Nya byxor...

Letar efter ett par nya byxor, främst för vår/sommar/höst aktivitet. Med andra ord vind och vattentäta till att börja med. Jag skulle också vilja ha ett par rejäla fickor samt en anordning som håller nere byxbenen när man är ute och knallar. De bästa byxorna jag någonsin har använt i detta ändamål är faktiskt M/90 byxorna från försvaret.

Tyvärr gillar jag inte att gå omkring i camoflagefärgade kläder civilt, även om jag vet att många använder dem enbart för att de är så himla bra. Dessutom är de ju inte vattentäta.

Nån som kan/vill tipsa mig om ett par riktiga pangbrallor?

Kanske inte riktigt...

vad du söker men sjöstridsbyxa 90 liknar m90. Men de är mörktblå (marinblå), flamskyddade, varma, relativt vind och vatten täta. Lite tunga kanske men mycket sköna. Kolla dem!!!

Ma

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag tycker du ska se bortom svenska försvarets matriel. Visserligen har de endel prylar som är bra men långt ifrån vad som finns att finna på den civila marknaden.
Jag kunde inte riktigt tyda vad du var ute efter för sorts byxor men kolla in Klättermusens Mithrilbyxa eller Mammuts Chamonix.

Annars kan du ta dig en titt i senaste numret av Utemagasinet som kom till prenumeranter igår. Där testas tunnare skalbyxor.

Lycka till med sökandet i skaldjungeln!
Fredrik

Byxkrokar

Om man vill ha krokar som gör att byxorna hålls nere (det vill jag) går de ju alltid att köpa separat och sy på dina favoritbyxor. Antingen militärens variant eller också går de nog att få tag på från Lundhags (lite annan utformning) som har krokar på några av sina byxmodeller.

Tack...

för alla svaren. Blev lite intresserad av Mithrilbyxorna. Vilka friluftsaffärer säljer dessa? Är det godtyckligt eller är de svåra att få tag på?

Det är tämligen lätt att få tag på dem. Kolla i de mer välsorterade friluftsbutikerna som för Klättermusen. Ut på stan och jaga. Har du nära in till Sthlm så kan du kolla hos friluftskomaniet på Kungsgatan, även Tierra butiken inte långt därifrån har ett bra sortiment, dock ej Klättermusen.

MA

Megin

...om du ändå skall titta på Mithril så kolla också Megin från Klättermusen. Otäckt dyr men värd varje krona om du vill ha en byxa som håller länge och är vattentät.

Mithril byxor:

Har du vägarna förbi Sthlm så måste du besöka KG.Johnsson i Huvudsta (Solna) de har nog inte hela Klättermusens sortiment alltid, men deras höst och vår rea är ett välkommet inslag i plånboken. Ex:Mithriltröja för 500 pix !
För övrigt ligger deras priser 100-50 kr lägre än vad du får punga ut för samma saker inne i city Friluftsbolaget,Naturkompaniet inräknat.
Att de är trevliga och kunniga gör inte saken sämre.
Hej/Bosse.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips