Nyköp Trangia

Förvisso men nu efter 40 år tänkte jag att jag kan kosta på mig nytt ;)
Jag har både ett gammalt Trangia från tidigt 80-tal och nyare Trangia UL, och visst tillför den nya UL modellen lite förbättringar som lägre vikt och hårdare material trots tunnare gods. Så något positivt i det hela trots notalgin i det 40-år gamla köket;)

Senast ändrad:
Jag har både ett gammalt Trangia från tidigt 80-tal och nyare Trangia UL, och visst tillför den nya UL modellen lite förbättringar som lägre vikt och hårdare material trots tunnare gods. Så något positivt i det hela trots notalgin i det 40-år gamla köket;)
Det låter betryggande. Var i tankarna för något år sedan att uppgradera och kikade runt på marknaden. Bestämde mig dock för att det ännu inte kommit något bättre alternativ för faktisk matlagning och inte bara värma vatten ;)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det låter betryggande. Var i tankarna för något år sedan att uppgradera och kikade runt på marknaden. Bestämde mig dock för att det ännu inte kommit något bättre alternativ för faktisk matlagning och inte bara värma vatten ;)
Instämmer, Trangia med gasbrännare är svårslaget om man vill kunna laga mat ute även när vädret är på sämre humör. En annan finess med den nya UL versionen är att undre- och övre vindskydd monteras ihop med en liten vridning som ett enkelt "bajonettfäste", vilket gör att delarna hänger bättre ihop även när man ev behöver flytta köket.

Jag har också tittat på andra alternativ,men Trangia fungera bäst till att laga mat på. Vissa tycker kanske att det är klumpigt och tråkigt men det funkar i alla väder.

Jag har också tittat på andra alternativ,men Trangia fungera bäst till att laga mat på. Vissa tycker kanske att det är klumpigt och tråkigt men det funkar i alla väder.
Suttit och sett kompisars låga brinna vid sidan av kök i brist på vettiga vindskydd. Topphöga kök som vält. Så Trangia med bra bas, låg tyngdpunkt och vindskydd vinner i alla lägen. Kör man då dessutom med gas så kan det inte bli bättre

Jag har också just uppdaterat mitt mer än 30 år gamla Trangia 25. Det blev ett komplett sett i hårdanodiserad aluminium kompletterat med lösa stor och liten duossal gryta och stekpanna. Jag kan nu välja vad jag vill ha med mig baserat på vad jag ska göra -- eller rättare sagt äta. Jag anänder oftast gas, men har också fotogenbrännare till Trangia.

Inte en helt nödvändig investering, men något lättare, något hårdare, och något enklare att rengöra. Barnen får ärva det gamla Trangia-köket.

Jag har också ultralätta kök med kokkärl i titanium. De fungerar att värma vatten i, men är ingen höjdare att laga mat i.

Jag uppdaterade mitt Trangia med en större kastrull. Väldigt bra när hela familjen är med och ska äta.
20230115_165053.jpg

Trangia har inte oväntat tänkt på större kastruller men till t25 är den på 4,5 l vilket kan kännas lite stort., t27 har 2,5 l men då har man bara kastruller på 1 l i övrigt. Å andra sidan har man mat som ska tillagas med sig så det blir ingen större skillnad i packvolym att ha en extra gryta.

Det är inget som stör mig att den inte går ner i trangiaköket. Och jag var ganska medveten att den inte skulle gå ner när jag köpte kastrullen. Men den är trevlig att ha med när alla i familjen är med på en tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips