"Nybörjare" med allmänna frågor

Re: Re: Re: Att bära

Solkrämen är inte att förakta. Det är vanligt med sönderbrända nackar och näsor. En bredbrättad hatt skyddar bättre och är alltid bra. Men passar inte barnen. Det kostar på för huden att var exponerad hela dagen.

Lycka till!
Christer

Solkräm hade jag inte tänkt på, tack!

Re: Re: Inte för mycket ombyten

FrökenLingon; sa:
Vad är en lagom vikt att bära? Eller är det svårt att säga? Beror väl iofs på personen som ska bära, men ändå.

Med risk för att få kommentarer (det kan jag leva med) från gramjägare och tyngdlyftare så kommer här ett inlägg om vikten på ryggsäcken.

En ganska bra tumregel är att ryggsäcken inte skall väga mera än en 1/3-del av kroppsvikten. Sedan beror det förstås på hur mycket man personligen orkar bära, hur många personer man är (fördela vikt) och om man skall på en tvådagarstur i juli eller på en tvåveckorstur i mars.

Av egen erfarenhet kan jag säga att man till en början packar alltför mycket prylar (vikt) i ryggsäcken. Men genom att efter varje tur plita ner vad man behövt (och saknat) så kommer man småningom fram till en ”idealutrustning” som alltid följer med, vikten minskar så småningom efter ett antal turer. Saker som ”kan vara bra att ha ifall om att...” kan man lämna bort redan första gången.

För en nybörjare skulle jag rekommendera att man går igenom den utrustning man tänkt ta med sig, packar ryggsäcken och knallar på runt hemknutarna och prövar sig fram innan man beger sig iväg ”på riktigt”.

Packa aldrig för mycket! Då går hela turen till att koncentrera sig på hur j**la tung ryggsäcken är och upplevelsen av att vara ute i naturen uteblir.

Roger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

Raskesven; sa:
Förvånar mig att Nordesjö inte gav tips om sin hemsida med packlista. Han lever ju bevisligen fortfarande, men han är väl för modest av sig;-)

Jag tänkte att min packlista är lite väl "fjällvandrig". Men det är ju en början - man har ju trots allt ungefär samma grejer till en tvådagars skogstur som en fjortondagagars fjällvandring:

Packlistan finns under "prylarna"

Plötsligt gnager det lite att jag inte uppdaterat min webbplats på så länge...

Re: Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

Nordesjö; sa:
Jag tänkte att min packlista är lite väl "fjällvandrig". Men det är ju en början - man har ju trots allt ungefär samma grejer till en tvådagars skogstur som en fjortondagagars fjällvandring:

Det som kanske saknas på den listan är vattenflaskor, endast en halvliter flaska plus en gemensam säck.
Lite mer kan behövas i låglandet för där finns inte en massa bäckar med vatten som man utan problem kan dricka direkt.

Lite reklam :)
tallrikslada_170x170.jpg

En sådan tallrikslåda använder jag, praktiskt. Två tallrikar, en skärbräda och annars så kan man förvara en del bestick, kryddor m.m. inne i lådan.

Re: Re: Re: Re: Re: Bra och nödvändig utrustning

ollefisk; sa:
Nordesjö; sa:

Det som kanske saknas på den listan är vattenflaskor, endast en halvliter flaska plus en gemensam säck.
Lite mer kan behövas i låglandet för där finns inte en massa bäckar med vatten som man utan problem kan dricka direkt.
Utöver en vanlig vattenflaska brukar vi under låglandsvandringar ta med en eller två Ortlieb 4 l vattensäckar. Väger lite och tar liten plats när den inte används.

För det mesta behövs den dock inte, om man planerar upp turen med tanke på bra vatten. En av de senaste gångerna den användes var under första dagen på en vandring från Hebyområdet upp till Tinäset, Färnebofjärden. Fanns dåligt med bra vatten på den sträckningen. Annars är det mest när man närmar sig skärgården det blir lite knepigt med vatten runt Stockholmstrakten.

Raskesven

Gratis friluftsservis!

ollefisk; sa:

Exakt! Vattenflaskor är en låglandsanpassning man får göra!

Lite reklam :)
[bild på tallrikskåsan]
En sådan tallrikslåda använder jag, praktiskt.

Ett utomordentligt gratisalternativ är de svarta, djupa plasttalrikar som vissa färdigrätter från till exempel Felix är paketerade i.
00.07560.gif

De är gratis, lätta och i det närmaste oförstörbara!
Plocka hem de starka beige plastbesticken som man hittar bland annat hos Max Hamburgare och Shells Selectbutiker.

Re: Re: Re: Inte för mycket ombyten

roggi; sa:
En ganska bra tumregel är att ryggsäcken inte skall väga mera än en 1/3-del av kroppsvikten. Sedan beror det förstås på hur mycket man personligen orkar bära, hur många personer man är (fördela vikt) och om man skall på en tvådagarstur i juli eller på en tvåveckorstur i mars.

Bra (ofta lagom) riktvärde på ryggsäckens tyngd är 1/4 av kroppsvikten och max 1/3. Men som sagt, det skiljer lite från person till person.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips