Nyköp Trangia

Som sagt t25 har 4,5 l grytan. t27 har 2,5 l om köket ska få plats i grytan.
Sen finns det andra kombinationer som 2,5 l grytan med kastrullerna från t25.
T25 med en eller två grytor från t27.
Stekpannan från minitrangian till en av kastrullerna från t27 (tror det bara är den inre?).
Stekpannan från t27 passar 1,5 l kastrullen från t25.

Jag fuskar lite då jag har alla kök framplockade för att bestämma vad jag behåller och vad som behövs för att göra resten fungerande.

Jag gillar Trangia men en sak som irriterar mig är hur skramlig 27 är. Jmf med jägarköket som har koniska grytor som låser sig mot varandra är 27an lite som en maracas. Men man löser det med fylla den med tillbehör.

Jag tycker Trangia gör fantastiska kök, men det är synd att de är så begränsande i storlek på grytor. T25 är typ lagom för vuxna 2-3pers. Man kan så klart ställa gryta ovanpå som tidigare diskuterats, men förlorar mycket effekt då grytan kommer så långt från lågan. Jag hade gärna sett ett Trangia med lite vidare vindskydd, så man får ner en 2,5L-kastrull också.

En tanke är att ett större vindskydd och en större kastrull väger mer eller omkring vad ett extra kök väger. Att ha två lågor går mycket snabbare och i en grupp är det en fördel att ha mer än ett kök. Som exempel är enda anledningen att jag hittils behållit min crux är att den passar perfekt på en reservtub, ger möjligheten att minska tillagningstiden och som reserv till huvudköket. Jag får se om jag saknar den i framtiden.

En uppdatering på större kastrull i trangian är att ha en högre kastrull. Testade runt med alla udda kastruller jag samlat på mig och en jag inte vet tillverkaren på passade i trangia 25 och rymde över 2 l. Det bör inte vara omöjligt att hitta ett kärl uppåt tre liter med samma bottenyta som 1,75 l kastrullen. Lite jobbigare att packa men med den volymen så blir det alltid svårare att packa.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips