Över älvar vid Sylarna

Två frågor:

1. Går det att ta sig över Enan väster om bron upp mot Sylarna? Dvs någonstans nära linjen mellan Enkälens vindskydd och Fiskåtjärnen.

2. Går det att ta sig över Sylälven någonstans nedanför gamla Sylens vindskydd?

Jag siktar alltså från Enkälens vindskydd till Fiskåtjärnen, tips på bästa väg? Det är segt att gå upp till Sylstationen för att ta bron.. Det som känns bäst såhär direkt är att ta bron över Enan, och så gå rakt mot Fiskåtjärnen, och på något vis korsa Sylälven (och de andra små vattendragen)?

Tack!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej!

Enan blir nog svår att korsa, det blir nog bäst om du tar leden mot Sylarna, när du är i höjd med Sylarnas vindskydd (eller strax nedanför) kan du svänga mot Fiskåtjärnen. Det finns en ravin en bit uppströms i Sylån från Enan, Sylån går inte att korsa mellan ravinen och Enan, däremot går det bra en bit efter ravinen.

Skitfiske på dig!

Mvh Bekkis

larsl; sa:
millimeter; sa:
2. Går det att ta sig över Sylälven någonstans nedanför gamla Sylens vindskydd?

Tveksamt. Sylälven är rätt stor redan vid fjällstationen.

Jag har dock aldrig försökt.

Men Sylälven går att korsa vid Sylstationen (utöver bron såklart!). På fjällkartan (lila, 1:100 000) ser dessutom Sylälven konstigt nog markant mindre ut strax nedanför vindskyddet än uppe vid stationen.

bekkis; sa:
Hej!

Enan blir nog svår att korsa, det blir nog bäst om du tar leden mot Sylarna, när du är i höjd med Sylarnas vindskydd (eller strax nedanför) kan du svänga mot Fiskåtjärnen. Det finns en ravin en bit uppströms i Sylån från Enan, Sylån går inte att korsa mellan ravinen och Enan, däremot går det bra en bit efter ravinen.

Skitfiske på dig!

Mvh Bekkis

Okej, så man bör gå upp till vindskyddet åtminstone? Det vore kanske praktiskt, för då har man inte så långt kvar om det visar sig att man måste upp till bron vid stationen.

Men jag ska inte fiska. Om jag inte ramlar! Det tycker inte min kamera om.

Bron vid sylarna på plats ännu?

Hej

Är bron vid sylarna på plats ännu?

Den spolades bort i höstas och var inte på plats när jag var däruppe första veckan i juli. Det gick dock utmärkt att vada över, t.o.m. utan att jag behövde ta av mina höga kängor, en bit uppströms, vid deltat.

Ja bron kom upp för en vecka sen ungefär, annars är det rätt lågt vattenstånd i älven just nu så det är inte allt för svårt att vada över.

Hammarberg; sa:
Ja bron kom upp för en vecka sen ungefär, annars är det rätt lågt vattenstånd i älven just nu så det är inte allt för svårt att vada över.

De ska bygga en ny bro, inte sant? Det är som du säger en bro upplagd nu, men vad jag kunde se på håll så verkade den rätt provisorisk. Det kanske kommer ännu en ny, riktigt maffig bro (nästa sommar då). :)

Ja bron är högst provisorisk men det är ändå den som gäller för sommaren. Det har mätts och haft sig så en ny rejäl bro är på gång men det dröjer nog till minst nästa sommar vad jag får gissa. Det har snackats om en variant som går att fälla ut och in men vi får väl se vad det blir av det hela.

Hammarberg; sa:
Ja bron är högst provisorisk men det är ändå den som gäller för sommaren. Det har mätts och haft sig så en ny rejäl bro är på gång men det dröjer nog till minst nästa sommar vad jag får gissa. Det har snackats om en variant som går att fälla ut och in men vi får väl se vad det blir av det hela.

De kan väl göra en som man slipper gå själv på :) Rullband eller nåt. Med förlängning upp i Slottsdalen, underlättar topptur.

millimeter; sa:
Hammarberg; sa:
De kan väl göra en som man slipper gå själv på :) Rullband eller nåt. Med förlängning upp i Slottsdalen, underlättar topptur.
En lian! Det vore ju fruktansvärt häftigt att ta sats från sommarleden över Herrklumpen och svinga sig över Sylälven.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips