Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta

Hej!

Funderar på att ta tag i mitt intresse för att vara mer i naturen genom att vandra och tälta, är dock lite osäker på utrustning och söker lite råd och feedback om jag tänker rätt. Finns ju många trådar om detta men svaren varierar in i det oändliga.

Tänkte att jag börjar med utflykter i närområdet (göteborg,) och då med att inköpa lite utrustning för längre promenader utan övernattning. Målet efter detta är att ha utrustning för att tälta 2-3 dagar i alla fall, troligtvis i skog/på leder i södra halvan av landet.


Letar efter bl.a. skor som går bra att ha 2-3 dagar ute på språng. Lutar mot låga trailrunner/terrängskor som inte är vattentäta då jag läst att de torkar förhållandevis snabbt om man blir blöt och att de är sköna/lättare än kängor. Åsikter om t.ex. dessa(?);


I beskrivningen står det att de passar för kortare vandringar, skulle det även innebära 2-3 dagars tältning t.ex.? Vad är det man ska titta efter? Har aldrig ägt kläder för friluftsliv. Tycker att de är snygga också och skulle nog ha dem till vardags också vilket är ett plus.

Söker även längre byxor som passar att vandra i på/runt sommaren, t.ex. dessa;


Även här är jag osäker över vad man ska titta efter, vill ju inte svettas för mycket om det skulle bli 20-25 grader. Verkar ovanstående byxor bra, om inte, varför? Undviker helst shorts då jag vill skyddas mot insekter/buskage.

Sett till överkropp bör ju lång/kortärmad t-shirt i syntet vara tillräckligt? Ev. en tjockare tröja i fleece skulle det bli kyligt/på kvällen?

Efter skor och kläder behövs ju utrustning för att tälta, funkar de flesta tält med bra värde på vattenpelare att ha för tältning i södra Sverige? Något speciellt att tänka på? En ryggsäck på 40-50 liter verkar ok för en utflykt på 2-3 dagar?

Utöver ovanstående utrustning även regnställ/regnkläder, något att tänka på där?

Jag är bra på att tänka för mycket på saker jag ska göra, och det kanske inte är så komplicerat, men väljer gärna rätt kläder/utrustning från början, har ju inte världens största budget heller så köper hellre bra saker som passar mitt ändamål. Råd om detta uppskattas!

Tack för mig :)
 
Man behöver inga speciella friluftskläder för den typen av vandring. Jumpadojor och ett vindställ räcker som grund på sommaren plus regnkläder. Tält, rygga, sovsäck/liggunderlag och kök är viktigare.

Köp så lätt du har råd med. En kokbytta räcker för en person och nån brännare. Undvik trangias tunga mastodont-kit som alla kommer försöka pracka på dig - de är onödiga.
 
Medhåll. Ska du laga mat är Trangia bra. Ska du värma mat (eller vatten) duger vilken metallbytta som helst.

Du har säkert kläder som är bekväma att röra sig i redan. Kör på dem. Ett sittunderlag (billigast möjliga, de tenderar att försvinna) är trevligt att ha. Och en termos med tillhörande mugg. En gammal PET-flaska att ha vatten i.

Toppmonterad gasbrännare finns för ett par hundralappar på Biltema/Jula. Funkar kalas.

För tält och sovsäck rekommenderar jag Blocket och Tradera. Säljs många ryggor där också, 40 liter sisådär är bra storlek om du inte ska vara ute många nätter i sträck. Stor nog att vandra med, liten nog att kånka hem grejer från ICA (och går i allmänhet som handbagage om du skulle få för dig att flyga iväg någonstans).
 
Jag tycker inte att du/man som nybörjare "per automatik" ska satsa på ny, troligen mer eller mindre dyr, "friluftsutrustning". Om du inte är en extrem "stadsmänniska" så tycker jag att du ska börja med de mest "friluftsaktiga" kläder du redan har.

Skor/kängor: Har du verkligen inga skodon som kanske kan passa på längre promenad/vandring? Testa dem i så fall på längre dagsvandring och/eller helgvandring. Den sko du länkar till verkar, enligt min mening, lite för nätt för en ovan vandrare. Men som sagt - har du inte redan någon (lätt) skön sko att testa? Jag för min del vill ha ganska lätta men stadiga kängor (med eller utan GTX) vid alla vandringar - utom fjällvandringar med tung packning, delvis utanför led, då jag vill ha rejält stadiga (tyvärr tunga) kängor.

De länkade byxorna sägs vara avsedda för varmare klimat. Det innebär troligen Medelhavsklimat eller varmare. De är säkert väldigt sköna också varma sommardagar i Sverige, och många vandrare går ju nästan året runt i kortbyxor, men även här: Har du verkligen inga byxor som du kan åtminstone prova med för att se om de är OK? Om du köper nya långbyxor så leta efter byxor med vädringsmöjlighet (blixtlås utmed benen); guld värt!

På överkroppen är basutrustningen för min del (lågland i Sverige): T-shirt (kortärmad), skjorta, varm tröja eller tunn dunjacka (beror på när på sommarhalvåret och väderprognoserna). Jacka - i form av vind- och/eller regnjacka - måste också med!
Jag undrar varför du skriver att T-shirten ska vara i syntet? En del syntetmaterial luktar skunk redan efter någon dag eller två (du kan ju googla för djupare kunskap i frågan). Ull, hampa, siden och siden-hampa är bra därvidlag, men i varmare klimat, inkl. södra sommarsverige, är också bomull ett bra material - att det torkar långsamt är inte bra vid lägre temperaturer (fjällen) då det kyler ner kroppen men hjälper alltså till att svalka kroppen vid högre temperaturer.

Tält: En hel del att tänka på! Förslagsvis läser du en del av de många relevanta trådarna på Utsidan och sedan hyr eller lånar du den typ av tält du tror passar dig. Men de flesta tält är nog ok i södra Sverige, troligen är det utrymmesfrågan det som man bör titta mest på (jag för min del vill kunna sitta (upprätt) på knä i tältet).

Ryggsäck: Se andra trådar här på Utsidan. 40-50 liter bör vara helt OK - om du har ett lättare tält och inte allt för skrymmande sovsäck - men naturligtvis beror det på om du på ett praktiskt sätt kan fästa packpåsar utanpå säcken och/eller lägga under ryggsäckslocket.

Regnställ: Viktigt att kunna ventilera (blixtlås) både jacka och byxor!
 
En sak som faktiskt är rätt käck att investera i om man inte redan har det är tunna strumpor i syntet eller ull (-blandning) och ett par något tjockare i ull. Otroligt mycket skönare än bomull när fötterna blir fuktiga (och det blir de, inifrån eller utifrån). Och väldigt skönt att kunna byta sockor under dagen.

Det behöver inte vara ”vandringssockor”. Förr hade Dressman ofta bra yllestrumpor, men hur det är nuförtiden har jag ingen aning om. Jag får mina i julklapp …
 
Senast ändrad:
Ditt lilla toppmonterade kök med löst vindskydd står betydligt stadigare med 3 tältpinnar som fixerar gaskanistern.

go tur
 
Jag tycker inte att du/man som nybörjare "per automatik" ska satsa på ny, troligen mer eller mindre dyr, "friluftsutrustning". Om du inte är en extrem "stadsmänniska" så tycker jag att du ska börja med de mest "friluftsaktiga" kläder du redan har.

Tack för detaljerade svar!

Helt ärligt så äger jag inte mycket kläder för tillfället, så måste köpa nytt oavsett. T.ex. regnställ/kläder behöver jag köpa ändå eftersom jag cykelpendlar och mina nuvarande regnkläder är undermåliga. Bekväma skor likaså, äger endast platta sneakers och fodrade vinterskor som jag inte tror är så bekväma att promenera en längre tid i skogen med (vinterskorna är iofs väldigt sköna men nu är det ju sommar).

Sett till garderob så är jag nog rätt nära den där extrema stadsmänniskan, rör mig sällan utanför Göteborg. Promenerar mest på asfalt/stigar inom stadsgränsen.

Ang. syntet så fick jag intrycket av att det är att föredra över bomull då bomull absorberar svett(?) och inte torkar/håller en fuktig, men det är alltså att föredra utanför lägre temperaturer? Precis sådan information som är intressant :).

Min budget är inte obegränsad men jag är ok med att lägga 1-3k på bekväma kläder/skor med lite extra funktion för att göra ev. vandring mer bekväm, om jag sen nu inte faller för att vandra/tälta så kan jag ju använda kläderna i vardagen ändå.
 
Senast ändrad:
Hel nylonplagg bör du tvätta innan du brukar dem då de kyler rejält medan vävvaxet är kvar- arbetsbyxor 50/50 och tunna ull/syntet undisar funkar väl. Nylonskjortor kan torka på dig av kroppsvärmen, till skillnad mot bomull som torkar hemma. Ull värmer även vått.
 
Köp ett gäng lätta gympakläder, typ löparkläder. Tunna vindtäta brallor och jacka. Några extra tunna tröjor. Ett bra regnställ och lätta kängor / el vattensäkra gympaskor. Keps såklart ! Det behöver inte kosta så mkt, men ett bra regnställ är värt att betala lite mer för.
 
Skor anpassade för trail-löpning funkar utmärkt. Underkläder i merinoull likaså. Kolla olika reor. Brukar exempelvis finnas ett stort utbud för bra pris på Outnorth. Merinoull är ett fantastiskt material som även har en antiseptisk förmåga vilket innebär att det inte luktar illa i lika hög utsträckning som syntetmaterial gör. Dessutom undviker du skavsår som annars kan vara lätt att få när du börjar bli svettig i syntetmaterial. Vad gäller mat bör du, precis som lillspöket skrivit ovan, fundera på om du ska laga till mat från råvaror eller vara värma. Om du ska laga mat kanske du behöver grytor & stekpanna, och då funkar ett trangia-kök bra. Om du tänker äta frystorkad mat där du bara behöver värma vatten så är det enklare och väger mindre att skaffa en liten gasbrännare och ett kokkärl som är anpassat så att gasflaskan kan förvaras inuti kokkärlet när du går. Exempel på ett sådant är Optimus Terra, där en liten brännare och en liten gasflaska från biltema passar perfekt.

 
(...) Om du ska laga mat kanske du behöver grytor & stekpanna, och då funkar ett trangia-kök bra. Om du tänker äta frystorkad mat där du bara behöver värma vatten så är det enklare och väger mindre att skaffa en liten gasbrännare och ett kokkärl som är anpassat så att gasflaskan kan förvaras inuti kokkärlet när du går. (...)
En liten protest här - det går alldeles utmärkt att göra väldigt mycket mer än värma vatten till frystorkat på en toppmonterad brännare + ett kokkärl. Då är det till fördel att brännaren är av den bredstrålande sorten (t ex just FMS-116 som Klauss länkar till), och kastrullen inte av titan (där maten lättare bränns vid) och inte av den smala höga sort som både välter lättare och är svårare att fördela/röra om maten i.
En vanlig enliters Trangiagryta har optimala mått för ändamålet, optimal vikt i relation till innehållen volym, och passar precis på FMS-116:s kastrullstöd.
Med just denna brännare och gryta, plus hemmatillfixat vindskydd och grytmysare, har jag lagat många sorters goda maträtter. Frystorkat (dyrt, ej vikteffektivt och smakar trist IMHO) kommer inte över min (tält)tröskel :)

Ett komplett Trangiakök är oöverträffat om man är flera, och fr a betryggande säkert om man har barn med sig, men jag skulle inte bära på den vikten ens om vi var två vuxna på turen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.