Nya Hilleberg Anaris.

Vill köpa tält i sommar. Det lutar åt hilleberg Anjan 2, men det nya Hilleberg Anaris ser också lockade ut. Hur stabilt tror ni att det är? Är det lämpligt för fjällen? Tack för svar!
 
Jag _tror_ utan att veta (utan "killgissar" mest) att Anaris inte varit ute tillräckligt länge för att så många av Utsidans användare ska ha hunnit både använda det och kunna utvärdera det. Anjan 2 är emellertid en gammal beprövad konstruktion (som flera med mig har använt ett tag och recenserat - bl.a. här på Utsidan).

Skulle _jag_ stå och välja mellan två tält - där det ena var helt nytt i modellen - skulle jag nog välja det som var mest beprövat, faktiskt. Men det är ju jag - och det är min högst personliga åsikt.

Med detta sagt:

Anaris ser fint ut - och att det är Hilleberg borgar ju för kvalitet. Men _jag_ har två saker jag hänger upp mig på:

1) Man måste gå med stavar - eller i alla fall ha med sig stavar - för att kunna slå upp tältet som det är tänkt
2) 2020 - och betala typ 8000 för ett ryggåstält? Tekniken känns väldigt gammaldags - och jag säger inte att den är dålig, men ryggåstält känns - pga böket med att t.ex. vrida tältet när vinden vänder - just... gammal.

Lite så tänker jag.
 
Folk gick väl med ryggåstält i fjällen förut? Jag har haft Zpack Duplex och det var inga problem att få upp det i hård vind (15+ m/s). Det som händer är att det kan bli rätt intryckt eftersom duken inte stöttas av stänger någonstans. I fint väder är det väldigt trevligt med ett så luftigt tält. Vad prioriterar du - större upplevd (?) känsla av säkerhet när det blåser hårt eller luftigare när det är fint väder? Hade jag ett Anaris skulle jag ta med till fjällen på sommaren (men det blir Ultamid istället).
 
Jag kan inte recensera något av dessa tält, men då jag starkt ogillar drag undviker jag tält där innertältet bara har mesh paneler som inte går att reglera eller stänga till när det blåser kallt vilket inte är ovanligt även sommartid i fjällen.
 
Säkert ett bra tält till sitt bruk i skogslandskap den varma årstiden, men att ta det till fjälls skulle inte jag göra med en ytter duk som slutar 1 dm. från backen, det finns ju gott om bra alternativ som rent av är billigare.
 
Duken är ju justerbar eftersom tältpinnarna är stavar. Man kan absolut ställa tältduken helt mot marken men då följer ju formen på innertältet med, nackdel..
 
Hagbard Handfast,s båt hette "Osänkbar 2"
Men nu är vi OT.
Jag skulle välja Anjan, p g a att det har batit med ett tag och verkar lite tåligare, detta sagt utan att ha sett Anaris.
 
Jag kikade på Anaris på Hillebergs hemsida.

Då yttertältsduken inte ens är i närheten av att nå ner till marken så skulle jag personligen nog inte använda det annat än vid bra väder under sommar och inte alls i fjällen, så jag skulle för mina behov i så fall välja Anjan.

Sen skulle jag om jag gillade ryggåstält som modell hellre försöka komma över ett begagnat i bra skick från tex Fjällräven tillverkat tiden det begav sig för dom kunde det i alla fall inte inte blåsa rätt in i på samma sätt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.