Nybörjare i Grövelsjön

Hej!
Jag ska åka till Grövelsjön nästa vecka med mina tonåringar. Tyvärr har vi inte så många dagar på oss. Planen är att vi sätter av en dag för att gå upp på Storvätteshogna och en dag för Jakobshöjden. Förhoppningsvis hinner vi fiska lite i Grövelsjön också, om möjligt. Låter det bra, eller missar vi något viktigt? 😊
 
Storvätteshogna tor är en rejäl dagsutflykt medan Jakobshöjden tor är lagom för en "kvällsutflykt", samtidigt som båda vandringarna är åt samma håll.
Jag skulle föreslå att Jakobshöjden byts antingen mot M/S Sylen (måste förbokas) till Sylen och vandring tillbaks till Grövelsjön, eller en vandring på Båthusberget i Norge (om ni har tillgång till bil).
 
Jag röstar också för Elgåhogna en dag. Det är vansinnigt vackert på andra sidan gränsen, och betydligt mindre folk.
 
Hej hej!

Jag är nybörjare jag med och har tänkt åka till Grövelsjön. Planen är tälta 2-3 nätter senast 11/9 (senare går inte pga mitt arbete).

Hur är det med vatten? Bara att dricka från nån bäck eller bör det kokas? Funderar också på om sovsäcken duger. Det är en ganska billig sovsäck som säkert ligger långt ner på kvalitéskalan. Min tanke är att med ett ok liggunderlag, fleecefilt, långkallingar, T-shirt och eventuellt mössa så borde det funka? Vad tror ni?
 
Vattnet kan drickas direkt ur bäck, men kolla om möjligt först att det inte håller till en renhjord uppströms.

Det är omöjligt att uttala sig om sovkomforten utan att veta mer om sovsäcken (och fleecefilten), men jag utgår från att du har med dig en varm tröja e.d., så då borde det kunna vara OK. I värsta fall får du ta på dig alla kläderna (som jag fått göra under snöig och blåsig julinatt nära Helags).
 
Vi hade ett par nätter med nattfrost uppe på Salsfjellet för två veckor sedan, så det kan bli kallt. Vatten som rinner i bäckar går nästan alltid att dricka, även vatten ur sjöar. Om du går upp på Linnéstigen in i Norge så finns det ganska gott om bäckar och bra tältplatser, om du går mer österut så kan jag rekommendera Fosksjöarna. Då har du ett bra läge för antingen en dagstur upp på Storvätteshågna eller ner i skogen i Töfsingdalen.
 
På Norska sidan om Grövelsjön finns en fin dagsetapp upp och ner för Gröthogna - i det klara höstvädret är utsikten mycket fin!

Jag minns stigningen som rätt enkel när jag gjorde den i min ungdom. Mycket lös sten dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gwb Fårö runt för en nybörjare - Hur gå tillväga? Vandringsleder 2
Lena1 Vandra som nybörjare, ensam - tips och inspiration önskas Vandringsleder 26
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
salvion Sökes: Första turen för en nybörjare i Stockholmstrakten Vandringsleder 10
frippe99 nybörjare Vandringsleder 2
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Fredrikmollgard Nyfiken nybörjare Vandringsleder 12
iVåttochTorrt Tips till nybörjare Vandringsleder 1
Johan.H Gyllbergen - Nybörjare med barn Vandringsleder 4
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av sko/känga? Vandringsleder 6
Marienbad Nybörjare i Skåne! Vandringsleder 16
diggidan Nybörjare med många utmaningar framför mig! Vandringsleder 11
Talisman Nybörjare - Vandra del av Skåneleden ås till ås - Hjälp med förberedelse Vandringsleder 7
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
elinloov NYbörjare Vandringsleder 10
Feb79 Vandring nybörjare och erfarna tillsammans Vandringsleder 4
kikkit Jämtlandstriangeln, hjälp en nybörjare. Vandringsleder 26
Audrey nybörjare, hjälp! Vandringsleder 13
thomast2 Passande vandringsled för nybörjare med hund? Vandringsleder 9
Ninai Nybörjare! Vandringsleder 3
anwa Vandring för nybörjare Vandringsleder 4
bossebengtsson Grövelsjön: Långfjället runt Vandringsleder 12
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
jffoto Vart ligger denna tjärn i Grövelsjön, Båthusberget Vandringsleder 2
profromdover Grövelsjön i maj Vandringsleder 4
olif Grövelsjön och söderut Vandringsleder 3
Caminista Sensommarvandra från Åre till Grövelsjön Vandringsleder 9
timothyj Färdväg Grövelsjön- Hemavan Vandringsleder 2
MPR Från Grövelsjön till Hemavan. Vandringsled? Vandringsleder 2
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
Magnusnod Frost vid Grövelsjön Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.