Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken?

Hej

Är lite ny inom att tälta och att sova ute. Men efter förra sommarens fantastiska två veckor i naturen är jag nu fast.

Tältade då med ett billigt tält från biltema. Fungerade kanon... En kompis dock hade en Hennessy Hammock som han körde med. Jag blev väldigt nyfiken och har spenderat vintern med att titta på youtube klipp och filmer. Hade mer eller mindre bestämt mig för en sådan och låta det kosta lite...

Men sedan såg jag att det fanns en hammock som heter Warbonnet Blackbird hammock. Den verkar också väldigt bra...

Så nu kan jag inte bestämma mig. Alla säger att deras Warbonnet eller Hennessy är bäst... Jag skulle gärna vilja veta era synpunkter och erat resonemang i val av hammock.

Prismässigt ligger de på ungefär samma. Warbonnet är lite dyrare och man får ingen Tarp/Regnskydd med sig så man måste köpa det.

Båda verkar vara genom tänkta och Hennessys vekar ha lite mer tillbehör i form av quilts och underblanket etc.

Min budget för ett nytt "system" ligger på ca 3-4 tusen kroner.
För det får jag rätt mycket Hennessys prylar...
För det får jag min Warbonnet hammock och Tarp men måste sedan hitta lösningar för underblanket och quilts etc. Om det är saker jag vill ha...

Viktigt för mig är lätt och smidig och ska fungera i den svenska sommaren. Jag är inte ute på vintern och tältar så jag behöver bara se till att jag kan sova varmt och sknt en svensk sommarnatt... som kan vara lite kylig.

Det jag fastnat mest på är att undersidan måste bli varm. Såg något liknande inlägg här i forumet. Vore intressant att läsa era kommentarer på hur ni håller er varma... krävs det en Underblanket eller räcker det med liggunderlag/luftmadrass inne i hammocken?
 
Har och använder mej av Hennesy Hammock zip funkar mkt bra året om använder till den en underblanket från Snugpak som har en bra passform och enkel och knyta på -
 
Jag kör en hammock från UK Hammocks tillsammans med deras underquilt och en tarp från DD Hammocks. Funkar kanon och ligger väl inom budget för dig.
 
DDHammocks har jag aldrig hört om... hur står sig de i jämförelse med Hennessy och Warbonnet ?

UK Hammocks ser ju också jätte intressanta ut.


Nu blev det ju inte lättare att bestämma sig... Fan ! :)
 
DDs tarpar är mycket prisvärda. Jag har 3*3 varianten för jag tycker den är lagom stor och flexibel. DD går att köpa i Sverige från Huskygård.

Sen har jag DDs underquilt också, fast mest när det inte är jättekallt. Billig och prisvärd, men om det blir kallare än 0 så tar jag min uq från UK Hammocks.
 
Välkommen till hammockträsket!

Jag använder en HH explorer zip och är väldigt nöjd med den!

Min kompis började med en DD och han var inte nöjd med den och jag var inte heller direkt imponerad av komforten (beror väl kanske på hur stor man är:) )

Han köpte sedan en Warbonnet blackbird och är nu supernöjd och jag själv är nästan lite avis....men bara nästan...är som sagt sjukt nöjd med min Hennesy...
Warbonnet väger liiite mindre än HH men kvalitén är nog densamma...

Vilket liggunderlag som helst funkar ganska bra men skulle rekommendera en underquilt då komforten blir bäst med det...tycker jag iaf....
Använder själv en UQ från snugpak och är supernöjd med den.
Klarade en natt i -18 med den UQ:en och ett liggunderlag....

Ett annat tips är att gå in på Hammockers in Europe på FB och kolla om någon bor i närheten av dig så du kan talla lite på olika modeller innan du köper....

Men jag kan verkligen rekommendera både HH och Warbonnet....

HH känns som sagt lite "rejälare" och därmed lite tyngre. Dock tycker jag att man måste modda själva upphängningen lite på HH om man inte gillar att knyta en massa....Har på min HH bytt till Warbonnets Webbing/buckle system vilket jag föredrar framför alla andra. Som tarp är det inte fel att uppgradera sig till T ex en Hex tarp från HH eller nåt liknande. Kan tycka att orginalet som medföljer HH är något för litet om det regnar från sidan.

Warbonnet finns med dubbelbotten och kan vara gött att ha om man kör med liggunderlag. Finns även en "hylla" att lägga småsaker på som jag gärna hade haft på min HH...

Ligger kanske även nååågot planare i en Warbonnet än i HH:n men det är nog marginellt. Jag har sovit på mage nån gång i min HH och de va inga problem...Gäller dock att man får perfekt "fjong" på ridgelinen för att få perfekt häng :). kolla vinkel på rep/webbing mot träden.

Jag kommer inte byta men om jag skulle få för mig att köpa en till så skulle jag köpa en Warbonnet.

Vet inte om jag hjälpte eller stjälpte men hoppas du får ut nåt av det.
 
Välkommen till hammockträsket!

Jag använder en HH explorer zip och är väldigt nöjd med den!

Min kompis började med en DD och han var inte nöjd med den och jag var inte heller direkt imponerad av komforten (beror väl kanske på hur stor man är:) )

Han köpte sedan en Warbonnet blackbird och är nu supernöjd och jag själv är nästan lite avis....men bara nästan...är som sagt sjukt nöjd med min Hennesy...
Warbonnet väger liiite mindre än HH men kvalitén är nog densamma...

Vilket liggunderlag som helst funkar ganska bra men skulle rekommendera en underquilt då komforten blir bäst med det...tycker jag iaf....
Använder själv en UQ från snugpak och är supernöjd med den.
Klarade en natt i -18 med den UQ:en och ett liggunderlag....

Ett annat tips är att gå in på Hammockers in Europe på FB och kolla om någon bor i närheten av dig så du kan talla lite på olika modeller innan du köper....

Men jag kan verkligen rekommendera både HH och Warbonnet....

HH känns som sagt lite "rejälare" och därmed lite tyngre. Dock tycker jag att man måste modda själva upphängningen lite på HH om man inte gillar att knyta en massa....Har på min HH bytt till Warbonnets Webbing/buckle system vilket jag föredrar framför alla andra. Som tarp är det inte fel att uppgradera sig till T ex en Hex tarp från HH eller nåt liknande. Kan tycka att orginalet som medföljer HH är något för litet om det regnar från sidan.

Warbonnet finns med dubbelbotten och kan vara gött att ha om man kör med liggunderlag. Finns även en "hylla" att lägga småsaker på som jag gärna hade haft på min HH...

Ligger kanske även nååågot planare i en Warbonnet än i HH:n men det är nog marginellt. Jag har sovit på mage nån gång i min HH och de va inga problem...Gäller dock att man får perfekt "fjong" på ridgelinen för att få perfekt häng :). kolla vinkel på rep/webbing mot träden.

Jag kommer inte byta men om jag skulle få för mig att köpa en till så skulle jag köpa en Warbonnet.

Vet inte om jag hjälpte eller stjälpte men hoppas du får ut nåt av det.



Hej
Det hjälper... jag har nu bestämt mig för en HH. Inte bara för det du skrev men det talar ju för den bild jag fått av HH. Har också bilden av att Warbonnet är lite lite lyxigare, recensioner nämner också att den är lättare. Tittar man på statestiken så är det marginellt.

Plockat ihop en lista på HH hemsida. Man får med snakeskin, tarp/regnskydd/rainfly samt en hängmatta för barnen :)

Detta blir det.

1. Hängmatta - http://hennessyhammock.com/products/expedition-asym-zip
Expedition Asym Zip - Includes Free SnakeSkins & Water Collectors
Also Includes Holiday Special: Free Cub Zip Hammock with SnakeSkins & Water Collectors
Lägger även till lite längre band för fästen för 5USD från 42" till 72". Om jag inte är nöjd med hänganordningen är det lätt att modda tror jag och köpa billiga saker från andra ställen att använda.
PRIS: 125USD

2. Underquilt - http://hennessyhammock.com/products/radiant-double-bubble-pad
Tänker att den är lämplig för sveriges kalla nätter på sommare/vår/höst tillsammans med ett liggunderlag inuti.
PRIS: 29,95USD

Frakt: 30USD
TOTALT: 184,95USD

Sedan tänkte jag införskaffa några torrsäckar 10-20Liters för att optimera min packning. Kostar inte mycket, under hundralappen för de billiga varianterna.
Sedan eventuellt någon pryl för upphängning om jag känner för det så några hundralappar extra där i värsta fall.

Totalt med eventualiteter ca: 2000-2500kr



ps: kan någon bekräfta att jag får med en Tarp i hammockpaketet. De benämner den som rainfly... men jag kan inte se att det skulle vara något annat än en Tarp... dvs duk som man spänner över...
 
Hej
ps: kan någon bekräfta att jag får med en Tarp i hammockpaketet. De benämner den som rainfly... men jag kan inte se att det skulle vara något annat än en Tarp... dvs duk som man spänner över...

Det stämmer, Rainfly är tarp. Men som Vandringshyveln nämnde, är mitt tips också att åtminstone överväga en större modell. Som standard med HH behöver man sätta upp hammocken först för att kunna sätta upp tarpen. Ett vanligt alternativ är separat tarp med egen lina och eget ormskinn. Framförallt är det en fördel när det är blött och fuktigt genom att man separerar dem. Det underlättar på så sätt att man först sätter upp tarpen, för att sedan sätta upp hammocken i lugn och ro under regnskyddet. Och omvänt när det är dags att packa ihop. Ner med torr hammock i ryggsäcken och spänn fast blöt tarp utanpå, t.ex. Att med ett allt-i-ett-system på en regnig morgon packa ihop både tarp och hammock i samma ormskinn, naahh.. :)

Man kan använda sig av samma princip med den medföljande tarpen men den är asymetriskt formad efter hammocken, och i väl minsta laget när det blåser och regnar. Med en större tarp oroar du dig mindre och får dessutom fler praktiska områden för den.

Skall du absolut aldrig vara ute i regn kan du ignorera det jag skrivit. Då är standard ett smidigt och enkelt system :)
 
Hej,

Har själv Hennessey hammock explorer deluxe, vilket fungerar utmärkt.

Är dock lite besviken på vikten och är lite sugen på att investera i en ny hammock från
http://www.dream-hammock.com/Hammocks.html

alternativt från http://www.dutchwaregear.com/

Hennessey hammocks har ju fördelen att du kan köpa dem i Svenska butiker, jämfört med andra som måste importeras från USA.

Men tänk på att vissa alternativ väger hälften så mycket som de vanliga Hennessey modellerna.

Ett vanligt cellplastliggunderlag fungerar hyfsat i Sverige på sommaren. Quilts och sånt kan du alltid beställa i efterhand när du har bättre koll på vad du vill ha.

Tänk på att du inte behöver köpa hammock, tarp, quilts, upphängning etc från samma tillverkare utan kan mixa för att få precis det du vill ha!

Lycka till med hängandet!
 
Tack för era svar.

Det verkar som att det är billigare att beställa från HHs egna sida än svenska leverantörer.

Finns ju massor med hammockar, nu får jag hålla fast vid HH om jag inte ska bli galen ☺. Vikten är jag inte så orolig över. Går idag med ett 3kg tält. HH väger ca 1.5 så jag går ner i vikt med hälften.

Det är skönt att höra att det räcker med ett vanligt liggunderlag för att bo bekvämt på sommaren. Kanske skippar en under quilt nu i första beställningen och gör min egna utvärdering.

Lägger sedan till over/under quilt och stor Tarp om jag ser behovet.

Hoppas detta blir bra. Ser fram emot våren och de första kalla nätterna att uthärda bara för man är så pepp ☺
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
Stefan_Bengtsson Har jag begått ett misstag? Bo och sova 13
Görane Impregnering av tält. (Har jag gjort bort mig?) Bo och sova 4
Skåpis Vad gör jag för fel? (Fryser) Bo och sova 37
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
vandrafjäll Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis Bo och sova 7
s.duck hur svarar jag Bo och sova 3
vandrafjäll Vilken sovsäck har jag fyndat på loppis ? Bo och sova 14
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.