Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nya tältpinnar, vad rekommenderas?
- Trådstartare 4623
- Start datum
Kan ju variera mellan olika tält vad som känns bäst.
Jag var inte helt nöjd med de tältpinnar jag fick med min Hilleberg Akto.
Sedan skaffade jag MSR Groundhog. Jag (!) är väldigt nöjd med dom.
280 SEK hos addnature för 6
Jag var inte helt nöjd med de tältpinnar jag fick med min Hilleberg Akto.
Sedan skaffade jag MSR Groundhog. Jag (!) är väldigt nöjd med dom.
280 SEK hos addnature för 6
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Håller mer! Omöjligt att spika in pinnar i stenig mark oavsett märke. Använd då stora/flera stenar för att spänna ut tältet.Beror oxå på var det ska tältas. Var i Sarek för en vecka sen o hade me mig för storm, och en uppsättning för stenig jord, samt ankare utifall vi blev tvungna att tälta på hård ogenomträngligt underlag (berg). Ångrar inte extravikten som medföljde.
Här passar bäst bambupinnar från Plantage ca 1.5 cm tjock.
Senast ändrad:
Jag har testat runt lite då jag skaffat ett tält man reser med sin vandringsstav och därmed får mycket drag i tältpinnarna. Dom som jag tycker funkar bäst är runda aluminium pinnar. Easton nano nails eller HMG’s variant. Om inte dom funkar tar jag stenar.
Hade dem på Aconcagua - ingen en chans, bara stop, behövde inte ha pinnar öht.Jag har testat runt lite då jag skaffat ett tält man reser med sin vandringsstav och därmed får mycket drag i tältpinnarna. Dom som jag tycker funkar bäst är runda aluminium pinnar. Easton nano nails eller HMG’s variant. Om inte dom funkar tar jag stenar.
I mjuk mark fungerar vad som helst om tummen inte sitter i mitten.
Köpte som Henning K, fast mini versionen.
www.msrgear.com
Mini-Groundhog™ Stake | Lightweight Tent Stakes | MSR®
The Mini-Groundhogs are lightweight tent stakes ideal for backpackers looking to shed ounces without sacrificing reliability.
Tycker Hillebergs Y-peg är bland de bästa jag testat. Sitter bra i marken och tåliga att få ner även i stenig mark. Jag har bytt till Y-pegs på alla mina tålt.
Instämmer! Jag använder Hillebergs Y-Pegs både till mitt gamla Nammatj 2 och till mitt nya Akto.
Hilleberg => Tält => Tillbehör => Pegs => Y-Peg => Visa mer
/Birger
Senast ändrad:
Även jag är nöjd med MSR-pinnarna (i miniversion). För sommarbruk i varierande terräng, ska tilläggas.
Uppskattar att de är små och lätta samt att de har ett reflekterande snöre som syns bra i mörker samtidigt som man kan dra upp pinnarna lätt.
De små och lätta tältpinnarna som följer med mitt Big Agnes Copper Spur är små och lätta men inte lika "vassa". Det gör att de är lite svårare att trycka ned i visst underlag. Dessutom ingick inte något reflekterande snöre (vilket man med fördel sätter dit).
Samtidigt är det betydligt skönare att dra upp Big Agnes-pinnarna än MSR-pinnarna eftersom de är lite mjukare och rundare. Jag skulle faktiskt väga in hur sköna pinnarna är att hantera om jag köpte nya pinnar. Såklart kan man alltid komma runt ev. obekväma pinnar, men om man likvärdiga pinnar i övrigt skulle det helt klart tas med i min ekvation.
Uppskattar att de är små och lätta samt att de har ett reflekterande snöre som syns bra i mörker samtidigt som man kan dra upp pinnarna lätt.
De små och lätta tältpinnarna som följer med mitt Big Agnes Copper Spur är små och lätta men inte lika "vassa". Det gör att de är lite svårare att trycka ned i visst underlag. Dessutom ingick inte något reflekterande snöre (vilket man med fördel sätter dit).
Samtidigt är det betydligt skönare att dra upp Big Agnes-pinnarna än MSR-pinnarna eftersom de är lite mjukare och rundare. Jag skulle faktiskt väga in hur sköna pinnarna är att hantera om jag köpte nya pinnar. Såklart kan man alltid komma runt ev. obekväma pinnar, men om man likvärdiga pinnar i övrigt skulle det helt klart tas med i min ekvation.

Vilka pinnar som behövs beror på underlaget, Rf 6-8" härdade stålspik, köps i bygghandeln. Snöträpinnar av plywood behövs i snö. Y pinnar brukar gå i den svenska moränen. Franska skruvpinnar är utmärkta vid sandiga underlag. Det som levereras med brukar vara det billigaste för fabriken.
go tur
go tur
Absolut! Det är nog en del av problemet med de som ligger i påsen nu. För vassa toppar för att trycka till ordentligt och för veka att slå på.Även jag är nöjd med MSR-pinnarna (i miniversion). För sommarbruk i varierande terräng, ska tilläggas.
![]()
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 4 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg