Nybörjare

Det är ju inte så länge kvar innan det ges tillfälle att åka lite på is igen,
Men min fråga gäller långfärdskridskor?
Vad ska man tänka på när man avser att inhandla sitt första par.
Ska kanske tillägga att jag är frusen av mig och att jag i övriga skor klarar mig med strl 42.
Tar tacksamt emot svar ang detta.
 
Inte många skridskoentusiaster har vaknat upp ur sommardvalan ännu. Efter första nattfrosten börjar de sniffa efter is och drar igång sina åsiktsmaskiner. Berätta gärna lite mer om dina tidigare skridskoerfarenheter så blir det lättare att ställa en diagnos. En och annan kanske till och med vågar sig på en prognos!
T
 
Inte många skridskoentusiaster har vaknat upp ur sommardvalan ännu. Efter första nattfrosten börjar de sniffa efter is och drar igång sina åsiktsmaskiner. Berätta gärna lite mer om dina tidigare skridskoerfarenheter så blir det lättare att ställa en diagnos. En och annan kanske till och med vågar sig på en prognos!
T

Hej
Är ni osäkra på fast eller löshäl..så rekomenderar jag att hyra först...

Hälsar Matte
 
Det är ju inte så länge kvar innan det ges tillfälle att åka lite på is igen,
Men min fråga gäller långfärdskridskor?
Vad ska man tänka på när man avser att inhandla sitt första par.
Ska kanske tillägga att jag är frusen av mig och att jag i övriga skor klarar mig med strl 42.
Tar tacksamt emot svar ang detta.


Jag har åkt lite av varje och blivit mest förtjust i löshäl med vanliga kängor. Bäst komfort till/från isen, ett par specialskor mindre och för mig helt OK egenskaper i övrigt.
Hade jag haft ett par passande skidpjäxor sedan innan hade jag nog övervägt den möjligheten ganska noga också, även om kängorna ändå skulle vinna kategorin "av isen".

Löshäl/fast häl är inget man behöver klättra upp på barrikaderna för anser jag.
Löshälen ger en lite mer harmonisk avveckling av skäret, men kostar lite stabilitet på dåliga isar.
Men varken vinsten med det ena eller förlusten av det andra är särskilt dramatiskt, jag åker glatt på bägge. Är dessutom rätt lätt att ordna till en rem som låter en välja mellan fast/lös häl.
Tror löshäl kan vara lite fördel för frusna, man får med några muskler till som kan hjälpa till att hålla genomblödningen (och däremed värmen) uppe även långt ut i fötterna.
 
Finns

ungefär sjuttiofjorton liknande trådar tidigare så botanisera lite i tidigare råd. Skorna är viktigare än skridskorna för helheten. Åk tillsammans med andra med samma skonummer och byt grejor med varandra.

Thure
 
Glöm inte torrdräkten!

Jag fick bygga en specialare för det fanns inga standardlösningar som funkade till neoprenebootsen som sitter på torrdräkten och det blev riktigt lyckat från början. Bad och simning ingår som ett komplement till benträningen och det finns inget roligare än att se minen på folk när jag bara tar fart och åker rätt ut i spa´t så långt det går, och simmar till andra sidan vaken eller till andra stranden, för att sen glida upp som en säl på isen och bara fortsätta färden.

Torris is the shit! :)
 
Hallå

Jag är ganska orutinerad turåkare, men har provat en del olika modeller.
Som sagt är det skilda meningar vad gäller fast och lös häl, själv gillar jag lös häl, vet inte riktigt varför, det är mer flexibelt och jag känner mig lite friare.. på något sätt.
Jag har en skridsko med rottefella-bindning och en alpina-sko, är fantastiskt nöjd med det för att skorna är bekväma att gå i, de är varma och det känns stabilt och bra att åka långt i. Jag har provat att åka med en nättare sko och det är trevligt när man ska ut en sväng, de är lättare och smidigare, men inte lika stabila och varma.

Längtar tills isarna lägger!! :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...