Nybörjare som behöver hjälp

Hej hade tänkt göra första turen på skidor i vinter, börjar enkelt i jämtlandstrianglen.
Min fråga är, vad ska jag tänka på? Förutom skidor och varma kläder. Kommer att bo i stuga.
Tack på förhand för alla svar...

Starta i tid pá morgnarna. Lát den som är lángsammast gá först. Ta det lungt, lugnare än du tror. Ha kul, ha stora bekväma pjäxor, lána o hyr grejor, annars köper du bara fel. Ha med mycket och god mat.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Granbacken; sa:
Hej hade tänkt göra första turen på skidor i vinter, börjar enkelt i jämtlandstrianglen.
Min fråga är, vad ska jag tänka på? Förutom skidor och varma kläder. Kommer att bo i stuga.
Tack på förhand för alla svar...

Glöm inte liggunderlag och termos med varm dryck för att kunna sitta ute på fjället och äta lunch. Det finns nog inget bättre! Sedan bör man alltid ha det viktigaste om det händer något. Dvs spade, vindsäck, liggunderlag, förstärkningsplagg, energigodis (dels för att hålla humöret uppe) och ett lämnat färdmddelande till någon.

Ta sedan inte med för mycket onödigt att bära på mellan stugorna. Man bör klara sig med en ca 35 liters ryggsäck.

//Martin

Navigering

Karta och kompass, eller GPS.
Med rätt förutsättningar behöver det inte blåsa mycket för att sikten ska bli i princip noll.
Dimma kan också förekomma.
Själv åkte jag utan en gång, det blev en lång dag.....

/BAX

Vallningsfritt belag

Till tidigare råd så vill jag foga till att vallningsfritt belag är piffigt och lättsamt om man inte har så där jättebråttom mellan stugorna.

Vindsäck

Har precis köpt en haglöfs vind- och rastsäck, modell äldre, bomullsblandad väv. Hur används den på bästa sätt? Förstärkningar för skidspetsar i varje gavels topp??

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips