Nybörjare på löpning i Kirunafjällen

Hej!

Jag hade tänkt testa på fjäll-löpning för första gången. Har sprungit mycket sedan en tid tillbaka och bott i Kiruna och testat springa till Trollsjön, men inte mer än så.

Sträckan är tänkt: Abisko - Abiskojaure - Unna Allakas och så tillbaka.

Vad behöver man tänka på när det kommer till packningen och hur lägger man upp en dag?
Är det någon som sprungit/gått dessa leder och har kunskaper om dem?

Och så klart! Är det någon som nyss varit i områdena och kan berätta om snöläget? :)

Tusen tack för all hjälp!
/ Linda

Jag har vandrat leden två gånger och tror att det är en bra första löptur! Inte särskilt många tunga backar och stigen är lätt att följa. Ta med karta för säkerhetskull!

Du kan ju köpa mat både i Abiskojaure och Unna Allakas, så du klarar dig nog fint på bars, gel osv som proviant när du springer, vilket drar ner vikten. Jag skulle ta med något lätt ombyte så att du kan få av dig löparkläderna när du sprungit klart för dagen. Annars är det väl mest någon lätt sovsäck, någon hygienartikel och kontanter du behöver. Jag använder mig av salttabletter när jag springer långt, kan vara bra om du inte redan har sådana.

Ett ytterligare tips är också att springa lugnt, men det är du säkert redan inne på :)

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Fjällöpning

Tja Linda! Jag sprang till Abiskojávris utflöde från Abisko för ett par veckor sen. Inga problem att ta sig dit. Men räkna med blöta fötter så ta med extrastrumpor. Då var det höga vattenflöden på vissa håll i skogen, småbäckarna svämmade över, kanske ser bättre ut nu. Björkskog hela vägen. Men hur stigen till Unna Allakas ser ut vet jag inte.

Tack för svar

Tack för bra tips och lägesrapporten!

Är just därför jag valt sträckan pga känns inte särskilt backig eller svår. Skönt att höra att det är lätt att hitta dit. Mest det som känns lite nervöst när man är själv och dagligen hör om försvunna fjällvandrare.

Hittar du salttabletter i vanliga hälsokostbutiker eller Apoteket?

Tack för bra tips och lägesrapporten!

Är just därför jag valt sträckan pga känns inte särskilt backig eller svår. Skönt att höra att det är lätt att hitta dit. Mest det som känns lite nervöst när man är själv och dagligen hör om försvunna fjällvandrare.

Jag tror inte att du kommer sållas till den skaran. Men som sagt, ta med en karta så du kan orientera dig!

Och jag använder mig av SaltStick, fanns förut i några svenska internetbutiker.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips