Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nytt kök med gas!
- Trådstartare skurken
- Start datum
Spindelkök för gas
Den typen jag valde när det blev ett nytt kök.
Stadigare, förvärmningsslinga och gastuben är separat. De senare för att bättre kunna utnyttja köket när det är lite kallare
Gillar själv att laga mat, påsmat är inte gott!
Primus express spider (äger ett sådant kök)
Lite ostadig konstruktion eftersom slangen är så styv att den gärna böjs och därför lyfter ena änden på köket. Står stadigt med kastrull och stekpanna på. Litet, lätt och smidigt. Koncentrerad låga , vilket är bra för kastruller med värmeväxlare
Levereras med värmereflektor men inte vindskydd (doh!) Lustigt men sant
MSR Windpro (har erfarenhet av detta kök)
Stadigare än primusvarianten. Större diameter på brännaren så lågorna sprids mer. På min Etapowerkastrull (1,7l) kommer lågorna troligen på värmeväxlaren vilket minskar effekten.
Levereras med BÅDE värmereflektor och vindskydd
Primus multifuel (har erfarenhet av detta kök)
Klarar gas och petroleumbränslen. Saknar reglering vid brännaren.
Stadig som urberget, låter som en Viggenmotor (dock när ebk:n inte är tänd)
Etapowerkastrull
Har en 1,7 l kastrull. Sparar gas. Kraftigt lock, funkar som tallrik med plastbestick. Kanske som improviserad stekpanna, får testa i sommar. Finns en avmonterbar ring på undersidan för att den ska passa på mindre kök. På mitt exemplar och kanske på nyare också rostar den rejält. Behövs inte på ovanstående kök, mer för MSR Pocketrocket o d.
Sammantaget ett bra köp.
Den typen jag valde när det blev ett nytt kök.
Stadigare, förvärmningsslinga och gastuben är separat. De senare för att bättre kunna utnyttja köket när det är lite kallare
Gillar själv att laga mat, påsmat är inte gott!
Primus express spider (äger ett sådant kök)
Lite ostadig konstruktion eftersom slangen är så styv att den gärna böjs och därför lyfter ena änden på köket. Står stadigt med kastrull och stekpanna på. Litet, lätt och smidigt. Koncentrerad låga , vilket är bra för kastruller med värmeväxlare
Levereras med värmereflektor men inte vindskydd (doh!) Lustigt men sant
MSR Windpro (har erfarenhet av detta kök)
Stadigare än primusvarianten. Större diameter på brännaren så lågorna sprids mer. På min Etapowerkastrull (1,7l) kommer lågorna troligen på värmeväxlaren vilket minskar effekten.
Levereras med BÅDE värmereflektor och vindskydd
Primus multifuel (har erfarenhet av detta kök)
Klarar gas och petroleumbränslen. Saknar reglering vid brännaren.
Stadig som urberget, låter som en Viggenmotor (dock när ebk:n inte är tänd)
Etapowerkastrull
Har en 1,7 l kastrull. Sparar gas. Kraftigt lock, funkar som tallrik med plastbestick. Kanske som improviserad stekpanna, får testa i sommar. Finns en avmonterbar ring på undersidan för att den ska passa på mindre kök. På mitt exemplar och kanske på nyare också rostar den rejält. Behövs inte på ovanstående kök, mer för MSR Pocketrocket o d.
Sammantaget ett bra köp.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Om du köper MSR Windpro, så kan jag varmt rekommendera tillbehöret Trillium base plate. Kökets stabilitet ökar markant med detta utsökta tillbehör. Kostar ca 400 kr.
Nu har jag i.o.f.s. ingen erfarenhet av just MSR Windpro, men väl av dess föregångare (MSR Rapid Fire) och av bensinvarianten av Windpro (MSR Simmerlite).
/Niklas
Nu har jag i.o.f.s. ingen erfarenhet av just MSR Windpro, men väl av dess föregångare (MSR Rapid Fire) och av bensinvarianten av Windpro (MSR Simmerlite).
/Niklas
Har varit runt i lokala handeln och kollat lite. Dock har jag fortfarande inte förstått vad tex. Primus express spider, express, mimer och MSR:s reactor, EX osv har för existensberättigande framför köken som är komplett, tex Trangia och Primus EtaPower där det finns riktiga vindskydd komplett med panna och kärl. Köken borde följdaktligen bli stadigare och ha en bättre verkningsgrad och framförallt vara mycket smidgare eftersom man bara trycker upp köken och kör igång utan några extra vindskydd samt att de står stadigare jämfört med brännare som monteras direkt på gastuben. Detsamma gäller väl spindelköken? Finns inga vindskydd, inget som hindrar att kastrullen ramlar av etc.
Det enda fördel jag kan se med något av spindel samt toppmonterade brännarna är att man kommer ner något i vikt?
Innan jag köper ett Primus Etpower MF, vill jag med Er stämma av en extra gång med hänsyn till min frågeställning ovan.
tack för all respons!
Det enda fördel jag kan se med något av spindel samt toppmonterade brännarna är att man kommer ner något i vikt?
Innan jag köper ett Primus Etpower MF, vill jag med Er stämma av en extra gång med hänsyn till min frågeställning ovan.
tack för all respons!
Etapower har inte varit helt problemfri - titta i tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54984 på både vad som kan hända och en del lösningar
bla. kanske man får böja om värmeslingan lite då den annars inte ligger tillräckligt i elden och hålls tillräkligt varm...
bla. kanske man får böja om värmeslingan lite då den annars inte ligger tillräckligt i elden och hålls tillräkligt varm...
Bevisligen så funkar de små sakerna med spindelben, börjar nu nästan känna mig komfortabel att köpa ett sånt dock står det mellan:
MSR Whisperlite Internationale och MSR Dragonfly.
Vilken bör man satsa på? Dragonfly står ju kategoriserat som "Basecamp" på deras sida, den andra som expedition.
Kuriösa:
Går att köpa från england tillsammans med alpine 2 pot set för endast 1586 ink frakt jämfört med i sverige ca 2100 kr. 514 kr att handla annat för.
MSR Whisperlite Internationale och MSR Dragonfly.
Vilken bör man satsa på? Dragonfly står ju kategoriserat som "Basecamp" på deras sida, den andra som expedition.
Kuriösa:
Går att köpa från england tillsammans med alpine 2 pot set för endast 1586 ink frakt jämfört med i sverige ca 2100 kr. 514 kr att handla annat för.
jag skulle säga att den största skillnaden är att dragonfly har regleringen vid brännaren, till skillnad från whisperlight som bara har den på flaskan. Det gör att whisperlight är enklare att reglera lågan och sjuda med.
edit, med tanke på rubriken, inget av dom här två köken kan köras med gas, inte utan moddande iaf...
edit, med tanke på rubriken, inget av dom här två köken kan köras med gas, inte utan moddande iaf...
jag skulle säga att den största skillnaden är att dragonfly har regleringen vid brännaren, till skillnad från whisperlight som bara har den på flaskan. Det gör att whisperlight är enklare att reglera lågan och sjuda med..
Du menar väl att Dragonfly är lättare att sjuda med? Där regleras ju lågan direkt vid brännaren, vilket ger en mycket snabb respons från fullt ös till sjudning.
Dock har ju Dragonfly en koppbrännare och låter därefter (d.v.s. som en hårt trimmad MC-motor på högvarv), medan Whisperlite har en koppbrännare och gör i jämförelse sig väl förtjänt av modellnamnet Whisperlite).
Komplettera en Dragonfly med en Dragon tamer så erhålles ett riktigt trevligt bensinkök.
]edit, med tanke på rubriken, inget av dom här två köken kan köras med gas, inte utan moddande iaf...
Jodå, båda köken går alldeles utmärkt på amerikansk gas (alltså bensin)
/Niklas
Stabilitet
Hej igen!
Jag har 3 st. kök. Ett trangia med gasbrännare, ett superfly som monteras uppe på flaskan och ett primus omnifuel.
Trangia
+ absolut stabilast, bäst vindskydd, allt får plats i samma "paket"
+ lättjusterad låga
- vikt, storlek
Flaskmonterat superfly
+ fungerar både på gasflaskor med gängor och bajonettfattning = perfekt vid resor
+ lättjusterad låga
- litet
- svårt att skydda från vind
- vingligt
Omnifuel
+ fungerar på många bränslen
+ hyggligt stadigt (dock ej som trangia)
- måste förvärmas
- bökigt att skydda från vind
Vart och ett av köken har sina fördelar och dom är inköpta för olika ändamål. Superflyn är till för resor i europa där det ibland kan vara svårt att få tag i gängade gasburkar. Omnifuel har jag köpt nyligen för cykelresa i centralasien. Trangiat är dock trotjänaren som står stadigast, har bäst vindskydd och är lättast att tända och reglera lågan på. Det brukar bli trangia när vi skall ut på dags- eller helgturer.
Hej igen!
Jag har 3 st. kök. Ett trangia med gasbrännare, ett superfly som monteras uppe på flaskan och ett primus omnifuel.
Trangia
+ absolut stabilast, bäst vindskydd, allt får plats i samma "paket"
+ lättjusterad låga
- vikt, storlek
Flaskmonterat superfly
+ fungerar både på gasflaskor med gängor och bajonettfattning = perfekt vid resor
+ lättjusterad låga
- litet
- svårt att skydda från vind
- vingligt
Omnifuel
+ fungerar på många bränslen
+ hyggligt stadigt (dock ej som trangia)
- måste förvärmas
- bökigt att skydda från vind
Vart och ett av köken har sina fördelar och dom är inköpta för olika ändamål. Superflyn är till för resor i europa där det ibland kan vara svårt att få tag i gängade gasburkar. Omnifuel har jag köpt nyligen för cykelresa i centralasien. Trangiat är dock trotjänaren som står stadigast, har bäst vindskydd och är lättast att tända och reglera lågan på. Det brukar bli trangia när vi skall ut på dags- eller helgturer.
Vafalls? White gas? Det är alltså inte gas i den mening jag förstått det??
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg