nyår i femundsmarka

Jag ska skida grövelsjön - tänndalen kring nyår. Jag kommer skida ensam med pulka och har 4 dagar på mig, anländer grövelsjön sent 27 och tar buss hem den 2 jan. Ca 8 mil.

Jag undrar kring tur förslag. Jag ser två alternativ, antingen svenska vinterleden (röd) eller en sväng över femundsmarka (blå).

-Kan man skida ö om Grøthogna och längs grøtån för att sedan ta sommarleden NO och passera väster om Rogen och fortsätta upp mot Skedbrostugan som blå tur?

-Finns det andra bättre alternativ?

-Hur mycket vågar jag lite på isarna den här tiden på året? Skoterleden som går längs västsidan av Rogen tex?

I januari gick jag riksgränsen - unna allakas - abisko på ett liknande sätt (ensam, pulka, tält) och jag har gjort flera snällare vinterturer (typ jämtlandstriangeln i feb) så jag har viss erfarenhet men tar tacksamt emot alla möjliga tips.

Jonas

OBS att de röda siffrorna på kartan har inget med min tur att göra! Kartan är från gränslandets hemsida.
 

Bilagor

  • KARTA.jpg
    KARTA.jpg
    172 KB · Visningar: 1,779
Rogen lägger sig sist av sjöarna. När är oklart då ingen bor vid sjön men kanske har de boende vid Kärringsjön koll de har en sida på Facebook. Det kan vara svårframkomligt i lös och djup snö i skogen den tiden. Har en bekant som fick vända i backen upp från Hävlingen mot Storrödtjärnstugan.

Thure
 
Allt beror på föret, är det hårt och bra så går det att åka hur som helst, det kommer du att märka när du kommit ner från Rödfjället. Så här tidigt kan man knappast räkna med bra hård snö nere i skogen och risk att det är barblåst uppe på fjället.
Har åkt en del av den blåa turen men med start och mål i Tänndalen, det var mycket senare på året och bärigheten i snön var dålig. Västra sidan av Rogen har mycket blockterräng så är snötillgången dålig så skulle jag tänka mig att vissa problem kan uppstå. Grötdalen är öppen och flack, mycket lättgången på sommaren.
Östra sidan vid nr 6 är flack myr som går över mot småblockig terräng, sen sluttar det lätt upp mot Storrödtjärnsstugan. Östra sidan bjuder som du insett på möjlighet till stugor, på västra sidan finns det en del mindre stugor, lite oklart vilka som är öppna. Gick förbi en öppen stuga ett par kilometer söder om Reva på norska sidan.

Är det löst och jobbigt före så är 2 mil per dag rätt mycket, dagarna är ju väldigt korta också. Med den tidsåtgången skulle jag ta röda turen.

Åker du buss till Tänndalen?
 
Mastig tur!

Hejsan,

Kanonfin tur du tänkt dig, även om jag får erkänna att det känns ganska tufft att snitta två mil om dagen med pulka i början av Januari i skogslandskap. Men då du varit ute på liknande turer för antar jag att du känner dina gränser väl.

Har gått delar av din "blåa" tur då vi var uppe runt 1:a Maj för ett gäng år sedan. Sträckningen öster om Gröthogna längs Grötån är jättefin. Var massor av spår från bäver då vi var där vilket gjorde turen klart mer spännande. Även vi var inne på att skida typ längs sommarleden, men det var tyvärr för lite snö när vi var där så vi fick avstå.

Vad det gäller isarna tror jag att det i princip är hur lugnt som helst. Kollar man t.ex webbkameran från Funäsdalen (http://www.webbkameror.se/skidkameror/funasdalen/webkamera_funasdalen_640.php) ser man att Funäsdalssjön har både is och skoterspår.

/ Stefan
 
Tack för tipset om Kärringsjön på fb! Där fick jag veta att Rogen lagt sig 24 nov så den bör vara riskfri en dryg mån senare. Isar är annars den enda riktiga oron jag har när jag är ute på vintern. Och måste förstås se upp med utlopp inlopp osv.
Jag är egentligen mest sugen på blåa turen (jag har vandrade runt elgåhogna förra hösten men inte hela vägen ner till Rogen.)
Är det hela biten från "siffran 2" till skedbrostugan som är väldigt blockig? Nu ligger ca 50 cm snö som jag förstått det så jag räknar med runt en meter nedanför fjällen.
Jag går från Grövelsjön (buss från mora) så jag måste välja väg direkt från start.
Det som talar för röda vägen är att jag kan svänga av mot Tännäs istället om jag får kort om tid. (Åker buss hem med Härjedalingen) Å andra sidan är röda turen mer skog vilket förmodligen betyder jobbigare före.
Är det ok före och väder är 2 mil inget problem med som alla sagt kan det vara direkt omöjligt också. Det är fullmåne den 2 jan så om det är klart väder kan jag skida hela natten också. Brukar vara fint om det inte är för kallt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Är det hela biten från "siffran 2" till skedbrostugan som är väldigt blockig? Nu ligger ca 50 cm snö som jag förstått det så jag räknar med runt en meter nedanför fjällen.

Som jag minns det så börjar det bli blockigt efter Reva (söderut) och fortsätter en bit framöver, jag gick mot Lilla Våndsjön där det stundtals var mer klättring men så illa tror jag inte det är efter leden. Kommer det bara lite mer snö så går det säkert bra att ta sig fram
 
Det känns som att väderprognosen får avgöra detta. Väntas sämre väder så väljer jag röd men fördelen av stugor (nödrum iaf) och att ha skoterleden att följa. Det är dessutom skönt när det blir mörkt att gå efter reflexerna på kryssen, det gör att jag kan gå betydligt större del av dygnet.
Om väderutsikterna är bättre så väljer jag blå.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Som jag minns det så börjar det bli blockigt efter Reva (söderut) och fortsätter en bit framöver, jag gick mot Lilla Våndsjön där det stundtals var mer klättring men så illa tror jag inte det är efter leden. Kommer det bara lite mer snö så går det säkert bra att ta sig fram


Bra info! Ett alternativ är ju nämligen att jag går upp på Stor Våndsjön (om jag vågar lita på isen) och sedan finns alternativen att
1. följa Grötån,
2. gå mellan Kratlvola och litlevonsjövåla eller
3. Via L Våndsjön men då verkar alltså det sista inte vara så attraktivt.
Någon som vet hur det ser ut mellan topparna i alt 2? Sjöarna strax s om antyder att det är stökig terräng.
 
Jag gick turen på sommaren så jag kunde inte gena över sjöarna. Kom från Reva och gick mot Lilla Våndsjön. Områden markerat "Blockigt" på bilden var något slags rekord för mig, värre än erkänt svåra områden som Töfsingedalen. Enorma block som var staplade på varandra och ingen möjlighet att gå runt.
Område markerat "A" är kuperat med små raviner men inte så omöjligt. Sen ändrar sig terrängen totalt när man kommer ner i Grötdalen, flackt, mycket sand, gräs, som att gå på en äng.

Vet inte hur det är mellan Kratlvola och Litlevonsjövola, säkert spännande, tror inte området är särskilt välbesökt trots närheten till leder.
 

Bilagor

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    62.7 KB · Visningar: 742
Hur gick turen i fjol?
Funderar på något liknande i år. Antagligen mindre is?
Alternativt är att åka runt från/till Grövelsjön igenom Långfjället och Femundsmarka. Eftersom det inte finns några vintrrled mellan grövelsjön och Svukuriset via Elgåhogna, undrar om det är klokt att chansa med hjälp av kompas?
Tänker en solotur
3-4 dagar, har erfarenhet av sånt.

Tackar!
Prune.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...