Nybörjare och vill vandra ensam, med tält.

Padjelantaleden är ett mycket bra alternativ, vacker och varierad natur som rundar Sarek på två sidor. Det var även min första längre fjällvandring (1983). Möjligheten till viss proviantering i Såmmarlappastugan och Staloloukta håller nere din vandringsvikt. Hela sträckan är om jag minns rätt ca 14 mil och kräver 9 vandrimgsdagar plus reservtid.
Vill du korta vandringen finns möjlighet att flyga helikopter till Staloloukta med Fiskflyg eller Arctic Air som kör regelbundna turer från Ritsem eller Kvikkjokk.

Sök i forumet så hittar du mer information och länkar till Padjelantaleden.

Jo jag läte lite om leden på http://www.padjelanta.se/ där de säger minst 10 dagar. Om man skulle åka helikoptern till Staloloukta, kan du rekommendera om man skall gå till Ritsem eller Kvikkjokk?
 
Norge är betydligt närmare än Sarek. Hardangervidda är ett enormt och fint område med bra förbindelser.

Kör så lätt som du kan är även mitt råd. Det är inte manligt att bära tungt bara dumt.

För makrobilder behöver du lågt stativ och hållare av motiv.

Gallra i objektivurvalet!

go tur

Hur är det med orienteringsförmågan i dimma och moln?

Orienterade som ung, men det är över 20 år sedan så räknar inte med att det sitter i :).
 
Jo jag läte lite om leden på http://www.padjelanta.se/ där de säger minst 10 dagar. Om man skulle åka helikoptern till Staloloukta, kan du rekommendera om man skall gå till Ritsem eller Kvikkjokk?

Sträckan Staloloukta - Ritsem är lite kortare och ger fina vyer över de stora sjöarna och Akkamassivet, medan Kvikkjokk -Staloloukta är en vacker vandring som följer Tarraätno med start i skogen (mycket blommor) och tar dig mot kalfjället med avslutning och vyer över Virihaure. Båda sträckorna är vackra och har sina fördelar. Får jag välja själv går jag leden och resp delsträcka i den riktning jag anger först.
Jag vill samtidigt inte inge förhoppningen att en enstaka vandring på led ger rutin för en långvandring i Sarek, men det är en bra start ;)
 
Tack för alla svar. Skall ut och resa en vecka nu så får återuppta detta när jag kommer hem igen. Blir lite att fundera på :)
 
Hålla sig torr

Se till att du har ett bra tält som håller dig torr så även om det regnar mycket kan du vara ute länge då.
Kom nyss hem från en solovandring till Sylarna. Såg till att jag tältade helt själv och även om man ser en hel del folk längs leden finns det nån slags respekt och distans som gör att det känns som att vara själv :)
 
Jag tror Sarek kan passa bra för vissa personer även om det är solo och första vandring. Men för många är det nog bättre med nåt annat t.ex. jotunheimen är spektakulärt. Om det passar dig vet du nog bäst själv. Kan ha en plb eller satellittelefon eller dyl för ökad säkerhet.

Här är förslag på fin och bra rutt om du bestämmer dig för Sarek
https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77601
 
Abisko-Keb-Nikka kan jag tycka är en bra utmaning.
Hitta sällskap och ta Keb's topp när du passerar.
Klart att du skall utmana dig själv, -om du tar turen jag nämnt så kan du bo i stugor, eller i tält. Hamnar du utanför din komfortzon så har du resurser nära till hands.
 
Hej
Som boende i Norge undrar jag givetvis varför inte fler svenskar vandrar här 😀.
Eftersom du bor i Göteborg ligger ju Hardangervidda nära till.
Du kan kliva av tåget i Finse mitt på vidda. Det är mycket folk på lederna men om håller dig på avstånd från dessa ser du sällan folk. Södra delen av Hardangervidda är det inga leder alls. Ju längre västerut du kommer ju högre blir fjällen.
God tur


Nej, Finse ligger inte mitt på Hardangervidda, utan i dess norra ände.
Och jag har gått Hardangervidda från dess södra ände, vid Haukeliseter och där var hur mycket leder som helst. Som kanske kan undvikas.


Området norr om järnvägen kallas sedan 1995 för Skarvheimen och är i min erfarenhet tacksammare. På http://www.huthyfs.com finns berättelser med bilder, kolla 2003, 2006 och 2013 (utanför lederna).
 
Jag genomförde precis min första fjällvandring, ensam och i Sarek. Det häftigaste men samtidigt det mest ansträngande jag gjort :)

Jag som du köpte in allting förutom en kass sovsäck som jag haft i min ägo (uppgradering till nästa år).
Ska du konka runt på systemkameran föreslår jag att du inte som jag köper ett budget tält som väger 3kg och köper du en lätt sovsäck samt ryggsäck, då tror jag faktiskt att du kan komma under 20kg i packning. Jag låg strax över 15kg men kommer definitivt banta ner den vikten till min nästa tur i Sarek, då det är en ansträngande terräng.

Jag håller med om att det är svårt att få ner antalet dagar om man ska gå från punkt A till Punkt B.
Jag planerade att utgå från och till Aktse och att befinna mig i parken under 5 dygn. Vilket jag också genomförde.

Min rutt gick från Aktse via Skierffe över fjällen och bort till "stigen" vid Alep Vássjájågåsj och sedan tillbaka via Rapadalen till båtlämningen.

En 5 dagars vandring med packnings var perfekt som en första tur, jag hade gärna stannat längre men samtidigt så var jag glad att jag gjorde turen på 5 dagar, man upptäcker ju en del brister i sin packning och planering på sina första tur, även om jag ansåg att jag hade planerat väl.
Jag är helt klart nöjd med min tur och vill uppleva det här igen, men då men bättre utrustning och flera dagar.

Storslagna vyer fick jag verkligen under min tur, jag kan rekommendera att ta några toppturer/utsiktsurer.

Jag slog ned tältet utan att se en människa och vaknade utan att se någon. Däremot spotade jag ca 2 personer/dag. Tyvärr spottade jag fler människor än renar. Några andra större djur fick jag tyvärr inte se.

Till Aktse gick jag 16 km från parkeringen och på min hemväg tog jag båten från Rapadalen/Nammsj till cykelstigen och gick de sista 10km.
Man kan förboka en fyrhjuls skjuts de 10km på cykelstigen, båt turer cykelstigen/Aktse och Aktse/Rapadalen. Det ryktades också att det gick dagliga helikopter turer från Kvikkjokk till Aktse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
toppturare Nybörjare som vill vandra Fjällvandring 14
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.