Nybörjare i Grövelsjön

Hej!
Jag ska åka till Grövelsjön nästa vecka med mina tonåringar. Tyvärr har vi inte så många dagar på oss. Planen är att vi sätter av en dag för att gå upp på Storvätteshogna och en dag för Jakobshöjden. Förhoppningsvis hinner vi fiska lite i Grövelsjön också, om möjligt. Låter det bra, eller missar vi något viktigt? 😊

Storvätteshogna tor är en rejäl dagsutflykt medan Jakobshöjden tor är lagom för en "kvällsutflykt", samtidigt som båda vandringarna är åt samma håll.
Jag skulle föreslå att Jakobshöjden byts antingen mot M/S Sylen (måste förbokas) till Sylen och vandring tillbaks till Grövelsjön, eller en vandring på Båthusberget i Norge (om ni har tillgång till bil).

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag röstar också för Elgåhogna en dag. Det är vansinnigt vackert på andra sidan gränsen, och betydligt mindre folk.

Hej hej!

Jag är nybörjare jag med och har tänkt åka till Grövelsjön. Planen är tälta 2-3 nätter senast 11/9 (senare går inte pga mitt arbete).

Hur är det med vatten? Bara att dricka från nån bäck eller bör det kokas? Funderar också på om sovsäcken duger. Det är en ganska billig sovsäck som säkert ligger långt ner på kvalitéskalan. Min tanke är att med ett ok liggunderlag, fleecefilt, långkallingar, T-shirt och eventuellt mössa så borde det funka? Vad tror ni?

Vattnet kan drickas direkt ur bäck, men kolla om möjligt först att det inte håller till en renhjord uppströms.

Det är omöjligt att uttala sig om sovkomforten utan att veta mer om sovsäcken (och fleecefilten), men jag utgår från att du har med dig en varm tröja e.d., så då borde det kunna vara OK. I värsta fall får du ta på dig alla kläderna (som jag fått göra under snöig och blåsig julinatt nära Helags).

Vi hade ett par nätter med nattfrost uppe på Salsfjellet för två veckor sedan, så det kan bli kallt. Vatten som rinner i bäckar går nästan alltid att dricka, även vatten ur sjöar. Om du går upp på Linnéstigen in i Norge så finns det ganska gott om bäckar och bra tältplatser, om du går mer österut så kan jag rekommendera Fosksjöarna. Då har du ett bra läge för antingen en dagstur upp på Storvätteshågna eller ner i skogen i Töfsingdalen.

På Norska sidan om Grövelsjön finns en fin dagsetapp upp och ner för Gröthogna - i det klara höstvädret är utsikten mycket fin!

Jag minns stigningen som rätt enkel när jag gjorde den i min ungdom. Mycket lös sten dock.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips