Nybörjare och vill vandra ensam, med tält.

Vad jag än brukar ta mig an så brukar jag hoppa i den djupa delen av polen. Vad jag egentligen vill är att vandra i Sarek. Men jag tänker att för en gång skull kanske det inte är lämpligt att göra så?

Jag har ingen erfarenhet alls av att vandra. Jag är ute och fotograferar mycket och går ofta långa sträckor med uppåt 10kg på ryggen. Dock är detta dagsturer, ofta från tidig morgon till kväll. Jag inser att detta inte alls kan jämföras med 10 dagar i fjällen med 1-2 mil vandring per dag.

Så jag tänker mig att bygga erfarenhet i år med en vandring på ca 7 dagar, ge eller ta någon dag och att vara redo för Sarek nästa sommar.

Jag är ute efter ensamheten och vill inte stöta på andra vandrare stup i kvarten. Jag förstår att jag kommer möta folk men jag vill inte vandra de allra mest trafikerade lederna.

Jag kommer att ha med mig min kamerautrustning (ca 3-4kg totalt) och är ute efter storslagna vyer. Djur och fåglar även av intresse.

Jag kommer behöva inhandla allt, tält, sovsäck, underlag, stormkök osv. Har alltså ingen koll på hur tung min packning skulle bli. Men jag antar att inkl. 3kg kamerautrustning så hamnar man inte under 20kg?

Tar tacksamt emot alla typer av råd om hur jag skall tänka både kortsiktigt och långsiktigt med mitt mål om att vandra i Sarek och vilken sträcka som kan vara lämplig i år.

Om någon tycker man kan köra sin första vandring i Sarek så får de gärna säga så också :).
 
Starta med Sarek är väl att utmana om du inte är hyfsat van vandrare. Där är ju inget tillrättalagt för vandrare. Inga stugor, inga leder. Delvis komplicerad terräng. Tänndalen, Vemdalen, Storulvån - Blåhammaren - Sylarna. Ljungdalen - Helags m.m . Fler tips kommer nog här på forumet. Lycka till!
 
Starta med Sarek är väl att utmana om du inte är hyfsat van vandrare. Där är ju inget tillrättalagt för vandrare. Inga stugor, inga leder. Delvis komplicerad terräng. Tänndalen, Vemdalen, Storulvån - Blåhammaren - Sylarna. Ljungdalen - Helags m.m . Fler tips kommer nog här på forumet. Lycka till!

Tack för tipset. Jag misstänkte att Sarek var lite att ta i för en första vandring :).
 
Vandra ensam

Hej
Som boende i Norge undrar jag givetvis varför inte fler svenskar vandrar här 😀.
Eftersom du bor i Göteborg ligger ju Hardangervidda nära till.
Du kan kliva av tåget i Finse mitt på vidda. Det är mycket folk på lederna men om håller dig på avstånd från dessa ser du sällan folk. Södra delen av Hardangervidda är det inga leder alls. Ju längre västerut du kommer ju högre blir fjällen.
God tur
 
Sarek är väl det fjällområde som troligen ställer störst krav på en vandrare i vårt land, dvs inget område för en förstagångsvandring. En Sarekvandring innebär alltid en längre tur på vanligtvis 9-12 dagar vilket medför att mycket utrustning (inkl proviant och bränsle) skall bäras med. Även avsaknad av leder och skydd från vädrets makter i form stugor eller dylikt ställer krav på att du har rätt utrustning med dig och kan hantera både den och ditt eget psyke/förmåga när vädrets makter slår till med full kraft (Sarek har högst medelnederbörd i Sverige och avståndet till Nordatlanten är bara några mil). För en bra Sarek vandring krävs noggrann planering för att undvika terräng och vattendrag som inte går att forcera eller är för riskable att ta sig över. För att göra detta är det bra om man är förtrogen med förutsättningarna i denna typ av terräng och kan läsa både kartan och terrängen i verkligheten.
Min rekommendation är att du startar med att skaffa nödvändig utrustning och genomför att antal flerdagsvandringar med tält utmed markerade leder i norra Sverige eller Norge för att skaffa egen erfarenhet.
Själv fotograferar jag mycket på mina vandringar och på tal om tung utrustning så har jag även vandrat runt i Grövelsjön + Rogen området med en Hasselblad 503CX i ryggsäcken. Inget jag skulle göra på en längre Sarek vandring, även om den kameran var betydligt lättare än di n utrustning;). Själv använder jag en avancerad kompatkamera eller en spegellös systemkamera med några få objektiv för (totalvikt drygt 1kg) för att optimera min totala ryggsäcksvikt för att möjliggöra en så lång vandring i krävande terräng. En allt för tung ryggsäck påverkar dig kroppsligt (om du inte är van att bära tungt längre sträckor flera dagar i rad), din egen upplevelse av vandringen men även säkerheten när du skall balansera i stenskravel eller vada. Min erfarenhet är att jag inte vill att min egen ryggsäck väger över 22kg i startvikt, vilket krävel omsogsfull planering.

Jag bor liksom du i Göteborg, så vill du utbyta fler idéer eller tankar är du välkommen att skicka ett PM.
 
Ftrsom du måste införskaffa all utrustning o dessutom vill bära med kamerautrustning så är mitt tips att hålla dig till UL-utrustning. Vissa produkter kan va dyrare men de flesta e billigare. För en vecka med 3 kg kamera kommer du undan med 15 kg sammanlagt, inkl mat o bränsle.
Detta är ingen utopi utan på riktigt. Vandrade med 4 barn i två veckor o hade med ALLT inkl all mat, lite litteratur, leksaker o ca 4 kg kamera o hamnade på ca 41 kg. Jag bar givetvis inte allt.
Tänk lätt o nödvändigt - ända från strumpan till myggbett.
Lycka till.
 
Padjelantaleden

Padjelantaleden mellan Kvikkjokk och Ritsem eller vice versa är en mycket lämplig nybörjartur. Den har det mesta fjällvärlden har att erbjuda, fjällskog,
höga fjäll, fjällhed och vidder över de stora fjällsjöarna. Fina tältplatser finns nästan överallt. Visst är det en del folk som vandrar där, men långt ifrån som efter Kungsleden. Fjällstugor finns också som en trygghet om man går själv.
Dessutom bra kommunikationer med Kvikkjokk och Ritsem.
 
Norge är betydligt närmare än Sarek. Hardangervidda är ett enormt och fint område med bra förbindelser.

Kör så lätt som du kan är även mitt råd. Det är inte manligt att bära tungt bara dumt.

För makrobilder behöver du lågt stativ och hållare av motiv.

Gallra i objektivurvalet!

go tur

Hur är det med orienteringsförmågan i dimma och moln?
 
Tack för alla svar.

Jag fotar med spegellöst, jag tror jag kan klara mig strax under 2kg om jag lämnar det dedikerade fågelobjektivet hemma. Behöver inget stativ då kameran har riktigt bra stabilisering. Enda gången jag skulle sakna stativ är vid flera sekunder långa exponeringar, det kan jag leva utan.

Padjelantaleden mellan Kvikkjokk och Ritsem låter väldigt intressant, någon som har tips på länkar o följande sträcka? Hur långt är det och hur många dagar bör man ha på sig? Kanske håller jag något lägre tempo än normalt då jag vill fota mycket.

Sökte lite och hittade följande länk med bilder:

https://www.utsidan.se/cldoc/vandring-i-sarek-fran-kvikkjokk-till.htm

EDIT: Kanske länken hade samma start och slut men de går inte hela vägen på Padjelantaleden om jag förstår det rätt.

Som jag förstår det är 10 dagar vad man kan räkna med? Det kanske är i längsta laget för första vandingen? Hade kanske tänkt mig 6-8, jag vet inte hur mycket varje extra dag innebär i viktpå ryggen?
 
Senast ändrad:
Padjelantaleden är ett mycket bra alternativ, vacker och varierad natur som rundar Sarek på två sidor. Det var även min första längre fjällvandring (1983). Möjligheten till viss proviantering i Såmmarlappastugan och Staloloukta håller nere din vandringsvikt. Hela sträckan är om jag minns rätt ca 14 mil och kräver 9 vandrimgsdagar plus reservtid.
Vill du korta vandringen finns möjlighet att flyga helikopter till Staloloukta med Fiskflyg eller Arctic Air som kör regelbundna turer från Ritsem eller Kvikkjokk.

Sök i forumet så hittar du mer information och länkar till Padjelantaleden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
toppturare Nybörjare som vill vandra Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.