Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek

Hej!

Jag planerar en längre vandring i sommar där jag har tänkt att ta mig genom Kebnemassivet, Stora sjöfallet, Padjelanta och Sarek. Mitt största problem är att jag sitter på lite väl mycket tankar, idéer och information. Jag har tillgång till Grundstens böcker, har genom åren läst mycket på Utsidan, har tillgång till olika kartprogram och har en allmänt hög teknisk kännedom. Baserat på all information som jag har samlat på mig under åren och alla tankar som jag har gällande denna längre vandring känner jag att jag har kapitulerat lite. Det är så svårt att givet alla möjligheter välja -en- rutt av alla tänkbara alternativ.

Därför skulle jag ödmjukt vilja vända mig till er och fråga följande:

Om er plan var att ensamvandra i ca 3 veckor i fjällen och er idé var att välja en så spektakulär rutt som möjligt, hur skulle ni dra den?

Mina egna, väldigt lösa, tankar har varit att börja vandringen från Nikka för att via Jojoleden ta mig till Unna räitastugan och vidare mot Nallu för toppbestigning. Efter det har jag i stora drag tänkt att det hade varit intressant att ta mig västerut och en liten bit in i Norge innan jag sedan tar mig söderut, rundar allra längst in i västra Akkaajure och sedan tar mig mot Ahkka för en toppbestigning. Därifrån söderut via Padjelanta och mot Pårte för att ta mig upp mot Hambergs observatorium. På något vis sedan in österut mot Sarek (via Tielmavadet om möjligt, annars åt annat håll) och mot Skierffe. Sedan söderut mot Kvikkjokk.

Det här är bara lösa idéer och jag behöver absolut inte dra rutten på detta vis. Det jag är ute efter är en så spektakulär tur som möjligt med många och varierande, allmänt uppskattade scenarier. Jag har en förkärlek för alpina områden och tar också gärna emot tips på minnesvärda tältplatser på höjd. Jag älskar spektakulära utsikter och gör gärna toppbestigningar på berg med massiv utsikt över storslagna dalar eller som annars kännetecknas som det där lite extra. Om ni hade planerat "the rutt of your life" och hade tiden och ambitionen att bestämma in dessa spektakulära stopp längs med, hur skulle ni gått och vilka särskilt vackra tältplatser/rutter/toppbestigningar skulle ni valt?

Lite om mig: Jag har god kondition, styrka och teknik. Jag har också gott psyke såväl som omdöme. Jag förstår var mina egna gränser går. Jag har inget emot "lite mer" utmanande toppbestigningar men jag vill inte ge mig på dem där en stark, överhängande och reell fara är överhängande. Jag har ingen erfarenhet av ren bergsklättring och min tanke är därför inte att ta med sådana prylar som jag heller inte har erfarenhet av att använda (här tänker jag på kilar och mer avancerad klätterutrustning). Med det sagt är jag heller inte ute efter utmanande vandring/vad eller utmanande toppbestigningar blott för att de är utmanande. Det prioriterar jag inte alls - utan det huvudsakliga är att vägvalen innebär en upplevelse utöver det vanliga. Nu är fjällen i sig generellt sett spektakulära och helt fantastiska. Men vissa dalar, höjder, berg och smultronställen väcker det där extra hos oss - och det är en mix av dessa upplevelser som jag önskar att min längre vandring ska bestå av. Jag har ingen erfarenhet av att vandra på glaciärer, men det är en erfarenhet jag försiktigt skulle villja bygga upp under denna vandring. Jag har självklart en väldigt stor respekt för glaciärerna och särskilt vid tanken om att vandra över dem själv. Därför vill jag förhålla mig till de som (om man kan uttala det så) betraktas som säkrare - exempelvis glaciären nordväst om Tarfalajavri, Björlings glaciär (om jag går i samma led upp mot Kebne som guiderna) samt glaciären vid Pårte. Jag funderar också över strategier för att göra sådana passager som säkrast, med bland annat isskruvar och rep. Om ni har tankar om just detta så skriv gärna! I utrustningsväg (utöver det mest självklara) har jag klättersele, slingor, repbroms, karbiner. Isskruvar har jag bara övervägt, så det är inget jag har. Har grundläggande kännedom om reptekniker som autolås med prussik och liknande, men har inte riktigt testat dessa i skarpt läge (alltså på tur).

Vad får ni för tankar om detta och hur skulle ni lägga en sådan drömrutt? Och har ni några absoluta favoritplatser (på högre höjder) som går längs dessa leder? Kritisera mig gärna om jag behöver sättas ned på jorden. Jag har inte en fix idé om något i detta skede utan tänker väldigt mycket på säkerhet lika mycket som jag vill göra detta till den mest minnesvärda vandringen. Sist kan jag lägga till att jag inte är tidsmässigt bunden av annat, så om vandringen skulle ta 22-24 dagar istället för exempelvis 15-18 dagar gör för den sakens skull inget. Planen är att påbörja vandringen de absolut sista dagarna i juli.

Dit upp tar jag mig med bil. Om det går att komma på något smart och enkelt sätt att ta sig tillbaka till bilen när vandringen är över så skriv gärna om detta. Alternativet annars ser jag som flera bussresor österut mot städerna för att sedan åka västerut igen. Det känns lite omständigt, men det kanske är enda lösningen?

Två tillägg som jag kom på efter att ha publicerat inlägget:

Jag vill ta mig fram för egen maskin när jag väl är igång med vandringen. Det betyder att jag inte vill åka helikopter eller motorbåt. Jag ror dock mer än gärna själv och utan att behöva betala avgift om ert förslag på led går på sådant vis. Jag är medveten om reglerna för roddbåtarna och vad som således förväntas om man har en båt på sin sida och två båtar på andra sidan.

Jag undviker gärna Kungsleden om möjligt men jag har givetvis inget emot den om den utgör en naturlig transportsträcka längs delar av min rutt. Med det sagt och omvänt tänkt har jag heller inget alls emot att partier av vandringen går genom lite oväntade sträckor eller genom synnerligen folktomma områden som innebär ensamhet under längre tid än vanligt. Här tänker jag kanske spontant på exempelvis vissa delar av Nordkalottleden.
 
Senast ändrad:
Hej!

Jag tycker du ska ta ner ambitionerna lite. Du kommer få en helt fantastisk vandring men dina idéer räcker till 4-5 tvåveckorsturer.

Men om du ska vara ute i tre veckor (jag har provat) rekommenderar jag att du skickar proviant till ett ställe där du kan hämta upp det halvvägs. Maten är det tyngsta att kånka runt på och är det som begränsar ”räckvidden”. Ett annat förslag är att efter första vandringsdagen etablera ett basläger och göra toppbestigningar och dagsturer i ett par dagar. Då hinner du äta upp en del av provianten och slipper släpa på så mycket när du knallar vidare.

Go’ tur! / Filiokus
 
Hej!

Kul med då lång tid till fjälls!
Jag har inte koll på så stora delar av där du planerat. Vill ändå rekommendera ett besök på louttolakto som jag tycker är en fantastiskt plats.

Avseende utrustning, rep, sele, skruv etc har du nog ingen glädje av på glaciär om du går själv. Möjligen broddar eller stegjärn och isyxa om du tänkt dig gå på brant glaciär eller snöfält. Det kan ju dock medföra risker. Tycker också du ska skippa annan typ av klätterutrustning, att repsololedklättra är oftast utrustningsintensivt och kräver rätt mkt rutin. Bättre att spara klätter- och glaciärturer tills efter att du fått gedigen grund på hemmaplan.

Hoppas du hittar en bra rutt, inte så dumt att va flexibel under vägs heller
 
Unna Räitasvagge är häftigt, kargt och när man kommer upp i höjd får man lite känsla av Mordor (om vädret är ogästvänligt). Gick där i förra sommaren (upp genom Unna Räitasvagge, övernattade i Unna Räitastugan, och gick sen till Nallo och vidare mot Vistas).

Hade en av mina häftigaste naturupplevelser där. Vi gick mot Nallo och det var blå himmel och sol, några ljusa moln. Men plötsligt hör vi något som låter som åska, och väldigt nära oss. Det (antar vi?) måste ha varit en glaciär som rörde sig.
 
....Fauske - Gällivare....

Hejsan

Alltid trevligt med riktiga långturer! Jag och livskamraten gjorde en tre veckors tur för 6 år sedan som vi gillade väldigt mycket. Och till skillnad mot Filiokus så bar vi faktiskt med oss all mat och bränsle för hela turen. Vilket förvisso medförde startvikt på ryggsäcken över 40 kg för min del, men med det också full frihet!

Den gången startade vi i Kvikkjokk och gick söder ut längs kungsleden till vi passerade Piteälven och där svängde vi rakt västerut mot Årjep Savllo. Där vid norska gränsen svängde vi mot nordöst och tog oss via södra Padjelanta upp till Njoatsovagge och vidare upp på Luottholahko. Sen var planen att gå södra sidan av Rapadalen och avsluta med kungsleden ner till Kvikkjokk, men köket började krångla, så vi skippade den biten och gick raka vägen söderut istället och tog oss till Kvikkjokk via Tjuoldavagge och Prinskullen. En mycket trevlig tur som jag varmt kan rekommendera. Framför att området mellan Västerfjäll och Årjep Savllo är väldigt sällan besökt och vi så inte en enda människa :)

Det sagt är min drömtur att starta i Fauske (i Norge) och avsluta i Gällivare. Börja med att gå rakt upp i bergen direkt från Fauske och sen snirkla sig väster ut mot Blåmannaisen. Ska enligt uppgift vara möjligt att ta sig vidare mot västra Padjelanta denna väg även om det kan krävas att passera någon av glaciärälvarna via glaciärtungan.

Sen är "planen" att i princip följa gränsen norrut upp till Hellemobotn där man svänger österut och går till Sitasjaurestugorna. Sen vidare mot Kaitumstugorna där man följer Kaitumälven in i Sjaunja och avslutar i Fjällåsen.

Nu är det ta förvisso en betydligt mindre alpin tur än den du funderar på. Men om man vill uppleva ödemark och slippa andra människor är det ett svårslaget upplägg. Och dessutom gillar jag personligen variation.....enda jag inte riktigt bestämt mig för är om jag kanske skulle fördra att gå turen åt andra hållet och starta med Sjaunja :)

/ Stefan
 
Undvall: Kanske lite utanför trådens tema men tyckte dina förslag var väldigt spännande, för vi har också tänkt i samma banor. Bland annat har vi plan om å gå Kvikkjokk - Västerfjäll - årjep savllo (Mavasjaure), till Silvervägen och vidare Lønsdal i Norge. Har du någon mer beskrivning av sträckan Västerfjäll - Årjep Savllo? Vi har tankar om att paddla över sjöarna med packraft. Om det är utanför tema här har jag en annan tråd om Silvervägen - Kvikkjokk här i forumet. Är också nyfiken på Kaitumdalen - Sjaunja - Fjällåsen. Vilken rutt mer exakt tänkte du?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Neae Tips önskas inför tre-dagarsvandring! Fjällvandring 3
CleoT Tips önskas om Sarek Fjällvandring 8
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Struensee Tips på kortare fjälltur önskas! Fjällvandring 2
Tagetes Tips om Skäckerfjällen önskas! Fjällvandring 2
Struensee Tips på fjällturer önskas! Fjällvandring 10
Lull Tips på vandringsstavar önskas. Fjällvandring 16
cloud76 Tips på sovsäck önskas! Fjällvandring 8
Sluthuvet Tips önskas på kort och enkel vandring. Fjällvandring 4
sofiah Vandra i Norge v 31 med barn/ungdomar - tips önskas Fjällvandring 0
borefelt Tips på stugboende i fjällen önskas Fjällvandring 4
_DanneW Öm under fötterna -tips önskas Fjällvandring 11
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
hbc_backlund Synpunkter och tips på Sarektur önskas! Fjällvandring 4
Mike C Kortvarsel tips angående stugtur önskas. Fjällvandring 8
Maija Tips för Jotunheimen önskas Fjällvandring 12
dmitrij Tips om Alaska önskas Fjällvandring 7
Kay Tiger Tips på rutt i bd10 önskas. Fjällvandring 2
Pappan Tips önskas inför Sarektur Fjällvandring 8
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
cnygardh Solotur i Sarek, tips önskas! Fjällvandring 16
Gunilla Jämtland - snabba tips önskas! Fjällvandring 6
tahoma Första tur Hemavan-Tärnasjön råd och tips önskas Fjällvandring 13
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
hsalberg Tips önskas om vandring Hemavan-Ammarnäs området? Fjällvandring 2
petratetra Tips om Jotunheimen önskas! Fjällvandring 14
Tips önskas på led Sarek i september! Fjällvandring 4
Tips för bestigning av Kebnekaise önskas.... Fjällvandring 3
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
mkruse Padjelanta - förslag på rutt önskas! Fjällvandring 4
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
arvid andersson Synpunkter önskas på vandringsled i Sarek. Fjällvandring 3
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
Hompedompe Ruttkritik önskas, Sarek 7 dagar aug/sept Fjällvandring 8
MarieC Norgetips önskas! Fjällvandring 3
Lars karlström Fjällvandring med barn - förslag på turer önskas Fjällvandring 7
Jentuss Respons önskas på tur (Kebnekaise) mm Fjällvandring 6
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Harald Cederlund Synpunkter önskas på tur kring Pårte Fjällvandring 11
body Vandringstips önskas! Fjällvandring 6
nidob49 Vandraruppror önskas. Fjällvandring 17
lindfors förslag på kombinerad vandring-fiske tur önskas Fjällvandring 6
laurentiusweg Myggsituation i Sarek? Rapporter önskas Fjällvandring 9
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...