Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat?

Behöver nytt tält, nuvarande är ett gammalt Fjällräven ryggåstält använt i såväl Svalbard som Australien och svenska fjällen och efter några årtionden och ett antal lagningar helt slut i alla blixtlås. Har läst ett antal trådar här liksom diverse tester på nätet. Behöver ett som skall användas under icke extrema förhållanden i fjällen, skogslandet och ev även i skärgården. Skall användas av två pers, men behöver ganska brett så treperstält nödvändigt, liksom bra absider på helst båda sidor. Inte för tungt. Första genomgång har jag stannat för bl a Hilleberg Kaitum 3 vs Fjällräven Dome 3. Kaitum har bättre vattenpelare, är lättare och rymlig. Nackdel kräver större yta, ngt större hoppackad, ej självstagande. Dome 3 har fördelen av självstagande kupoltält, mindre yta i terrängen behövs, mindre förpackning. Men verkar ha klenare väv, sämre vattenegenskaper och risk att det inte är lika tåligt. Kanske finns andra alternativ jag inte kommit på. Tacksam för input.
 
Två bra tält. Det som hade avgjort för mig är hur du vill ta dig in i tältet (och i viss utsträckning hur lång du är).

Kaitum har raka väggar på innertältet. Det passar längre utmärkt bra. Ingången är på "kortsidan" vilket innebär att du får krypa in.

Dome 3 har ingångarna på långsidan vilket på många sätt är enklare.

Jag har ett äldre tre-personers kupoltält från Fjällräven och har just kompletterat med ett HB Kaitum 3 GT. Bägge tälten fungerar bra.
 
Nu skriver du inte varför du just behöver ett 3p tält till två personer (då jag tolkar dig som att du inte tänkt använda det vintertid)? Jag har själv lång erfarenhet av både Fjällrävens 3P ryggåstält (två modeller, kompisars) och mitt eget Caravan Keb 3 som jag slitit på i årtionden. Jämfört med dessa är innerutrymmet i ex Kaitum 2 (som är ett av de tält jag har idag) rena balsalen, och bredden räcker väl till även med bredare uppblåsbara liggunderlag.
Är det själstagande tält du söker kan ju även Allak 2 eller 3 vara ett alternativ att studera.
 
Två bra tält. Det som hade avgjort för mig är hur du vill ta dig in i tältet (och i viss utsträckning hur lång du är).

Kaitum har raka väggar på innertältet. Det passar längre utmärkt bra. Ingången är på "kortsidan" vilket innebär att du får krypa in.

Dome 3 har ingångarna på långsidan vilket på många sätt är enklare.

Jag har ett äldre tre-personers kupoltält från Fjällräven och har just kompletterat med ett HB Kaitum 3 GT. Bägge tälten fungerar bra.


Jag vet vad GT är, men vad står det för?
 
Jag vet vad GT är, men vad står det för?
Tidigar ställd fråga. Här är svaret:

Hej,

För många år sedan, innan vi tillverkade tält av den typen (med förlängd absid), som standardprodukt i vårt program, gjorde vi en serie tält med förlängd absid till vår största återförsäljare i Tyskland. Eftersom det företaget heter Globetrotter fick tälten arbetsnamnet GT, som förkortning för Globetrotter. Sedan har namnet kommit att etableras, och tält med förlängd absid heter GT.

Hilleberg AB
 
Undrar lite hur du tänker och prioriterar:

Du skriver att tältet skall användas under icke extrema förhållanden i fjällen, skogslandet och ev även i skärgården.
Men du undrar över att Dome3 har klenare väv, sämre vattenegenskaper och risk att det inte är lika tåligt.
Samma sak gäller vattenpelare. Din nuvarande tält har i praktiken antagligen 0 vattenpelare, så vilken som helst ny tält är ljusår bättre.
Du specar att du behöver ett brett tält utan att förklara varför.
Jag tror om vi kan reda ut dina prioriteringar då blir det enklare att rekommendera ett tält.
 
Tidigar ställd fråga. Här är svaret:

Hej,

För många år sedan, innan vi tillverkade tält av den typen (med förlängd absid), som standardprodukt i vårt program, gjorde vi en serie tält med förlängd absid till vår största återförsäljare i Tyskland. Eftersom det företaget heter Globetrotter fick tälten arbetsnamnet GT, som förkortning för Globetrotter. Sedan har namnet kommit att etableras, och tält med förlängd absid heter GT.

Hilleberg AB
Oj! det hade jag aldrig kunnat gissa mig till. Tack så mycket.
 
Nu skriver du inte varför du just behöver ett 3p tält till två personer (då jag tolkar dig som att du inte tänkt använda det vintertid)? Jag har själv lång erfarenhet av både Fjällrävens 3P ryggåstält (två modeller, kompisars) och mitt eget Caravan Keb 3 som jag slitit på i årtionden. Jämfört med dessa är innerutrymmet i ex Kaitum 2 (som är ett av de tält jag har idag) rena balsalen, och bredden räcker väl till även med bredare uppblåsbara liggunderlag.
Är det själstagande tält du söker kan ju även Allak 2 eller 3 vara ett alternativ att studera.
Kollade tälten uppställda på plats och provlåg på Naturkompaniet. Kaitum3 kändes väldigt trevligt så slog till på det. Absiderna blir mer användbara än i kupoltälten som är mer på höjden. Och jo, visst ska det användas på vintern med. De extra cm i bredd på 3 jmf med 2 är väl värt de extra grammen. Jag vill gärna ha ett rätt brett liggunderlag för att sova bra. 10% medlemsrabatt på Naturkompaniet idag blir inte helt fel när det är i denna prisklass. Så priset blev en glad överraskning. Ska bli kul nu och komma ut och testa i fält. Och nuvarande tält Fjällräven Everest 3 har hållit i 45 år och tältats med på 6 kontinenter (alla utom Antarktis). Väven är helt oskadd men blixtlås slut trots lagningar. Jag hoppas på att Kaitum 3 håller 45 år det med.
 
Gratulerar till ditt nya tält, hoppas du blir nöjd med ditt val!
Fjällräven Everest 3 grönt (och Fjällräven Original 3 i alu färg) är två tält jag tillbringat många nätter i under vandringar och resor i både i norr och söder. Dessa tält var lite av referens när jag skulle investera i mitt första egna tält efter avslutade studier och med CSN skulder upp över öronen. Efter att skaffat broschyrer (detta var ju långt före internets tid) och poängsatt olika egenskaper föll valet på ett Caravan Keb3 som tack vare Bo Hillebergs kluriga design hade några egenskaper jag saknade på Fjällräven tälten (Kopplade inner- och yttertält, yttertältet i silikoniserad Polyesterväv som gick ner till marken runt om och assymetrisk ryggås). Att Keb3 dessutom var 170cm brett invändigt jmfrt med Fjällrävens 160cm hade betydelse när vi sov 3 personer i tältet (eller 4 när barnen var små). Tältet är numera pensionerat, men än idag efter 35 år är yttertältet helt tätt och regnet pärlar lika fint av väven som när det var nytt, att däremot PU-beläggningen på innertältets golv släppte redan efter drygt 10 år krävde extra tillklippt footprint i form från en plastpresenning de sista åren vi använde tältet.
 
Jag får också säga grattis. Jag tror du blir nöjd. Jag vill minnas att jag läst någonstans att Kaitum 3 är en av Bo Hillebergs personliga favoriter.

Jag förstår ditt val av 3-personersvarianten även om ni är två. Det extra utrymmet skulle också är för mig värt 3 hg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
Glännman Suck dessa tält. Inte nöjd med soulo, vilket nytt? Bo och sova 17
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
andy69 Nytt Hilleberg tält som släpps 2016! Bo och sova 75
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
per.bore Nytt tält och sovsäck Bo och sova 17
camoscio nytt tält - laser? Bo och sova 7
Mezzner Nytt tält, Typ Ringstind 2 Bo och sova 9
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Glännman Dragkedja sönder på nytt tält, vad göra ? Bo och sova 9
Ulvskog Nytt 2 pers. lättviktstält Bo och sova 13
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
aneper Göra om/sy nytt innertält till stort tunneltält Bo och sova 11
Leffe357 Nytt tält Bo och sova 12
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
_coffe_ Nytt tält, tips sökes?! Bo och sova 10
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
johan01 dags för nytt tält och liggunderlag - vilket..? Bo och sova 2
nsidirop Nytt tält - vad välja? Bo och sova 16
cwmint Nytt tält, vad välja? Bo och sova 6
niklas1965 Köpa nytt solotält. Bo och sova 7
jbella Nytt tältsystem Bo och sova 2
Eva_Lundgren Nytt liggunderlag från Everest (Stadium) Bo och sova 0
Broder Bob Nytt Hilleberg tält Bo och sova 3
pal2 Nytt fjällrävantält Bo och sova 0
kojja nytt liv i sovsäcken? Bo och sova 7
hdn Nytt liggunderlag Bo och sova 11
Sjöberg Nytt Nallo Bo och sova 9
skinny nytt Hilleberg Bo och sova 11
Strykarräven Nytt tält - men vilket? Bo och sova 31
zeromaker Inköp av nytt tält Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
redösnoj Fjälltält för 5 personer Bo och sova 5
Akklokk 1p fjälltält Bo och sova 11
Picea Kombination lätt fjälltält och stort campingtält Bo och sova 8
avslut0908 2 mans fjälltält Bo och sova 2
Tranan Kul vad som betraktas som "fjälltält" i olika länder! Bo och sova 22
reflex Tips på Fjälltält till scoutkåren Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...