Ny sovsäck

Hej,

Jag behöver uppgradera min 15 år gamla sovsäck och letar nu efter en bra säck för ca komforttemp -5 som jag tänker främst använda vår, sommar och höst. Lättare vikt är viktigare priset. Jag har tittat och tittat utan att riktigt kunna bestämma mig för vad jag skall ha.

Någon som har något bra tips?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Marmot

Marmot säckarna verkar vara vad jag ute efter. Lätt och mycket kompakt men ändå varm. För varm säger vissa reviews men jag är en kall person så den passar nog mig. Väldigt dyr dock.

Någon som vet hur man skall mäta längd? Om det står att den är för 183 cm, gäller det då för personer som är max 183 eller är det något annat kortare mått som gäller? Jag är ca 181.

Jag är 177 och har en normallång Marmot Helium.
Det bästa är förstås att provligga men jag tror att du behöver en long.
VIsst bor du i Luleå? Hägglunds brukar ha en del Marmot-säckar på lager.

Playground i Sthlm rear ut sina Marmot säckar... bla Hydrogen och Sawtooth, om jag inte minns fel...

Annars så nämner jag ju gärna WM Ultralite som jag själv använder och är jäkligt nöjd med.

//Thomas

Tycker den listan i princip är helt ointressant för oss svenskar. Temperatur, vikt och längd som man måste konvertera för att använda, priser som blir olika varje dag allt eftersom kurserna går upp och ner och dessutom har jag aldrig hört talas om hälften av märkena.

De flesta har nog inga större problem att ta reda på vad som gäller i det anglofila systemet, "it's a big,big world". I de flesta hyffsat moderna mobiler finns det enhetskonverterare och valutaomvandlare, bara att knappa lite.

peter

Senast ändrad:
De flesta har nog inga större problem att ta reda på vad som gäller i det anglofila systemet, "it's a big,big world".

När campade du senast med någon som hade sovsäckar av märkena Big Agnes och Integral Designs? GoLite och MontBell kanske är lite vanligare i Sverige men skall man se på den totala mängden sovsäckar i Sverige r de nog rätt sällsynta också.

Hade hellre sett en lista "klistrad" där exempelvis Haglöfs fanns med.

När campade du senast med någon som hade sovsäckar av märkena Big Agnes och Integral Designs? GoLite och MontBell kanske är lite vanligare i Sverige men skall man se på den totala mängden sovsäckar i Sverige r de nog rätt sällsynta också.

Hade hellre sett en lista "klistrad" där exempelvis Haglöfs fanns med.

Nja, nu varken 'campar' jag eller vandrar i grupp . Men om jag ska köpa en ny sovsäck så vill iaf jag veta vad det finns för alternativ till Svenska sk 'toppmärken' (Läs: Skämtartiklar), eftersom det bara ligger ett par klick bort så kan man ju sålla hela marknaden.

peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips