Nya bultar i Södertälje

asgarvar....

jag kan komma o titta på och intyga att du är förstabestigare om du vill?? jag har abslout inga krav på att göra leder eller nåt "stort" som att redpointa treor eller annat...hehe...jag vill bara klättra...*ler*...kram anna
 
fa38fff0844e715ae758d26ea5c7b712.jpg


*hrm*

förlåt om någons bild blivit manipulerad och stulen...

1 och 4 lättare leder, borde bultas, inte bultade
2 bultad, gjord 18e juli av Robin Dahlberg, troligtvis 7b+
3 Egna säkringar, bör EJ bultas, troligtvis 7c+

:D
 
Typ grattis till Robin, fast jag anser fortfarande att det är omöjligt, och jag brukar veta bäst!

Ed: använd gärna bilden på Sverigeföraren om du vill.
 
Nu är det lite mer klättrat. Leden som numrerats till 3 på bilden ovan är helbultad och graderad till 7c av JL.
Själv har jag nöjt mig med att klänga upp på kanten, 4, och där finns numera en bult som säkrar ledens "krux". Det är typ två move på insteget (5) och sen är det ännu lättare klättring till "toppen". På övre halvan är det lätta att lägga egna säkringar, men det var väl möjligen mer svårsäkrat upp från insteget.

Lederna går att topprepa, men det är lite snålt med toppankare, så det rekommenderas lite egna slingor osv för att man ska kunna hänga rep på ungefär rätt ställ och i mer än en bult.

Är klippan värd en resa? Nja knappast, men den ligger ju å andra sidan välidigt nära en väg man ofta passerar på ;-).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nicklasramon Bultar Kullaberg Sportklättring 5
embl Lösa bultar Greggered Sportklättring 4
Penetrator Var köper jag billiga bultar? Sportklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.