Österrike med barn - söker inspiration

Hej vänner,

jag och mina barn har vandrat en del i Sverige samt också under en sommarvecka i Andorra. Jag är otroligt sugen på att besöka Alperna under sommarmånaderna och vandra med dem där. Jag söker lite inspiration från er för att göra detta i sommar eller kanske nästa sommar. Jag skulle vilja få tips/idéer från er om hur jag kan planera en sådan resa.

1. Antingen flyg gbg - lämplig plats Tyskland/östterike, vandring ca 1 v, och flyg hem.
2. En annan idé är att åka tåg, stanna i Berlin sen ta sig till Alperna och på ngt sätt ta sig hem.
3. En tredje idé är att ta sig till Österrike, vandra, och sen kankse ta sig till medelhavet en vecka och sen hem.
4. All of the above.

Jag söker i första hand tips på fin alpin vandring som kan passa barn. De är som sagt vana vid vandring/tälta/bära själv i svenska fjällen, men det är viktigt att vandring är fortsatt kul, inte en prestationsövning. Det är till sommaren 9, 12 och 14 år. I Andorra vandrade vi både många höjdmeter (många gånger 5-700m) och många timmar (6-8h), så de är ganska uthålliga, men vi sov inomhus varje natt, vilket de behövde pga ganska färdiga. Just detta har jag förstått ändå är det vanligaste i Österrike. För min del kan jag både tänka mig ngn form av rundtur, alternativt dagsturer, alterantivt att vi startar ngnstans och slutar ngn annanstans.

Jag är precis i starten av tankeprocessen, så all inspo från er uppskattas, även "avstickare". Tack på förhand till dig om svarar!
pia
 
Boka en resa, flyg t/r + bostad, 1-2v på något känt ställe. Schladming, St Anton, Bad Gastein, Zell am See el dyl. Väl där så finns det hur mkt vandring som helst i bergen runt omkring. Man kan oxå ta tåg en bit till nästa ort och vandra där.
 
Hej Hasse, tack för svar.
Om jag förstår dig rätt, så tänker du att man har en av dessa orter som bas och gör dagsvandringar?
Tack!
 
Ja precis, det är en tanke. Lätt och enkelt. Det finns liftar upp i bergen, massor med leder, och tåg / buss till närliggande orter - så man kan börja avsluta där om man vill. Goggla på vandringar, Schladming tex är nice !
 
Eller varför inte Stubai dalen. Ligger nära Innsbruck med flygplats och bra tågförbindelser. Går bra att bo i Neustift eller Fulpmes och göra dagsturer, Via Ferrata eller linbanan upp till glaciären eller så går man Stubaier Höhenweg med övernattning på i olika "Bergshütten".
Andra ställen jag gillar är Serfaus området, Zillertal, Nauders, eller varför inte Sydtirol/dolomiterna, typ Val Gardena.
Men generellt sagt, kan du blind peka på en karta på Alperna och du kommer hitta vad du söker.
 
PK är förstås tåg. Dagtåg till Hamburg och så Nightjet till Basel Zurich eller Munchen. FB har bra tågsemestergrupp för tips. Hyra lägenhet i skidort är nog mest ekonomiskt då ni kan kan laga mat själva. Billigare lägenhetshyra sommartid. Varierade dagsturer får ni till för en vecka utan problem. Om ni reser visare mot medelhavet kan kanske Interrailkort vara ett alternativ.

Thure
 
Jag kollade lite på att boka allt själv vs att lata mig och boka tex STS Alpersor.
Har kikat lite på austriatravel.se sen innan med, ser bra ut också. Tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Flerdagarsvandring i Österrike i maj Trekking 7
philipö Vandra Dornbirn, Österrike Trekking 1
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
camoscio Österrike Trekking 2
kutmsta Boende i stugor i Österrike Trekking 5
create Kroatien,Slovenien,österrike mm på egen hand? Trekking 1
AnnaHelen Österrike, tips till oerfarna Trekking 6
tjej_91 Vandra i Österrike Trekking 1
jeab Vandring i Stübaital i Österrike Trekking 0
Harry47 Guide (bok) om vandring i Österrike Trekking 4
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
gegga moya Högt upp på rösade leder i Österrike, vart går man? Trekking 1
Maurits Vandra i Österrike - med motorcykel som bas Trekking 0
The-explorer Dagsvandringsleder i österrike Trekking 13
per.markus.johansson Vandring i Österrike Trekking 4
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Pollan Vandring i Österrike Trekking 0
OveS Bestiga Grossglockner i Österrike Trekking 3
zeromaker Vandring i Österrike Trekking 1
Ulrica Turtips i Österrike? Trekking 2
joham Vandra i Österrike Trekking 2
mippe Vandra i Österrike..?? Trekking 1
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
goinghiking Tatrabergen Slovakien med barn Trekking 15
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
Picea Dagsturer med barn i Skottland eller Irland Trekking 19
Torpedon Dolomiterna med barn i sommar Trekking 2
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
tomaspersson Vandring på Nya Zeeland med barn Trekking 1
Reidar Barn + Kilimanjaro. Är det möjligt? Trekking 16
lestahl Vandring i alperna med barn Trekking 0
stormfrog En vecka i Krügerparken, söker tips och råd! Trekking 1
JL-hannes Långvandring söderut. Söker travelmate! Trekking 0
Christian1 Vandra i Dolomiterna - söker tips Trekking 26
ewallquist Söker info inför vandring i Dolomiterna Trekking 3
UnderEnTarp Lång man söker likasinnad ryggsäck i lättviktsklassen! Trekking 7
jesa picos de europa - söker tips Trekking 2
Tobbsingen Söker Vandringskompis till Nepal alt. Peru 2004 Trekking 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.