Nya hjul till långfärd!

Jag har ingen egen erfarenhet av fälgarna eller DT350 Hybrid-navet,
men enl beskrivningen hos R2 verkar de åtminstone vara ett bättre val för långfärd än de vanliga DT350-naven
Jag känner inte till några fälgar som kan vara ett bättre val för den som cyklar jättetungt lastad månader i sträck.
Inte mkt till svar, men jag hoppas du får till hjul som du blir nöjd med och som funkar bra
 
Glöm inte att eker massage under monteringen verkligen är viktigt.
Jag lät bygga ett nytt bakhjul. Använde mitt gamla 36 ekers nav, Shimano XT och köpte fälgen DT Swiss 535, 700.
Jag är tuuung + gillar stigar och grusvägar på långturen. Inga problem. Ganska tung fälg. Mycket förnöjd, bara rullar på. Minimalt med efterjustering.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Glöm inte att eker massage under monteringen verkligen är viktigt.
Det finns en hel del olika betydelse av det du kallar "eker massage"
Vad du menar med "eker massage" och varför det är viktigt "under monteringen"
får du gärna förklara närmare.

Jag lät bygga ett nytt bakhjul. Använde mitt gamla 36 ekers nav, Shimano XT och köpte fälgen DT Swiss 535, 700.
Jag är tuuung + gillar stigar och grusvägar på långturen. Inga problem. Ganska tung fälg. Mycket förnöjd, bara rullar på.
Om det är den här fälgen verkar det vara ett bra val inte bara i praktiken utan även på internet
Vare sig särskilt dyr (<225SEK), eller tung. Möjligen lite omodernt smal, men det är oftast inte ngt problem i praktiken, särskilt inte för touringcykling.
 
Ekermassage är känt :) Det betyder att när ekrarna är monterade löst men OK går man runt och med handen pressar dem mot varandra, som att trycka i hop en boll. Dålig förklaring antagligen. Detta måste göras flera gånger tills man har uppnått rätt moment på ekernipplarna och att fälgen är rund och plan, radialt, axialt. Sedan skadar det inte med ytterligare en massage. Det är även en massage när man sen använder hjulet. Det är därför man måste gå igenom hjulet efter en inkörningsperiod.
Om massage inte är gjord hör man de klassiska "smällarna" vilket inte är bra. Kan skada hjulet om det inte åtgärdas.

Ja det ser ut att vara den fälg jag använder. Mycket nöjd. Fälgbroms inte skivbroms. Den kanske är smal men jag kör med 700 x 40C på den vilket bredden har varit perfekt för mig. Har väl nu kanske 500 mil på dem, grus, stig asfalt och det har bara funkat. Visst jag ser över hjulet varje kväll och justerar.

Ekrar hade jag glömt bort. Vet faktiskt inte vad de satte på men killarna vet vad de gör, har byggt ett par hjul tidigare med trippelreducerade ekrar dyra fälgar XTR nav osv. Masserade. Har aldrig haft ekerbrott eller problem med dessa. Då var det för lite mer extrem cykling, MTB. Har kört kuppen många år men nu börjar jag bli lite gammal...:)

Vet faktiskt inte vilken ekring de har använt heller. Finns massa skolor och varianter. Litar på grabbarna. Om du vill så kan jag kolla med dem.

Även fälgbandet är viktigt. Vet inte vad de satte på men satsa lite pengar på detta.

Som sagt, jag är tung och med bagage på pakethållaren så blir det lite belastning på hjulet. Har inte haft det minsta problem på många mil. Framhjul är en annan sak.

Spännande
Mvh
Ola Abrahamsson
 
Tack för snabbt svar

Ekermassage är känt :) Det betyder att när ekrarna är monterade löst men OK går man runt och med handen pressar dem mot varandra, som att trycka i hop en boll. Dålig förklaring antagligen. Detta måste göras flera gånger tills man har uppnått rätt moment på ekernipplarna och att fälgen är rund och plan, radialt, axialt. Sedan skadar det inte med ytterligare en massage.
Jag vet inte om jag riktigt förstår din text, men för mig verkar det som om du har blandat ihop några saker

När man klämmer ihop ekrar HÅRT på det här sättet
Spaenningsbedfrielse_Ekrar .jpg

gör man en spänningsbefrielse (eng: "stress relieving") för att slippa inneboende spänningar i ekrarnas metall från hjulbyggande och ekerbockande, men man måste ta i såpass mkt att man kommer över sträckgränsen och det räcker förstås med att man gör det en(1) gång, av praktiska skäl mot slutet av hjulbyggandet. För att inte snedbelasta fälgen/hjulet bör man klämma åt två par av ekrar enl bilden ovan. Så är står det där jag kopierade den
"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel, to balance out the lateral bending loads on the rim"
från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför spänningsbefrielse behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html


Det är även en massage när man sen använder hjulet. Det är därför man måste gå igenom hjulet efter en inkörningsperiod.
Om massage inte är gjord hör man de klassiska "smällarna" vilket inte är bra. Kan skada hjulet om det inte åtgärdas.
Som jag skrev ovan behövs det endast en(1) spänningsbefrielse.
"Smällarna" har inget att göra med om ekrarna i hjulet är spänningsbefriade eller ej.
Det beror enbart på att ekrarna är (onödigt) vridna från slarvigt(?) hjulbyggande ljuden kommer från när ekernipplarna "hoppar tillbaka" till sin spänningsfria position, det som kallas den "förvridningsfria positionen" i den här hjulbyggarinstruktionen:
"Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"." https://happyride.se/forum/threads/mektips-bygga-hjul.34422/

Detta är alltså inte spänningsbefrielse, lika lite som det är det att hålla i fälgen och trycka (nav-)axeln mot en träbit på golvet (kraften i de enskilda ekrarna blir inte tillräckligt hög för att nå sträckgränsen).
Hjul_mot_golv.JPG


En spänningsbefrielse gör man som på bilden i början av detta inlägg!


Ekrar hade jag glömt bort. Vet faktiskt inte vad de satte på men killarna vet vad de gör, har byggt ett par hjul tidigare med trippelreducerade ekrar dyra fälgar XTR nav osv. Masserade. Har aldrig haft ekerbrott eller problem med dessa. Då var det för lite mer extrem cykling, MTB.
Om de trippelreducerade ekrarna var DT Alpine, Sapim Force eller ngn annan eker >2,0 mm i böjen så är det oftast inte endast onödigt, det kan även i praktiken ge sämre hjul!
Tjockare ekrar ger inte självklart ett starkare eller ens mer långlivat hjul, i de allra flesta fall går ju inte ekrar av pga överbelastning utan pga utmattning. En vanlig anledning till utmattningsbrott är att ekern inte har tillräckligt med stöd i ekerböjen. Det är vanligt med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju (onödigt) feta i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
Ekerbrickor


Eker_brickor_skalle_mid.jpg



Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Eker_brickor_mid.jpg


Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för kommersiellt byggda hjul även om det är bättre. Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!
OBS
En DT Alpine III/Sapim Force-eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Även fälgbandet är viktigt. Vet inte vad de satte på men satsa lite pengar på detta.
Enl mig, liksom många andra, är de bästa fälgbanden tublesstejp, den fungerar bättre än den äldre tjocka tygtejpen även med innerslang. En vanlig tublesstejp är Stans's gula i verkligheten är den en dyrare förpackning av Tesa 4289
 
Senast ändrad:
Tack för snabbt svar

Det är även en massage när man sen använder hjulet. Det är därför man måste gå igenom hjulet efter en inkörningsperiod.
Om massage inte är gjord hör man de klassiska "smällarna" vilket inte är bra. Kan skada hjulet om det inte åtgärdas.
Jag vet inte om jag riktigt förstår texten ovan, men för mig verkar det som om du har blandat ihop några saker
När man klämmer ihop ekrar på det här sättet
Visa bilaga 35308
gör man en spänningsbefrielse (eng: "stress relieving") för att slippa inneboende spänningar i ekrarnas metall från hjulbyggande och ekerbockande, men man måste ta i såpass mkt att man kommer över sträckgränsen och det räcker förstås med att man gör det en(1) gång, av praktiska skäl mot slutet av hjulbyggandet. För att inte snedbelasta fälgen/hjulet bör man klämma åt två par av ekrar enl bilden ovan. Så är står det där jag kopierade den
"It is best to squeeze/lever pairs of spokes that are adjacent but on opposite sides of the wheel, to balance out the lateral bending loads on the rim"
från: http://forums.thepaceline.net/showpost.php?s=30d625cb202def8f37a832205c6a5a6e&p=1256203&postcount=17
Varför spänningsbefrielse behövs förklarar hjulbyggargurun Jobst Brandt här: http://www.sheldonbrown.com/brandt/stress-relieving.html



Som jag skrev ovan behövs det endast en(1) spänningsbefrielse.
"Smällarna" har inget att göra med om ekrarna i hjulet är spänningsbefriade eller ej.
Det beror enbart på att ekrarna är (onödigt) vridna från slarvigt(?) hjulbyggande ljuden kommer från när ekernipplarna "hoppar tillbaka" till sin spänningsfria position, det som kallas den "förvridningsfria positionen" i den här hjulbyggarinstruktionen:
"Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"." https://happyride.se/forum/threads/mektips-bygga-hjul.34422/

Detta är alltså inte spänningsbefrielse, lika lite som det är det att hålla i fälgen och trycka (nav-)axeln mot en träbit på golvet (kraften i de enskilda ekrarna blir inte tillräckligt hög för att nå sträckgränsen).
En spänningsbefrielse gör man enl bilden ovan!



Om de trippelreducerade ekrarna var DT Alpine, Sapim Force eller ngn annan eker >2,0 mm i böjen så är det oftast inte endast onödigt, det kan även i praktiken ge sämre hjul!
Tjockare ekrar ger inte självklart ett starkare eller ens mer långlivat hjul, i de allra flesta fall går ju inte ekrar av pga överbelastning utan pga utmattning. En vanlig anledning till utmattningsbrott är att ekern inte har tillräckligt med stöd i ekerböjen. Det är vanligt med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju (onödigt) feta i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial
Ekerbrickor


Visa bilaga 35310


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Visa bilaga 35311

Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för kommersiellt byggda hjul även om det är bättre. Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!
OBS
En DT Alpine III/Sapim Force-eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.


Enl mig, liksom många andra, är de bästa fälgbanden tublesstejp, den fungerar bättre än den äldre tjocka tygtejpen även med innerslang. En vanlig tublesstejp är Stans's gula i verkligheten är den en dyrare förpackning av Tesa 4289
[/QUOTE]

Härligt med folk som kan förklara saker :)
Ja nu vet han som undrar allt som borde behövas för att få sig ett bra hjul.
Att trä på en, eller två brickor tror tror jag inte spelar så stor roll för priset, men man måste nog skaffa dem själv.
Har aldrig sett detta arrangemang tidigare men det verkar vettigt om man tänker långfärd.
Har hjul som gått många mil, många mil och då går ekrarna uppe vid nippeln, eller nippeln där belastningen är stor.

Vad med eker mönstret?
 
Att trä på en, eller två brickor tror tror jag inte spelar så stor roll för priset, men man måste nog skaffa dem själv.
Det är inte kostnaden för brickorna som är hindret
utan snarare den tid det tar att trä på brickorna, tid är pengar i all kommersiell verksamhet
även för hjulbyggare
37143-00-d-59472.jpg

10 ekerbrickor för 0,72 € här

Har hjul som gått många mil, många mil och då går ekrarna uppe vid nippeln, eller nippeln där belastningen är stor.
Om ekern går av efter att hjulen har "gått många mil, många mil" beror det inte på (över-)belastning
utan pga utmattning.
Förutom att minimera risken för utmattningsbrott genom spänningsbefrielse + ekerbrickor(om det behövs) kan man även forma ekrarna där de lämnar nippeln, många moderna fälgar har vinklade nippelhål och det finns även nipplar som enklare skall vinkla sig i nippelhålen
29549-02-d-46986.jpg


Vad med eker mönstret?
Vad menar du?
Man vill ju ha ekrarna så tangentiellt som möjligt åtminstone i bakhjulet och i alla skivbromsade hjul, men det är ingen nackdel ens i ett fälgbromsat framhjul
Tangential_spoking.png

I praktiken för ett 32, eller 36-ekrat, hjul betyder det 3X där man "flätar" sista ekerkorset (trä ekern: över-över-under)
Ok?


Redigerat: La till bild och pris på ekerbrickor
 
Senast ändrad:
Härligt med förtydligande, korrigeringar :)
Nu vet jag massor om hjulbygge. Tack för bra förklarande text och bilder, supert.

Önskar er en underbar säsong med måmga mil på era hjul.

Tänk på att njuta av livet i stunden, undvik den allt för vanliga stressen :)
 
Finns 40 och 48 ekrade fälgar och nav också. Velocity Cliff Hanger finns i många olika hjulstorlekar.

Jag hade ett Halo Sas hjulpar-När jag hade dessa hjul flyttade jag dom mellan lite cyklar och känslan på alla cyklar förvandlades radikalt, dom blev nästan lika styva som en bmx. Om detta är önskvärt på en långfärdscykel kan vara värt en fundering.

Jag gillar tanken på starka hjul. Jag vet inte om 4-kors "flätning" ger dig någon större "tryck" styrka men det kanske ger dig ett styvare hjul.

 
Senast ändrad:
Jag gillar tanken på starka hjul.
+1

Jag vet inte om 4-kors "flätning" ger dig någon större "tryck" styrka men det kanske ger dig ett styvare hjul.
Antalet ekerkors har så pass liten inverkan på styvheten att det i praktiken är omärkbart
Det finns mätningar som visar detta, men mer enkelt tillgängligt på nätet är denna hjulanalys
Och då kanske ffa detta
"different spoking makes very little difference to the stiffness",
tittar man på resultaten ser man att 4-kors ekring ger det flexigaste hjulet, troligen pga att ekrarna är längst då.
Men i praktiken är skillnaderna omärkbart små.
 
Antalet ekerkors har så pass liten inverkan på styvheten att det i praktiken är omärkbart
Det finns mätningar som visar detta, men mer enkelt tillgängligt på nätet är denna hjulanalys
Och då kanske ffa detta
"different spoking makes very little difference to the stiffness",
tittar man på resultaten ser man att 4-kors ekring ger det flexigaste hjulet, troligen pga att ekrarna är längst då.
Men i praktiken är skillnaderna omärkbart små.
[/QUOTE]

Tack. Väldigt intressant! Blir nog till att läsa in detta vid nästa hjulbygge.

En fundering eller tanke från min sida. Många rekommenderar att lämna in hjulen för att bygga dom men jag skulle vilja förespråka att bygga dom själv. Det är ingen raketvetenskap, tar man det metodiskt och lugnt så tror jag de flesta kan bygga ett hjul någorlunda bra. Gör man det är man kanske bättre förberedd vid eventuella problem. Är man osäker på sitt bygge kan man ju ta det till sin LBS och be denne besikta bygget.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips