Nya friluftskartan Pro V2

Behövde du inte konvertera med MapReverseConverter?

Så här gjorde jag:

- Köpte FPv2 från outnet.se. Försökte först köpa från komplett.se men dom vägrade sälja något annat än gamla versionen (!)

- Först så installerade jag de fyra delarna en i taget genom att klicka på en .msi fil. Dvs inte setup.exe.

- Därefter så la jag in upplåsningskoderna m hj a Mapsource 6.13.7. Nu funkar FPv2 i Mapsource 6.15.

- Därefter så deletade jag samtliga .dem filer som finns under respektive product1 mapp. Detta för att Mapsource 6.13.7 inte skall får spader.

- Till sist så konverterade jag kartorna till gamla (Mapsource 6.13.7) formatet med MapReverseConverter. La kartorna i mappar under mappen C:/Garmin. Nu funkar det även i Mapsource 6.13.7.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
Finns det något sätt att lösa det på?
 
Sitter med en orginalverision av Friluftskartan pro v2 och ska installera den på datorn. Men det går inte utan att låsa upp kartan till en gps men det vill jag inte.
Jag vill bara använda minneskortet i dagsläget.
Finns det något sätt att lösa det på?

Hej!

Det går inte att installera kartorna till en dator från minneskortet, tyvärr! Ett minneskort med "färdiga" kartor från Garmin går bara att använda i GPS:en och inget annat!

Har du däremot kartorna på en CD så går dom att både användas i datorn och en GPS...

Det här är nog den vanligaste "GPS-frågan/upplysningen" som finns i detta forum...?

Mvh!
 
Hej!

Det går inte att installera kartorna till en dator från minneskortet, tyvärr! Ett minneskort med "färdiga" kartor från Garmin går bara att använda i GPS:en och inget annat!

Har du däremot kartorna på en CD så går dom att både användas i datorn och en GPS...

Det här är nog den vanligaste "GPS-frågan/upplysningen" som finns i detta forum...?

Mvh!

Får förtydliga mig lite då jag todde att alla orginalverisioner hade både minneskort och skiva.

Det är altså skivan som inte går att installera till datorn utan regga den ihop med en gps och det vill jag inte då jag bara vill använda minneskortet som funkar med vilken gps som helst då jag har flera stycken.
Men man vill ju kunna använda programmet som man köpt för dyra pengar i datorn.
 
Det är altså skivan som inte går att installera till datorn utan regga den ihop med en gps och det vill jag inte då jag bara vill använda minneskortet som funkar med vilken gps som helst då jag har flera stycken.
Men man vill ju kunna använda programmet som man köpt för dyra pengar i datorn.
Garmin har lagt upp sin licens så att du ska registrera DVD-kartan på en GPS för att kunna använda kartan i Mapsource/BaseCamp. Det kommer inte påverka hur du använder din minneskortkarta utan det är bara kartan som du installerat i datorn som är låst till att bara kunna överföras till den GPS:en.

Det finns andra program för att ta bort låsningen men Utsidans regler tillåter inte att man postar om sådant. Sök på internet eller skicka ett privat meddelande.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Så här gjorde jag:



- Till sist så konverterade jag kartorna till gamla (Mapsource 6.13.7) formatet med MapReverseConverter. La kartorna i mappar under mappen C:/Garmin. Nu funkar det även i Mapsource 6.13.7.

Allt flyter på fint till jag kör MapReverseConverter. Det skapas inga *.img filer. Någon som råkat ut för det?

//
Stefan
 
Upplever också att det ibland inte skapas några .img-filer utan bara tre filer, en .tdb, en .mdx och en till som jag inte kommer ihåg just nu.
Det går bra att kopiera -img-filerna från en annan dator där installationen lyckats men jag har inte sett något mönster varför det går ibland och inte alltid. Kör både XP och win7 men har inte klart för mig om det är så att det funkar på det ena eller det andra. En misstanke är att convertern är känslig för att målmappen finns och har rätt namn, eller har jag fel där?
Vilken version av convertern kör du? jag har 3.2 och 4.0 och märker ingen skillnad.
 
De 3 filerna du nämner skapas hos mig också med inga *.img filer. Provat på 2 maskiner med olika versioner av windows. Provade med olika målmappar och kollat i registret men inte mycket klokare för det. Fick lägga in senaste versionen av mapsource 6.16.2 parallellt med 6.13.7 för att kunna föra över kartorna till gps:en. 6.16.2 såg dock rätt ok ut mot tidigare versioner (6.15.7 såg inte alls rolig ut) med mer detaljer vid ut zoomning. Är dock fortfarande nyfiken på varför det inte funkar :)
 
Upptäckte varför det funkar ibland med Mapreverseconvert och att det ibland bara skapas 3 filer.
Mapreverseconvertern använder gmaptoolkit för att göra grovjobbet. Den kommandoradsbaserade gmt.exe skall ju finnas i sökvägen eller i mappen.
Det programmet är känsligt för om det finns å, ä eller ö i sökvägen. Argumenten till gmt.exe får alltså inte innehålla några "konstiga" tecken.
Lösningen för mig var att lägga mapreverseconvertern och gmt i ett "normalt" directory, då funkade det.
 
TYP:a om FriPro v2?

Lite efter här... går det att typ:a om Friluftskartan Pro v2 för att göra ändringar och finns det tom färdiga bra TYP-filer att få ta del av? Såg en hel del skrivet om nån reverse för Mapsource 6.13.7 men jag kör senaste versionen 6.16.3. Jag kör Windows 7 förresten.
 
Lite efter här... går det att typ:a om Friluftskartan Pro v2 för att göra ändringar och finns det tom färdiga bra TYP-filer att få ta del av? Såg en hel del skrivet om nån reverse för Mapsource 6.13.7 men jag kör senaste versionen 6.16.3. Jag kör Windows 7 förresten.

Se http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=224&t=4722

Det har ingen betydelse om du kör XP eller W7. Går bra att typa om både med 6.13.7 och 6.16.3. Dock skall typ-filen läggas på lite olika platser och/eller registerposten se lite olika ut.

Se även http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57235
 
Senast ändrad:

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.