Önskar tips på regnkläder till tonåring

Ska ut i fjällen i augusti med familjen, och behöver införskaffa vettiga regnkläder till dottern som är 13 år. Vill inte investera för mycket, då hon fortfarande växer, men samtidigt vill vi säkra upp en trevlig tur, även om det regnar hela dagarna.

Någon som har några tips på vad vi kan köpa?

Vi köpte från XXL "riktiga" regnkläder till min tonårsson. Det kostade typ 299 kr hela setet, jacka och byxor. Det är ju inga funktionskläder precis, men regnar det rejält så räddar de nog turen!

Kolla kedjorna/nätbutikerna som funnits ett bra tag, de har prisvärda produkter i förhållande till kvalitet och vikt. Eftersom det är täta alger så ta gärna lite luftigare/större storlek och man kan ju har det utanpå grundplaggen, då finns i alla fall lite att växa i också :)

Skogmark (fd ITAB). t ex T&P har varit populärt i många år

Engelsson

Men även XXL
Decathlon

Jag har använt marmots precip regnkläder pga de är lätta och smidiga och lika bra som mina vuxenkläder, till mina barn i flera år gått från stl XS-XL i barnstorleken. Min dotter är nu 13 och har L I barnstorlek på jacka ( i minsta laget i år) och XS i dam i byxor. Regnkläderna fungerar bra till skolan och på utflykter i vardagen, men även till fjälls de få dagar det handlar. Jag har oftast köpt dessa begagnade på tradera alt på rea i friluftsbutiker alt sellpy.se.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips

Array ( [viewCode] => utvalda-puffar [maxDocuments] => 10 [typeFilter] => !native&!help&!site&!email-nltr [slotGroup] => none [showCategory] => [style] => slider [subStyle] => bgcard [sliderConfig] => Array ( [0] => slider-item-show4 [1] => slider-item-show3-lg [2] => slider-item-show2-md [3] => slider-item-show1-sm [4] => slider-nav-visible [5] => slider-nav-autohide [6] => slider-nav-animation [7] => slider-nav-animation-fadein ) )