Östra Leden i juletid

Tänkte höra vad man ska tänka på när ska bege sig ut på östra leden nästa vecka (V.50)?
Passage av Björlings? Sitter säkringar/linor (på "väggen")som guiderna använder sig av kvar under vintern?

Blåbär är jag icke men förtänksam & analyserande,, bättre att ge sig ut väl förberedd.
 
Rejäl pannlampa...

Hejsan!

Nu är jag långt ifrån någon expert på klättring, så den biten får andra uttala sig om. Det jag däremot kan "tipsa" om, även om det är ganska självklart, är att förhållanderna vid Keb i slutet av December kan vara relativt extrema och framför allt mycket opålitliga. Jag har skidat fram i ösregn och 20-30 m/s vindar ena dagen, för att klarblå himmel -35 och ingen vind dagen efter. Så se till att ha med dig kläder för alla tänkbara förhållanden.

Sen så är längden på dagen = 0 där uppe vid den här tiden på året eftersom man befinner sig norr om polcirkeln. Så räkna inte med mer en ett par timmar med skymmningsljus och eftersom det är lite svårt att ta sig ända upp till toppen och tillbaka på den tiden, även för den raskaste, skulle jag rekommendera en rejäl och pålitlig pannlampa. Kan även vara slugt att ta med sig nödövernattningsutrustning av något slag, typ lätt men stabilt tält + ligguderlag + sovsäck. Vädret kan som sagt var slå om till full snöstorm på nolltid.

/ Stefan
 
Varför inte västra leden?

Hur skall ni bo?

Även om repen skulle vara kvar sedan i höstas på östra leden så torde de vara översnöade/överisade. Funnes det fasta nyuppsatta rep skulle de vara underlättande.

Riskerna att ta sig över Björlings glaciär under vintern torde inte vara så stora. Normalt passeras inte sprickzoner upp mot insteget vad jag vet och det mesta torde vara påtagligt säkrat av överliggande snö.

Bivack i kaffedalen eller tältning och att satsa på västra leden eller en bestigning från Rabots glaciär torde vara tryggare?

GPS kanske skulle underlätta orienteringen. Den ger ju också måninformation.

Thure
 
Riskerna att ta sig över Björlings glaciär under vintern torde inte vara så stora. Normalt passeras inte sprickzoner upp mot insteget vad jag vet och det mesta torde vara påtagligt säkrat av överliggande snö.

Nu är det ju rätt tidigt så frågan är hur väl snöbroar satt sig och det förutsätter även att man kan orientera väl. Faror kan ju också vara precis vid insteget till glaciären och vid bergschrundet mot berget så jag tycker nog man ska ha lite koll på vad man gör innan man beger sig ut. Vill man vara helt säker så finns bara en regel; snötäckt glaciär=rep såvida man inte är väl förtrogen med förhållandena.

Nu vet vi ju inte vad Garntrollet har för förkunskaper men en bestigning via Rabots led kräver ju också viss insikt i glaciärteknik även om den glaciären är förhållandevis sprickfri. Rabots led har jag inte gått själv men den är väl ungefär som östra i svårighet men saknar ju fasta installationer.

Durlings led gick jag i april 1990 och det är ju en fin vinterled men då måste man ju runda Singitjåkka.
 
Jag gissar

lite det medges men uppe på Björlings glaciär i anslutning till leden torde det ha fallit i storleksordningen ett par meter snö vid jultid. Nere i Ladjovagge och Tjätkavagge är det kanske renblåst.

Säkringsattiraljer torde man behöva ha med sig på östra leden på vintern. Dvs minimum rep snöankare och isyxor. Stegjärn också. Om man måste utnyttja repinknytning på glaciären kan diskuteras. Men visst är det ologiskt att inte göra det när man ändå har prylarna med sig.

Jag har gått östra leden en gång på vintern (april) och då utnyttjade vi fasta rep som Kebförarna satt upp. Vi hyrde Jumars mm på stationen.

Det bästa rådet är att lyssna med några av dem som gjort den här bestigningen vid jultid och ha koll på aktuell väder och snösituation. Kunskaper minst motsvarande alpin klätterkurs och brekurs samt vinterbivackerfarenheter förutsätter jag att det finns hos de som tar sig an ett sånt här äventyr.

Thure
 
Det är inget rep utan en vajer som sitter på Östra leden. En Via Ferrata helt enkelt. Rekommenderar en Via Ferrata slinga. Området är bland det kallaste vi har i landet så ta med rejält med kläder. -35 inte omöjligt.

Ska du köra Östra leden så skulle jag puffa för göra klätterpartiet när det är hyggligt med ljus. Du har väl max 1-2 timmar på dig där. Jag skulle råda dig till att ta västra ner.

/ Daniel
 
Imorn bär det av

Nu har jag ransakat mig & har chekat med en välmerriterad alpinguide. Går allt som planerat så hör ni av mig tisdag kväll alt onsdag morgon. Bil från Kiruna - skoter från Nikka - snöskor från leden upp i gökeldalen -- motsatt ordning hem
 
Det är inget rep utan en vajer som sitter på Östra leden. En Via Ferrata helt enkelt. Rekommenderar en Via Ferrata slinga. Området är bland det kallaste vi har i landet så ta med rejält med kläder. -35 inte omöjligt.

Ska du köra Östra leden så skulle jag puffa för göra klätterpartiet när det är hyggligt med ljus. Du har väl max 1-2 timmar på dig där. Jag skulle råda dig till att ta västra ner.

/ Daniel

Vajern var en nyhet för mig. Sitter den en bit ut från klippan? I annat fall torde den vara begravd av snö och is.

Thure
 
Åter

Skulle ge en uppföljning direkt efter turen men annat dök upp.

Turen gick över lag bra.
Bil från Kiruna, skoter te utgångsläge. Därifrån valde jag snöskor & stavar uppför. Björlings var ett äventyr mentalt pga lite taskigt väder, vind & snödrev. Mycket snö hade fram till dess kommit i området, men ej "satt" sig som man önskat. Vid passage av "väggen" inväntade jag dagsljus som måste poängteras var avgörande för mig att ta mig upp.
Vägen ned blev västra leden då den är ett säkert kort om man är ensam.

Vad gäller dagsljus kan jag bara nämna att vi har omkring 4timmar med hyfsat ljus /dag, beroende på väder. Sedan vad gäller väder så gäller regeln "de finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".
Kyla som -35grader är inga problem om man vet hur man ska bete sig & nyttja plagen rätt.

"Nöden är uppfinningarnas moder, kunskapen dess barnmorska"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.