Nybörjare på fjällvandring!

Hej jag och några kompisar tänkte dra ut och fjällvandra i 7 dagar vecka 24. Har en kille som gjort det innan men bara korta turer. Annars är våra erfarenheter ifrån lumpen. (Som inte är så länge sedan)

Finns det några generella tips som ni vill dela med er av så skriv gärna! Allt är av nytta, allt ifrån utrustning till mat...

Tack på förhand.
 
Var har ni tänkt vandra?
Vecka 24 är ganska tidigt på säsongen för vandringar i norra fjälltrakterna som t.ex. Kebnekaiseområdet. Det ligger mycket snö kvar då så det kan vara lite besvärligt.
För ett antal år sen vandrade jag från Abisko till Nikkaluokta via Vistasvaggi vecka 24. Mycket snö när man kom upp på höjd runt 700m, särskilt mellan Abiskojaure och Alesjaure.
Kanske Jämtlandsfjällen är ett bättre alternativ så tidigt på säsongen.
Annars är det mycket vackert att vandra vid den tidpunkten. Ljust dygnet runt, rikt fågelliv och inga mygg, men som sagt snömängd och vatten i jokkarna kan ställa till en del problem.

Christer
 
Markblötan...

Både söderöver och västeröver såpass tidigt är det mera lättgånget. Snösmältningsperioden kräver omsorg så att man inte blöter ner sig och börjar frysa...rätt skodon etc.
I övrigt är det ungefär som vanligt...sök gärna här på Utsidan.
//J
 
Tack så mkt för svaren.
Ja vi har diskuterat mycket om hur pass långt upp vi vågar dra när snösmältningen är i full gång på vissa ställen. Myggen och det har vi också tänkt på och det känns bra måste jag säga;)
Vi hade även tänkt att försöka ha med lite fiske utr så vi kan fiska under tiden. Någon som har några tankar om det?
 
Tack så mkt för svaren.
Ja vi har diskuterat mycket om hur pass långt upp vi vågar dra när snösmältningen är i full gång på vissa ställen. Myggen och det har vi också tänkt på och det känns bra måste jag säga;)
Vi hade även tänkt att försöka ha med lite fiske utr så vi kan fiska under tiden. Någon som har några tankar om det?
Det begränsar ju möjligheterna en del. I nationalparkerna får man inte fiska, och i många av de vanliga fjällområdena finns det inga fiskevatten att tala om.

Vaimok, Mavas och Laisälven är ju kända fiskeområden, men det kanske är för långt norrut så tidigt?
 
Ska jag ska jag inte?????

Jo det är min tur nu: Använd sökfunktionen:)

Annars kan jag ju ge dig min erfarenhet om när jag och mina 3 kamrater några år efter gu skulle vandra mellan Hemavan o Ammarnäs. Med noll koll på att vi inte var 20 år längre packade vi som vi lärt (all mtrl skall med) 28 kg för 7 dagar. Vi kom aldrig till Ammarnäs. Det var ju trevligt ändå men efter den gången har vikten på de tre stora sjunkit från då 10 kg till betydligt mindre, så för att inte bli för långrandig kan jag sammanfatta det så här:

Prioritera maten, smak eller vikt (Färska råvaror eller påse du häller vatten i)
Ta bara med det du verkligen behöver är ni flera kanske ni inte behöver ett kök var det räcker kanske med ett kök med två kastruller.
Skippa texmexjackan använd fiberpälströja om du fryser (bäst värme/vikt om man bortser från dunjackor) och en lätt regnjacka om det regnar.

Prioritera vikt framför bekvämlighet. När jag kommer hem utan ryggont ger jag mig snabbare ut it terränglådan än de ggr jag har burit för tungt.
 
Angående fiske och nationalparker så är det inte fiskeförbud i alla nationalparker. Man får t ex fiska längs padjelantaleden.

Men v.24 så kommer det ligga kvar en hel del snö i de norra fjälltrakterna så förhållandena är inte de bästa för varken vandring eller fiske. Tidigast midsommar är lämpligt i norrbottensfjällen. Då kan det å andra sidan vara riktigt bra fiske, men man får även räkna med höga vattenflöden i jokkar och älvar.

Så om ni ska ut v.24 så är mitt råd att kolla de sydligare fjälltrakterna i dalarna/härjedalen, men de har jag inte så bra koll på tyvärr.
 
Hej jag och några kompisar tänkte dra ut och fjällvandra i 7 dagar vecka 24. Har en kille som gjort det innan men bara korta turer. Annars är våra erfarenheter ifrån lumpen. (Som inte är så länge sedan)

Finns det några generella tips som ni vill dela med er av så skriv gärna! Allt är av nytta, allt ifrån utrustning till mat...

Tack på förhand.

Om den första fjällturen ska ge mersmak är det nog listigt att välja årstid slugt. Jag har två gånger varit med om sen men snabb snösmältning, vilket vållat problem med vad och broar. Min enda tur N om Polcirkeln började nån gång mellan 10 och 15 juli 1998 och innehöll bl a 1) omlagd rutt p g a avskräckande vad; 2) vad till midjan i mycket lugnt vatten, men inte långt från en fors (vadet var alltså rätt brett); 3) krypning på smal bro över fors (då önskar man sig en lätt packning!). Jag tror den säkraste årstiden är första veckan i augusti; snöfattiga år kan sista veckorna i juli vara utmärkta.
 
Om jag har förstått det rätt av de jag snackat med så är detta den bästa tiden för fiske. I de sydligare delarna då alltså. Men det kanske är fel? Hm aja tack för alla hjälpsamma svar iaf.

Mvh Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Mackean Nybörjare på fjället Fjällvandring 12
Sofie_W Tips på fjäll för nybörjare? Fjällvandring 6
casimir Längd på dagsetapp för nybörjare? Fjällvandring 18
Zeeker Nybörjare på Kebnekaise Fjällvandring 8
hobbe Tips på bra fjällområden för nybörjare? Fjällvandring 17
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.