Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack!

Vad det gäller resa bör du tänka på att kolla både flyg och tåg, det ena är inte per automatik billigare än det andra, om du har en hund som klarar av flygturer dvs. När vi gick förra sommaren så gick vi för fort, då unnade vi oss två nätter på hotell i Kiruna. Belly side up, TV, chips och godis. Dusch och säng. Det skönaste jag någonsin upplevt tror jag, det var såå värt och det blev mycket lättare att tälta en natt utanför Kiruna flygplats när man haft två nätter i säng bakom sig.
 
Ni kommer säker få en kanontur! Den delen av Kungsleden är väldigt fin. Om någon i din omgivning vill vara häftig och yrar om att Kungleden är en motorväg och annat larv man hör, så slå till dövörat. Den är inte för lätt, det är inte för mycket folk och du kommer få se mycket.

Om du vill göra din vandring lite längre så får jag stämma in i att en liten omväg via Vistas-Nallo är väldigt fint. Samma svårighetsgrad, markerade leder och stugor där också.

Tycker att man kan strunta i tält till en början, och sova i stugorna. Det brukar vara väldigt mysigt, och så vitt jag vet så har alla stugor speciella hundrum (där du själv får sova med hunden)
 
Det ser bra ut och vikten är ju att föredra. Men det verkar sakna absid, och det vill jag gärna ha.

Det är en av punkterna som Vaude Hogan fått kritik på, dessutom för dålig stabilitet i blåst.

En annan aspect att beakta att kontinentala och amerikanska tält inte har den sk skandinaviska designen som Hilleberg, Fjällräven, Helsport, Bergans mfl följer, dvs kopplade inner- och yttertält som reses resp tas ner samtidigt. Detta är en klar fördel och underlättar om man behöver resa eller ta ner tältet i dåligt väder.
 
Tält - Stuga

Tycker att man kan strunta i tält till en början, och sova i stugorna. Det brukar vara väldigt mysigt, och så vitt jag vet så har alla stugor speciella hundrum (där du själv får sova med hunden)

Jag tycker absolut att du ska göra en tälttur där man kan hitta fantastiska tältplatser utefter leden eller i anslutning till den. Spar stugturerna till du blir äldre. Däremot kan du ta in i stuga någon enstaka natt för lite ökad bekvämlighet t ex Allesjaure eller Sälka där du också kan passa på att bada i anslutning till en skön bastustund.
 
Jag tycker absolut att du ska göra en tälttur där man kan hitta fantastiska tältplatser utefter leden eller i anslutning till den. Spar stugturerna till du blir äldre. Däremot kan du ta in i stuga någon enstaka natt för lite ökad bekvämlighet t ex Allesjaure eller Sälka där du också kan passa på att bada i anslutning till en skön bastustund.


Ja, jag vill helst tälta. Det är ju lite halva grejen kan jag tycka. :) Men skulle det bli riktigt skitväder så lär jag nog söka mig till en stuga.

Har inget fast antal dagar heller så jag kan ta det lite som det kommer och gör gärna extraturer.
 
Vilken tid är "bäst" att vandra om man inte vill ha det allt för kallt och gärna vill njuta lite av solen. Både för mig och hunden. Juli eller augusti?

Vem jag än pratar med så har alla olika åsikter. Att i juli är marken våt men det är varmt och i augusti är det torrt i marken men att det är mer höst i luften.

Vilken tid föredrar ni och varför?

Jag har inga biljetter fixade ännu och kan flexa rätt mycket med semestern, så dela gärna med er om vilken tid ni tycker. :)
 
Bästa vandringssäsongen i de trakterna tycker jag är sista veckan i Juli och tre veckor in i augusti. Vill du dra maximal nytta av de långa ljusa nätterna och unvika Fjällräven Classic, planera att starta sista veckan i Juli.
 
Bästa vandringssäsongen i de trakterna tycker jag är sista veckan i Juli och tre veckor in i augusti. Vill du dra maximal nytta av de långa ljusa nätterna och unvika Fjällräven Classic, planera att starta sista veckan i Juli.

Just nu funderar jag på någon av veckorna 30, 31 eller 34.
 
Just nu funderar jag på någon av veckorna 30, 31 eller 34.

Alla dessa datum fungerar bra, det kan dock vara några eftersläntande Fjällräven Classic deltagare kvar på leden i början av v34. Minst folk är det nog v34 då många börjat jobb och skola igen, men samtidigt mörkare nätter än slutet av Juli, så en smaksak. Vädret är ju som det är, så inget man kan planera för;)
Går du v 31, se till att du planerar vara framme i Nikkaloukta senast 8/8 för att inte hamna på startlinjen på Fjällräven Classic...
 
Reser du med tåg så boka biljett ända fram till Nikkaloukta. Man kan göra det på SJs hemsida. Tror det heter Tåplus eller Resplus. Natt tåget brukar vara försenat, så om man missar bussen i Kiruna sätter SJ in en extrabuss.
 
Reser du med tåg så boka biljett ända fram till Nikkaloukta. Man kan göra det på SJs hemsida. Tror det heter Tåplus eller Resplus. Natt tåget brukar vara försenat, så om man missar bussen i Kiruna sätter SJ in en extrabuss.

Jag tänkte börja resan i Abisko och sen avsluta i Nikka. Dock kommer jag välja en ombokningsbar biljett på hemvägen ifall jag vill ha någon dag extra eller så.

Om jag har förstått det rätt så går tåget hela vägen till Abisko och leden börjar precis intill?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Lugna_Lodjuret Hjälp oss nybörjare - Abisko, Kungsled eller Padjelanta? Fjällvandring 13
iwalkalonelyroad Nybörjare, Abisko eller Sarek? Fiske... Fjällvandring 18
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.