Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna?

Hej!

I sommar funderar jag på att ta mig ut själv i Stockholms skärgård med mina söner som då kommer vara 8 och 11 år. Det är första gången de tältar och jag vill ju såklart att de ska få en så trevlig upplevelse som möjligt då jag gärna vill tälta fler gånger med dem.

Jag är dålig på Stockholms skärgård och tycker att det är svårt att hitta bra information om hur jag ska ta mig mellan olika öar och vad som passar med barn. Jag vore därför tacksam om ni kunde rekommendera en guide på nätet om att öluffa med barn i Stockholms skärgård eller en bra bok med samma ämne. Jag har letat men inte hittat men jag har nu köpt hem Vandra i Stockholms skärgård av Gunnika Isaksson-Lutteman.

Jag har inte spikat något alls men tror det blir ett besök till Finnhamn och Grinda. Kanske även Gällnö. Jag vill gärna bo där andra tältar och vill helst ta med oss cyklar. Jag har förstått att man måste kolla upp vad som gäller för tätning på varje ö. Vi ska ta oss från Huddinge c och vet inte vad det smidigaste är att ta sig till sig till båtarna. Antar att det är Stockholm city som gäller?

Beroende på vad som händer med corona så får man se om vi kan ta oss ut och om man i så fall få ta med sig cyklar.
Som ni märker har jag många frågor och behöver all hjälp jag kan få för att få en fin semester med mina söner.

Ni får gärna tipsa mig om era bästa ställen att besöka med barn och om det finns annat jag bör tänka på. Tack på förhand!
 
Nu var det 20 år sedan jag var i Stockholms skärgård. Om du bor i Haninge så känns det som att båten ifrån Dalarö till Utö, Ornö och inte minst Nåttarö är ett givet val.
 
Senast ändrad:
Jag har inte riktigt dagsfärsk info heller, men har lite grundtips. Det kanske är självklarheter men man vet ju aldrig.

Tänk på att det är bra att vara mobil, dvs. räkna med att det blir lite transportsträckor till fots mellan bryggor och önskade lägerplatser. Skönt om man inte har med sig så pass mycket att det tär på humöret.

Öar har som du redan förstått ganska olika förutsättningar för tältning. Merparten av öar med båttrafik består i stort sett bara av tomtmark så att satsa på öar med naturreservat är i regel bra, men där får man kolla från fall till fall vad som gäller. Skärgårdsstiftelsen har bra info om varje ö.

Det är lite klurigt att pyssla ihop en resrutt med waxholmsbåtarna, så jag föreslår att du går lite om lott i att välja mellan öar du gärna vill åka till och öar som det går bra att ta sig emellan. Öar som ligger i samma del av skärgården (indelat i norr, mitt och söder) kan man i regel hitta en fungerande resa emellan (i norra och södra skärgården kan det innefatta att man åker båt-buss-båt) men ska man mellan dessa delar så får man kolla att det verkligen finns en resa som funkar. Överlag finns det inte jättemånga anslutningar per dag, så det är inte fel att ha planen klar för sig.

Har du en guidebok så ta stöd av den när du planerar. Bor ni söder om stan så ta en titt på vad ni tror om Fjärdlång, Utö, Ålö och Nåttarö som tidigare föreslagits. Rent generellt finns det massor av ställen att resa ut i skärgården från som inte är mitt i stan, men som kollektivtrafiken funkar är det ju förstås möjligt att det är smidigast att åka dit ändå. De flesta ligger lite avsides.

Cyklar har man brukat få ta med sig i mån av plats, det är förmodligen inga problem men man får eventuellt tänka om ifall det inte skulle funka på en mindre passbåt eller om det redan är fullt.
 
Senast ändrad:
Passar på att tipsa om Nord-Sydlinjen, en båtlinje som går genom hela Stockholms skärgård från norr till söder. Den är bra om du vill ta dig mellan öar utan att behöva åka in till fastlandet och byta båt. Jag tror att det brukar vara ganska små båtar, så osäkert hur mycket plats det finns för cyklar.
 
Lokaltrafik o båtar lyckas du säkert klura ut, jag tänker komma med lite allmänna tips om hur man lyckas med uteliv med barn, baserat på egna ungar och som mångårig ledare i Friluftsfrämjandet.

Ta det lugnt, planera inte för mycket aktiviteter. Första dagen kommer det att vara äventyr nog att slå upp tältet o slå läger. Räkna med två nätter på samma plats. Mellanliggande dag upptäcker ni ön. Fika ofta, ät god mat. Kolla upp var det finns affärer o handla längs vägen så slipper du släpa en veckas mat och fika på din cykel (också lättare med färskvaror)

Jag brukar kolla upp vilka aktiviteter som finns var i förväg. Så slutplanerar jag på plats. Lyssna på killarna när du planerar, men lyssna mer hemma än väl ute på turen. Låt vädret styra. Är det skitvarmt, gör inte så mycket mer än att bada. Strunta i regn, kör på med era planer. Men mat, fika, snask blir viktigare när det regnar. Man ska inte heller underskatta en regndag i tältet. Spela svälta räv och ha skärm tills varenda powerbank är urladdad.

Mätt mage är viktigt. Laga mat ihop, involvera grabbarna. Låt dem skära o röra o fixa. Tänker du ha med stormkök? Lär killarna använda det, ge dem först verktygen att klara det och sen förtroendet att kunna själva. Lämna alla matpekpinnar hemma. Ha med mutor i form av kex eller russin eller nåt så orkar de, ifall det nu råkade bli lite för lite lunch. Se till att ungarna gillar maten. Ät tacos tre dar i rad om det gör dem nöjda. Fika mycket. Man kan tex bestämma att man bara äter den billigaste glassen men att man äter glass varenda gång man passerar en glasskiosk. Bra att ta till dagar med långa cykelsträckor om inte annat

Packa inte för mycket. Rena t-shirts är överskattat. Ett riktigt bra regnställ däremot kan man inte nog prisa när det behövs. Packa regntätt. Myggmedel och solskyddsfaktor. God mat och snacks. Jag tror att det kommer bli en toppentur!
 
Jag har inte riktigt dagsfärsk info heller, men har lite grundtips. Det kanske är självklarheter men man vet ju aldrig.

Tänk på att det är bra att vara mobil, dvs. räkna med att det blir lite transportsträckor till fots mellan bryggor och önskade lägerplatser. Skönt om man inte har med sig så pass mycket att det tär på humöret.

Öar har som du redan förstått ganska olika förutsättningar för tältning. Merparten av öar med båttrafik består i stort sett bara av tomtmark så att satsa på öar med naturreservat är i regel bra, men där får man kolla från fall till fall vad som gäller. Skärgårdsstiftelsen har bra info om varje ö.

Det är lite klurigt att pyssla ihop en resrutt med waxholmsbåtarna, så jag föreslår att du går lite om lott i att välja mellan öar du gärna vill åka till och öar som det går bra att ta sig emellan. Öar som ligger i samma del av skärgården (indelat i norr, mitt och söder) kan man i regel hitta en fungerande resa emellan (i norra och södra skärgården kan det innefatta att man åker båt-buss-båt) men ska man mellan dessa delar så får man kolla att det verkligen finns en resa som funkar. Överlag finns det inte jättemånga anslutningar per dag, så det är inte fel att ha planen klar för sig.

Har du en guidebok så ta stöd av den när du planerar. Bor ni söder om stan så ta en titt på vad ni tror om Fjärdlång, Utö, Ålö och Nåttarö som tidigare föreslagits. Rent generellt finns det massor av ställen att resa ut i skärgården från som inte är mitt i stan, men som kollektivtrafiken funkar är det ju förstås möjligt att det är smidigast att åka dit ändå. De flesta ligger lite avsides.

Cyklar har man brukat få ta med sig i mån av plats, det är förmodligen inga problem men man får eventuellt tänka om ifall det inte skulle funka på en mindre passbåt eller om det redan är fullt.

Nej jag har tänkt ta med cyklar just för att slippa krångel om det blir tungt osv. Tror det kan vara bra om det nu inte blir problem med att få plats med dem på båtarna...

Jag har läst på skärgårdsstiftelsens sida och den verkar himla bra men jag ska kika mer såklart. Jag tror precis som du att det är att föredra att det blir enkelt att ta sig emellan öarna mer än att det blir precis de öarna man tänkt sig.

Tack för dina tips och kloka tankar! :)
 
Vi bor i Huddinge men det kanske ändå är bra att åka från Dalarö...

Själv är jag rätt så förtjust i den delen av skärgården man når från Dalarö, med Fjärdlång som en all-time-favourite. Det är nog det svenska resmål jag rekommenderat till flest människor tror jag. Även Nåttarö är fint. Jag tror kanske det kan vara värt omaket att utgå från Dalarö, trots meckigt pendeltågsbyte med fullastade cyklar

Jag har dåligt med cykel/båttips för jag brukar paddla, men jag kunde inte låta bli att googla lite, verkar det möjligt att utgå från Dalarö sen Ornö - Fjärdlång - cykla sig över Utö - Nåttarö - Nynäshamn och pendeln hem? Jag blev väldigt sugen på ett litet skärgårdsäventyr själv; mina ungar har inte tillbringat tillräckligt med tid i Stockholms skärgård, känner jag :)

Om man väljer knasiga båttider (som i första turen på morgonen/sista på kvällen/ fredag kväll vid 19...) är det kanske lättare att få plats med cyklar? Kanske. Jag gissar; jag åker aldrig skärgårdsbåt
 
Blev oxå tvungen att googla lite, har ganska dålig koll på skärgården. Ska man cykla behövs det vägar, och det finns ett gäng lite större öar med ett mindre vägnät. Då kan man cykla runt och kolla lite, och leta efter bra ställen att campa. Utö, Ornö, Runmarö, Möja tex. Några dar på varje, och sen båten till nästa... ?
 
Själv är jag rätt så förtjust i den delen av skärgården man når från Dalarö, med Fjärdlång som en all-time-favourite. Det är nog det svenska resmål jag rekommenderat till flest människor tror jag. Även Nåttarö är fint. Jag tror kanske det kan vara värt omaket att utgå från Dalarö, trots meckigt pendeltågsbyte med fullastade cyklar

Jag har dåligt med cykel/båttips för jag brukar paddla, men jag kunde inte låta bli att googla lite, verkar det möjligt att utgå från Dalarö sen Ornö - Fjärdlång - cykla sig över Utö - Nåttarö - Nynäshamn och pendeln hem? Jag blev väldigt sugen på ett litet skärgårdsäventyr själv; mina ungar har inte tillbringat tillräckligt med tid i Stockholms skärgård, känner jag :)

Om man väljer knasiga båttider (som i första turen på morgonen/sista på kvällen/ fredag kväll vid 19...) är det kanske lättare att få plats med cyklar? Kanske. Jag gissar; jag åker aldrig skärgårdsbåt

Ja man kan ju ta de första och sista båtarna så borde man få med cyklar och packning... Låter mysigt men vi har bestämt Finnhamn där vi ska möta upp vänner så jag behöver ta öar som ligger i båtnätet runtomkring... får fundera lite mer. Än är det ett tag kvar!!
 
Blev oxå tvungen att googla lite, har ganska dålig koll på skärgården. Ska man cykla behövs det vägar, och det finns ett gäng lite större öar med ett mindre vägnät. Då kan man cykla runt och kolla lite, och leta efter bra ställen att campa. Utö, Ornö, Runmarö, Möja tex. Några dar på varje, och sen båten till nästa... ?

Ja vi är många som har dålig koll på skärgården. Man kan ju undra varför de flesta känner att det är "svårt" med att besöka skärgården. Bökigt på nåt sätt.
Ja jag har tänkt mig några dagar på varje ställe men kanske max 3 ställen då vi ska vara ute max en vecka. En av öarna är Finnhamn för där ska vi möta upp vänner. Tror det blir ett samtal till vaxholmsbolaget när det närmar sig för att få hjälp från dem vilka öar som är lätta att ta sig till kring Finnhamn och få ihop en rutt
 
Om Finnhamn är ett mål så finns ju linje 12 o 13 dit
som passerar cykelbara/campingara öar med butik som Ljusterö, Grinda, Gällnö, Svartsö och Ingmarsö. Kolla några av dem kanske, mellan Ingmarsö och Finnhamn finns väl även roddbåt som "färja" för båtluff.

Vaxholmsbåtarna har ju Periodbijetter för båtluffare
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...