Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
jag ska ut och klättra med en kompis som inte har klättrat förut. funderar på vart vi ska ta oss. det är topprep som gäller. gärna schysst läge, bör finnas leder i graderna 4-5. gärna inte allt för långt från stan(så man kan ta sig dit utan bil).
Om schysst läge är viktigt, åk inte till Storvretsbacken.
Utan bil är inga lätt, jag skulle nog ta Häggsta men det är inte helt lätt att sätta topprep överallt. Direkta Palmsöndagsleden har en bra ankare, men att rigga ankare till andra leder i samma grad eller lättare kan nog vara lite besvärligare.
Ett par timmars klättring på topprep i 3-5 finns troligen på Rampväggen i Häggsta.
Sen finns det några möjlig topprepslägen till, Bilbos Arête är väl kanske den man oftast ser topprep på.
Hallstaberget i Salem/Rönninge går att ta sig till med pendel och buss samt apostlahästar. Kolla vägbeskrivning och ful skiss på http://www.sverigeforaren.se
Varför inte satsa på Häggsta, antingen buss från pedeltåget, eller 30 minuters promenad frånT-bana. Det går att promenera / lätt klättra upp precis till vänster om Bilbos Aréte (Köksvägen har jag för mig den heter, en 2:a) och sedan sätta ankare ovanför Bilbos Aréte (5-/5)
Om din polare aldrig har klättrat tidigare tror jag att ramp-väggen i häggsta är mycket lämplig. Det går bra att gå runt till vänster till bultat ankare ovanför väggen.
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...