du utgå från det nordöstliga hörnet och i stort sett sikta mot nordost. Vill du sedan ha en riktigt maffig utsikt så ska du - när du har tagit dig dig drygt hälften av höjdmetrarna uppåt - svänga mot söder så att du så småningom står vid den sydligaste spetsen av vaggen - fast högst upp. Magiskt att ha hela Kärkevagge under sig.

Lycka till!

HåkanF
 
Vad glad jag blev av era kommentarer. Har uppfattat från kartan att det är brant från sjön men att det oppe på höjderna är rätt så plant. Fast spikat, jag tar den vägen. Tack skall ni ha.
 
Hej Håkan. Dom har jag läst redan innan. Fina bilder och fint berättat. Ja, rakt österut från Trollsjön 4,5km mellan toppen 1391 och glaciären och sedan neråt mot Korsavaggestugan och Abisko. Tänker spendera en hel vecka på denna tremila vandring. Vi blir fyra 60+ vandrare med hyfsad kondis.
Tack för tipset om nordöstra hörnet, det tar den tiden det tar för att komma opp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 42
JohanGrum Vada över Låddejåhkå i Padjelanta, väster om stugan Fjällvandring 2
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
MatteN Färdväg över Luohttolahko Fjällvandring 15
zebulah Bron över Kuoperjokka mllan Singi och Sälka ska bytas i veckan Fjällvandring 0
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
martindaunfeldt Gena från Låkta ner till trollsjön över "Gearggecorru"? Fjällvandring 4
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Charlotte J Läge för vad över Hadditjåkkå? Fjällvandring 4
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
Huml3 Över Skoarkki / Svirjjatjåhkkå till Jilavagge? Fjällvandring 31
Kveke Vandra över helagsfjället Fjällvandring 3
GustavOh Kvikkjokk - Vállevágge - låptåvágge - över njoatsosjjåhko - Pårek - kvikkjokk Fjällvandring 17
Kimkim Karta över nationalparkerna i norr? Fjällvandring 7
Lars H Bron över Handölan i Tjallingen? Fjällvandring 4
ennamaria Från bron över Aliseatnu norr-västerut mot Abisko via Ballinvággi Fjällvandring 9
tsarpjotyr Norge över en helg? Fjällvandring 3
ulla d Bro över Kårsajåkka Fjällvandring 4
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Sigi bron över miellätno uppe vid alkavare Fjällvandring 1
ABergstrom Nån som vadat över Leavas och Rautas??? Fjällvandring 20
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Nimco Över Ljungan Fjällvandring 2
Crimper Vad över Härjångsån Fjällvandring 6
Mandris Vandra över glaciär Fjällvandring 5
pergit Bron över Handölan på plats? Fjällvandring 6
plaskdaja Vadat över Handölan nyligen Fjällvandring 5
vandrarman Vad över Riggoajvejåhkå Fjällvandring 5
Sigi hoppa över kanjon i Sarvesvagge? Fjällvandring 3
Mattias33 Ingen bro över Handölan i år Fjällvandring 25
PZON_390 Bron över Handölan ?? Fjällvandring 3
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
sabinak Vandring och boende över 2000m i Alperna Augusti? Fjällvandring 4
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
tomhylsan Ny fjälltopp över 2 000 meter hittad Fjällvandring 21
bernekorn Vandring strax över trädgränsen i Norge Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
Valpish Fjällkartor över Norge? Fjällvandring 1
Ditho Hängbro över Varvvekjåhkå trasig (Nordkalottleden Pieskehaure-Stáddajåhkå) Fjällvandring 6
Swift Sarek - bron över Gådokjåhkå Fjällvandring 2
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
PZON_390 Status för de båda vaden över Ljungan ?? Fjällvandring 0
Sigi bron över Ubmejakka Fjällvandring 2
Bandersson Faran över för Routevare? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.