Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse

Hej,
Jag är en nybörjare på längre vandringar, har endast gått längre endagsvandringar (7-8timmar) men tänkte nu testa gå en 3 dagars vandring. Jag har läst lite på forumet om Skåneleden ås till ås. Jag tänkte börja i Åstorpstrakten sen ta mig ner mot Höör. Jag har nu några frågor!

1. Hur långt kan man förvänta sig att gå per dag? Jag är hyfsat atletisk och borde kunna gå i relativt snabb takt.
2. Jag har tänkt köpa skåneledens karta för Ås till ås-biten för att hjälpa mig i orienteringen, men om jag har svårigheter att följa kartan, finns det bra markeringar längs vandringen?
3. Vad för mat är bäst att ta med sig?
4. Ska man försöka planera sin rutt så att man kan sova i vindskydd varje dag? Är ett tält ändå att rekommendera att ha med sig?
5. Vad är de viktigaste sakerna jag bör ha med mig?

Tack!
 
1. Om du är vältränad klarar du två mil om dagen utan större problem. Vill du gå lugnt och
njuta av vandringen och naturen, stanna till och titta på något eller fotografera kanske en mil om dagen är mera lagom.

2. Denna fråga kan jag inte hjälpa till med tyvärr.

3. Olika typer av "torrfoder" är bra. Färdiga frystorkade rätter finns att köpa i de flesta sport- och friluftsbutiker, men de är svindyra! Ett bra alternativ är att köpa de frystorkade pastarätter som brukar finnas i vanliga livsmedelsaffärer, de kostar en bråkdel av vad friluftsbutikens mat gör.
Andra varianter är makaroner, pulvermos, snabbris, nudlar m.m. Komplettera med frystorkad pastasås, frystorkad vegetarisk färssås, eller röda linser och buljong etc. Allt detta köper du i din vanliga livsmedelsaffär.

Glöm inte extra energi i form av nötter, mandlar, torkad frukt etc. Trevligt att ha både under rast och till kvällsfikat.

Till frukost är gröt eller välling och grovt bröd bra. Pulvermjölk som du rör ut i vatten är fint till.

4. Är det tätt mellan vindskydden är tältet en onödig extravikt. Om det så långt mellan vindskydden att du är osäker på om du orkar fram till nästa skydd innan kvällen så är tältet
däremot en bra trygghet.

Man blir mer flexibel med tält i och med att man kan stanna var man vill. Ska man hinna fram till ett vindskydd innan kvällen tillkommer också ett visst stressmoment. Men som sagt, är det tätt mellan vindskydden finns ingen större vits med att ta med tältet.

5.
-Bra skodon (Kängor/stövlar + något lättare att ha vid lägret).

- Bra sovsäck som håller dig varm.

- T-shirt, kalsonger och strumpor+ tjockare sockor i material som leder bort svett och torkar snabbt. Polyester och ull är bra material.

- Ett underställ med samma egenskaper som ovan.

- Varm tröja.

- Regnställ/skalplagg (gärna med membran som andas).

- Mössa och vantar.

-Liggunderlag.

- Tält, om du väljer detta alternativ.

- Mat+kök.

- Vattendunk eftersom det är en låglandsled.

- Och sist men inte minst, ett glatt humör!


Hoppas du får en fin tur!
 
2 Nja sisådär, du bör vara påläst på kartan och följa med i terrängen så går det fint.

5 Uppe på åsar så brukar det vara relativt torrt.
Det finns pumpar och givetvis kranvatten vid Skäralids fot. Likaledes i Röstånga.
Men våren är torr även här i Skåneland. Själv brukar jag släpa på vattenfilter och klortabletter för
att inte behöva bära på många kilo vatten.

I övrigt tycker jag att det klokt och vettigt ut och önskar dig en
go tur
 
Skåneleden har väldigt bra markeringar, vad jag upplevt det som. Om du bara är uppmärksam på markeringarna behöver du nog inte ens en karta, även om det är bra att ha.

Vindskydd finns med jämna mellanrum, och tält är överflödigt. Vattenpumpar finns på en del platser. Det finns en bra webbplats som beskriver i vilket skick de olika övernattningsplatserna är, och om det finns vatten tillgängligt där: http://www.skaneleden.se/WebModules/Status/Status.aspx

Och då det inte är särskilt svår terräng skulle det ju räcka med ett par sköna skor som du trivs med, inget behov av att använda stövlar eller stora kängor, som jag ser det.
 
1.
Åstorp -Höör på tre dagar funkar nog om man är snabb. Men du kan lika gärna ta det lugnt och sluta i Ljungbyhed, Röstånga, Skäralid eller Billinge. Bra med bussförbindelser därifrån. T ex buss 519 mellan Klippan-Stehag (och sen vidare med pågatåg till Höör eller Lund/malmö).
Så ta det lugnt, njut av vårvädret och spana på alla hjortar på Söderåsen, finns gott om dem i området söder om Krika/Klippan.

2. Med kartan räcker det att man är lite uppmärksamt. Ibland kan man missa en sväng om tankarna vandrat iväg men man upptäcker det snabbt. Kartan är bra om du vill ta en avstickare (T ex Klövaravinens sydsida eller dalgång)

3. Snabbmakaroner, ölkorv , lite grönsaker är bra krubb

4. Vindskydden finns på bra avstånd men kan vara ganska fulla vid högsäsong. Men inte så att tält är en absolut nödvändighet.

5. Nyfikenhet och en vattenflaska! Vandring när det är 25 grader varmt är svettigt.
 
1. Just den sträckan är så när som på några km just runt skäralid ganska lättvandrad. Men det är väl o andra sidan de flesta lederna hemma i Skåne :) Jag har själv gått leden där och startade i Åstorp och första dagen gick jag 3,6mil. Men visst har du aldrig vandrat innan och inte fullständigt vill ta ut dig är 2mil nog lagom.
2. Skåneleden har på alla ställen jag besökt varit myycket välmarkerad men av ren säkerhetsaspekt ska du alltid ha med karta & kompass. Det har hänt mig att jag gått i egna tankar och plötsligt insett att jag inte längre är på leden.
3. Det är helt en smaksak, jag tycker reals turmat är smidig och god men den är o andra sidan tokdyr, ca 85-90kr/måltid.
4. Skåneleden är myycket populär inte minst bland danskar. Att förutsätta att de finns plats i ett vindskydd rekomenderar jag inte. Oftast gör det visserligen det om man bara är ensam för då kan man ju dela med en annan mindre grupp men jag har också flera gånger kommit till fulla vindskydd. Ett alternativ som jag ibland väljer är att ta med bara en bit pressening och lite snören som en nödlösning ifall vindskyddet jag tänkt sova i är fullt.
5. Sök lite efter packlistor på utsidan så hittar du hur mycket som helst. Men som flera nämnt tidigare är vatten en mycket viktig sak att tänka på i skåne. Kolla på http://www.skaneleden.se/WebModules/Status/Status.aspx så kan du se aktuell status över vattenbrunnar osv längs lederna.

God tur!
 
här mina erfarenheter:

1. man går ungefär 5km/h men det är helt utan rast ellet stopp. vindskydden brukar ligga med en dagsetapp imellan ca10-15km i mellan. det gör det lätt att uppskatta hur många dar du behöver för en viss etapp av leden. är du rask kan du ju dubbla dagsetappen.
2. skåneleden är oftast bra markerad men en karta är alltid bra om du vill improvisera lite på vägen och du vet vilka platser du passerar på vägen, det ger iaf mej en större upplevelse att veta vad sjöar och höjder osv heter. ska du inte "orientera" har du ingen nytta av kompassen.
3. eftersom vattentillgången/kvalite ofta inte är tiptop måste du räkna med att bära med dej allt vatten du ska ha i dej. köp därför inte dyrt torrfoder eftersom du ändå måste blanda ut detta med vatten du burit med dej. köp istället färdig mat eller halvfabrikat, ganska mycket av färdigmaten som står i kyldisk i affären klarar rumstemp utmärkt, kolla på etiketten. burksoppor, färsk pasta, frysrätter klarar sej nåt dygn i ryggan och är sen lagom tinade.
4. en tunn presenning, funkar bra som reserv-vindskydd men det ska vara i tunt material typ yttertält från ett gammalt ryggåstält. tänk på att vindskydd har trägolv och anpassa liggunderlag därefter.
5. ska du gå solo och måste bära allt själv så var sparsam med klädombyte. ska du ha ett torrt yttre ombyte, ta tajtsen och jackan du joggar i eller vindoverallen. använd moderna funktionsmaterial, de torkar på ett kick. värmeplagg får du bedöma efter väderutsikt, en fleeceröja är alltid bra, underställ oxå om det är regnigt och ruggigt men kanske klarar du dej med att svepa sovsäcken om dej. är det ner mot 10 plusgrader håller du värmen så länge du rör dej, då behöver du inget underställ. gummistövlar eller joggingskor duger inte att gå i, de har för mjuk sula. kolla igenom biltema/jula/rusta/hobbex/clas ohlson-hemsidorna, de har en del prisvärd utrustning, en trangia kopia här, en lättviktsgasolbrännare där, gasollykta, bränsle tallriksset osv osv..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Zombina Nybörjare i Grövelsjön Vandringsleder 8
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4
jacobin Att vandra i kulturlandskap Vandringsleder 24
såg Vandra rallarstigen mellan Gällevare och Porjus Vandringsleder 10
vandrarenDaniel Dags för "Vandra med andra" Vandringsleder 0
Söderhultarn Omberg runt - Östgötaleden Vandringsleder 3
apankullet Vandra för första gången - valt höga kusten Vandringsleder 8
såg Vandra mellan Årrenjarka och Kvikkjokk. Vandringsleder 2
Rune17 Vandra Kiruna-Gällivare Vandringsleder 4
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
Hogang Vandra mellan Nässjö - Jönköping? Vandringsleder 0
fjällkängan vandra mln stugor Vandringsleder 3
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
3barninaturen Vandra med barn i södra Sverige Vandringsleder 6
kletterdregg Vandra Höga kusten / Skuleskogen Vandringsleder 13
lisa88 Vandra i Europa Vandringsleder 1
Linnea123 Vandra nära Malmö Vandringsleder 8
Linneaa Vandra från Piteå till Luleå Vandringsleder 3
Eswal Vandra Höga Kustenleden Vandringsleder 2
jsmohshm Vandra Lausanne (typ) till Savona, Italien Vandringsleder 2
Tobbe C Vandra inlandsbanan Värmland - Dalarna Vandringsleder 6
Robox Vandra genom HELA Sverige Vandringsleder 8
Askel Vandra mellan Finland och Sverige Vandringsleder 1
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Anki56 Vandra på Åland? Vandringsleder 2
Joakimlejon Ponera att jag vill vandra Göteborg - Luleå hur planerar jag resan? Vandringsleder 6
Lea262 Letar efter vandra-kompisar Vandringsleder 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.