Nya Hilleberg Anaris.

Från hemsidan: " Väldigt lätt, rymligt, starkt och mångsidigt ryggåstält för äventyr i varmt väder.".
Lägg då till att alla bilder som de har är tagna i skogsterräng så känns det mycket som att det inte är tänkt för fjället.
 
Äger ett Anaris,vilken vi haft på skogstur i Muddus.Där passar det fint,trevligt tält för två. Men tanken är att till sommaren bära lätt på tex Padjelantaleden. Då vi haft riktigt blåsigt väder så gick vi upp på vårt nära berg och satte upp det för att klura ut rätt vindriktning och öva uppsättningsteknik. Får man bara fast markpinnarna bra och i rätt vinkel är det nog OK,men det är inte samma självklara enkelhet som med vårt Nammmats eller mitt Akto precis. Vinden ska ju komma längs ryggåsen,och klyvas av en absiddel,då är ju det bra. Men att med lägre stavhöjd trycka ner markpinnarna med fäste i metallöglorna utan att stöta på sten brukar inte vara realistiskt.Och hur ”säkra med sten på pinne” utan att skada tältet.... Än är jag osäker på ifall vi kan njuta av turen med växlande fjällväder med detta fina skogstält.
 
Jag kikade på Anaris på Hillebergs hemsida.

Då yttertältsduken inte ens är i närheten av att nå ner till marken så skulle jag personligen nog inte använda det annat än vid bra väder under sommar och inte alls i fjällen, så jag skulle för mina behov i så fall välja Anjan.

Sen skulle jag om jag gillade ryggåstält som modell hellre försöka komma över ett begagnat i bra skick från tex Fjällräven tillverkat tiden det begav sig för dom kunde det i alla fall inte inte blåsa rätt in i på samma sätt.

Tänk bara på att tältväv åldras och blir skör med tiden.

Silikonbeläggning som används i moderna tältvävar ökar rivstyrkan betydligt jämfört med en obelagd väv.

Polyurethan som användes tidigare ( och fortfarande används på enklare tält) minskar rivstyrkan jämfört med obelagd väv.

All väv åldras och får med tiden sämre rivstyrka. Mycket exponering för UV ljus gör att väven åldras snabbare.

Jag skulle aldrig ge mig upp på fjället med ett äldre PU tält och skulle rekommendera alla som tänker göra det att först klippa en liten brottsanvisning och provdra för att kolla rivstyrkan.


Bara för att vara tydlig så gäller det här inte bara Hillebergs vävar. Den stora skillnaden är mellan PU och silikon beläggning oberoende av fabrikat. Sen kan det förstås vara mindre skillnader mellan silikonvävar av olika fabrikat.
 
Jag kikade på Anaris på Hillebergs hemsida.

Då yttertältsduken inte ens är i närheten av att nå ner till marken så skulle jag personligen nog inte använda det annat än vid bra väder under sommar och inte alls i fjällen, så jag skulle för mina behov i så fall välja Anjan.

Sen skulle jag om jag gillade ryggåstält som modell hellre försöka komma över ett begagnat i bra skick från tex Fjällräven tillverkat tiden det begav sig för dom kunde det i alla fall inte inte blåsa rätt in i på samma sätt.
Gick en vecka i Sarek I Augusti med Anaris vilken komfort och ventilation klart det bästa tält jag använt, lätt och rymligt palats för en, skönt att slippa tunga och varma 4-säsongstält verkar tåla vind väldigt bra bara man slår upp det med absiden mot vinden.
 
Går säkert att sänka stavarna vid blåst. Men om innertältet säckar ihop pga det och påverkar liggytan är det ju klart negativt.
Är nog sällan full storm på fjället sommartid. Man måste inte heller tälta på väldigt utsatta platser. Ibland föredrar jag 4säsong självstagande och ibland tält med vandringstav. Beror lite på vad man vill få ut av vandringen.
 
Det jag spontant tänker vara en nackdel med att använda vandringsstavar som tältpinnar är att dessa av och till bryts. Det låter ju inte särskilt kul, och om man tar med särskild pinnar så förtar man väl lite av idén. Eller?
 
Det jag spontant tänker vara en nackdel med att använda vandringsstavar som tältpinnar är att dessa av och till bryts. Det låter ju inte särskilt kul, och om man tar med särskild pinnar så förtar man väl lite av idén. Eller?

Ja, det är en nackdel. Man kan bryta stavar under vandring också, vilket är problematiskt om tältet ska stå med dessa. Givetvis kan man provisoriskt laga, men blir ju aldrig bra. Reparation av vanliga tältstänger kan ju iofs också vara aktuellt när olyckan är framme. Men jag har bara läst om stavar som blivit böjda efter hård vind, inga totalbrott. Är nog så det kan bli när tex ett tunneltält utsätts för starka vindar också.

Ju kortare staven kan vara vid uppsättning desto mindre blir risken för haveri.
 
Gör som jag, RING till Hilleberg. Dom är kanontrevliga, hade massor av frågor som jag bombat dem med, och dom hade svar på de flesta. Jag upplever också att dom är sjukt ärliga i sina svar, huruvida det ena eller det andra tältet passar bäst för olika situationer.
 
Är nog sällan full storm på fjället sommartid. Man måste inte heller tälta på väldigt utsatta platser. Ibland föredrar jag 4säsong självstagande och ibland tält med vandringstav. Beror lite på vad man vill få ut av vandringen.
Säg inte det😉 vid sommarens vandring i Sarek första halvan av augusti blev vi två gånger överrumplade av storm. Vi klarade oss bra pga skyddat läge men det var många andra vandrare vi träffade som fått sina tält av olika erkända fabrikat totalt sönderblåsta eller drabbats av stångbrott.
 
Säg inte det😉 vid sommarens vandring i Sarek första halvan av augusti blev vi två gånger överrumplade av storm. Vi klarade oss bra pga skyddat läge men det var många andra vandrare vi träffade som fått sina tält av olika erkända fabrikat totalt sönderblåsta eller drabbats av stångbrott.
Ja, av den anledningen kommer jag att köpa ett Hilleberg Nammatj. Även om jag är ensam i tältet vill jag inte att det blåser sönder. Jag vill ha ett rymligt tält som tål tufft väder.
Angående ett Hilleberg Anaris så är det nog ett bra sommartält i skogen, ej uppe på höjd på kalfjället...om jag får säga hur jag ser på det.
 
Ja, av den anledningen kommer jag att köpa ett Hilleberg Nammatj. Även om jag är ensam i tältet vill jag inte att det blåser sönder. Jag vill ha ett rymligt tält som tål tufft väder.
Angående ett Hilleberg Anaris så är det nog ett bra sommartält i skogen, ej uppe på höjd på kalfjället...om jag får säga hur jag ser på det.
Om jag minns rätt så rekommenderar inte Hilleberg Anaris i oskyddad terräng.
 
Säg inte det😉 vid sommarens vandring i Sarek första halvan av augusti blev vi två gånger överrumplade av storm. Vi klarade oss bra pga skyddat läge men det var många andra vandrare vi träffade som fått sina tält av olika erkända fabrikat totalt sönderblåsta eller drabbats av stångbrott.
Ja, se där! Lite mer skyddade lägen är ju tacksamt också även om man har ett tält som klarar full storm. Det går ofta att få en viss föraning om vilket väder som är i antågande. Men det blir mycket mer hänsyn att ta med ett svagare tält på vandring. Tack för din berättelse!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.