Nya kläder inför sommarens vandringar

Tänkte försöka vandra en del nu i vår och sommar då jag gillar att vara ute i naturen.
Är en mycket engagerad fotograf annars och är ute mycket, men sällan ute och bara vandrar. Jag bor intill glaskogens naturreservat i värmland och har precis fått hem ett häfte med 19 olika vandringsleder, allt från 4km till 76km sträckor så jag har att göra :)

Hur som helst så behöver jag lite anpassade kläder till detta. Behöver dock hjälp från er mer erfarna vandrare.
Det är i första hand vår och sommarkläder jag kommer köpa, men det gör inget om det funkar även till hösten.

Det jag har idag är ett par viking hikingsko som är riktigt bekväm. Vet inte om jag behöver kängor?

Har även ett par billiga Tuxerbyxor http://www.sportamore.se/produkt/73233-tuxer-hunter-pants-m-grasvart
som jag använder när jag är ute och fotar.

SEn har jag inget mer direkt anpassat för naturen.
Vad behöver jag mer ha? Skaljacka? långärmad tröja som andas?
Ge mig tips.

Jag har dock ingen lust att betala för mycket. Har sett att jag kan köpa en "vandringströja" för över tusen kr. det är för dyrt. Men för en tunn jacka kan jag tänka mig att betala det för.

JUst det. Ska upp och fota i Ronden nationalpark nu i sommar några dagar så jag behöver kläder till det också. Mest då vindtäta grejer antar jag?

Som sagt, ge mig tips :)

Mvh andreas
 
Tack så mycket. Då tror jag att jag klarar mig för jag har även ett par bra gummistövlar. Eller bra vet jag inte men dom håller värmen under vintern i alla fall. Riktigt varma är dom. Inte fodrade heller. Känns nästan som torrdräktsmaterial. Enda nackdelen jag har märkt är att dom nästan blir för varma efter ett tag. Stumparna blir blöta av svett. Men hellre det än att frysa om fötterna. Jag köpte dom för att ha något varmt på fötterna på vintern och fick tips om dessa från en jägare. Sköna är dom också.

ska kolla upp länkarna
 
Du behöver kunna skydda dig mot kyla, vind och vatten när du är ute, det är det viktigaste. :)

Jag rekommenderar att du för det mesta använder jacka och byxor som skyddar mot vind och bara lite vatten, och i gengäld "andas" eller släpper ut fukt betydligt bättre än vattentätt, och därmed är betydligt skönare att röra sig i. Här finns det massor av varianter, undvik det som påstås vara vattentätt så klarar du dig långt, och sparar dessutom rätt mycket pengar. Det är ett ofodrat skal du är ute efter. Ju bättre kläder du köper här desto längre klarar du dig utan regnstället. :)

Vidare är underställ och sockar i syntet, merinoull eller bambu viktigt för att hålla värmen. Bra att komplettera med typ fleecetröja för att hålla värmen. Numera finns det även fina lätta tunna dunjackor som är perfekta att ta med som förstärkningsplagg, jag har sett dem för en femhundring i vanliga sportaffärer, rekommenderas varmt.

Sen är det jättebra att ha ett lätt regnställ, men det här är något som för det mesta ska ligga i ryggsäcken och dras fram när du riskerar att bli blöt, så bara det är lätt och du tycker det fungerar så är det bra, du borde komma undan för en dryg tusenlapp ungefär. Det finns egentligen ingen bra anledning att lägga många tusen på en vattentät skaljacka, om man inte ska ut på mer extrema turer, främst vintertid. Ett dyrt regnställ kan du köpa senare om du vill. Lägg istället pengarna på kläder du använder mycket, typ vindjacka.

Idefixteko som länkades är jättebra!
 
Tack Tomas.

Jag ska tillägga att jag även har ett bra ull-underställ som är riktigt varmt. Det används dock inte på sommaren.
Har även ett regnställ som går att proppa ner i en liten påse. Köpte ett sådant just för att det tog liten plats. Kostade inte mer än 5-600kr

En tunn vindjacka ska jag absolut köpa. typ en skaljacka eller softshell (kanske är samma sak?)
En fleasetröja kanske vore något ja, då kan jag ju ha en tunn vindjacka utanför också om det behövs.
 
är det någon skillnad på en tunn vindjacka som denna till exempel http://www.outnorth.se/bergans/microlight-jacket-38184#GreenTeaLime
och en skaljacka som tex denna http://www.outnorth.se/haglofs/velum-ii-jacket#Juniper
Om du redan har en fungerande regnjacka, så är det ju onödigt att offra 1200 kr och 500 g för ytterligare en regntät (och relativt "svettig") jacka som Velum II.
Det är ju bara vind- och ev. myggskydd som återstår att fixa, men jag skulle personligen inte drömma om att slänga ut 1300 kr för en "vindjacka", när nästan vilken gammal tunn skjorta eller billig löparjacka som helst gör jobbet lika bra (eller bättre).

Jag skulle precis som du inte heller köpa någon "vandringströja" för 1000+ kr, så länge man kan få M90 Värmetröja för 40% av det priset :)
 
Senast ändrad:
ja, nej jag bara undrade ja. Om "skaljacka" och "vindjacka" var typ samma sak. jag vill ju efter tips längre upp ha en vindtät tunn smidig jacka som jag kan ha på våren,sommaren och hösten. och bara komplettera med mer lager under när det behövs.

Menar du att man kan jämföra venum ll med en vanlig regnjacka alltså?

M90 tröjan var ful. den vill jag inte ha. Visst det är inte det som är viktigast, men jag gillar snygga kläder :)

Dessutom står det att det är en vintertröja och det var inte det jag sökte.
 
ja, nej jag bara undrade ja. Om "skaljacka" och "vindjacka" var typ samma sak.
En "vindjacka" som den Bergans du länkar till är inte avsedd att skydda från regn (i alla fall någon längre stund).
Menar du att man kan jämföra venum ll med en vanlig regnjacka alltså?
Beror på vad man menar med "vanlig". 20 000 mm är ett helt OK värde på den vattenpelare den ska tåla. Däremot "andas" den inte överdrivet bra för att vara så pass dyr - 15,000 g/m²/24h - så, ja, den är mer bara "regnjacka" än något jag skulle vilja ha på mig, när jag inte måste för att det regnar :)
M90 tröjan var ful. den vill jag inte ha. Visst det är inte det som är viktigast, men jag gillar snygga kläder :)
OK :)
Dessutom står det att det är en vintertröja och det var inte det jag sökte.
Vad är "vintertröja"? M90 är inte överdrivet tjock. Inget jag skulle springa i en uppförsbacke med ;), men perfekt som rast- och lägerplagg, även mitt i sommaren.
 
Ska du vandra på sommaren behöver du följande (utöver bekväma byxor och en lämplig undertröja).

* Bekväma skor/kängor/stövlar. Ta det som passar dig, leden och vädret

* En varm tröja

* Nåt vind- och vattentätt, typ ett regnställ (se till att detta går utanpå den varma tröjan)

* Underställ, om det väntas bli kallt, eller du ska ha nåt att sova i under natten.

* Mössa, särskilt om du ska övernatta, det blir förvånansvärt kallt på nätterna även på sommaren

* Tunna handskar också, typ arbetshandskar, då får du nåt att hantera varma grytor med, samt slipper frysa om händerna om vädret blir pissigt.

Mitt tips är vidare att ta det du har i garderoben i så hög utsträckning som möjligt till att börja med, då märker du om det är nåt du inte tycker fungerar och kan byta ut detta. Bara dumt att köpa en massa dyra kläder på en gång, bättre att täcka upp behoven när man inser att man har dem/hittar nåt riktigt fint man vill ha ;).
 
är det någon skillnad på en tunn vindjacka som denna till exempel http://www.outnorth.se/bergans/microlight-jacket-38184#GreenTeaLime

och en skaljacka som tex denna http://www.outnorth.se/haglofs/velum-ii-jacket#Juniper

Om du är ute efter en vindjacka så finns det ju mycket lättare jackor än den du länkade till.
Jag har den här: http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/new-in-c171/spring-summer-2015-c383/featherlite-pull-on-p3776

Min är storlek small och väger 88 gram (jag är kvinna men köpte herr när det var rea). Blir som en tennisboll när man packar den.
Den jackan finns med blixtlås hela vägen också.
 
För allmänt friluftsliv och dagsvandringar eller mindre utflyter på stadsnära stigar och natur så tycker jag ett par låga goretex-skor är guld värt. Gärna diskreta så, typ svarta, så man kan känna sig stadsmässig även när man kommer direkt från skogen till att gå och handla, typ.

Jag känner sällan behov av höga stövlar till vardags. Det räcker med att ha vattentäta skor till vristknölarna så man kan gå på en lerig stig, i blött gräs eller i en vattenpöl.

Som jacka tycker jag valfritt märke av tunn bomull/polyester är mycket allround för friluftsbruk 90% av tiden jag är ute. Itab eller fjällräven eller lundhags eller whatever kan man välja efter tycke och smak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5
everest4ever kläder stadium? Kläder 3
Delpero Märkesval kläder och skor? Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...