Ny ryggsäck - vilken djungel

Har faktiskt påbörjat ett exceldok.

Men om jag tar från huvudet så kanske nåt sånt här:
Tält 2500 g (Har ett solotält om jag är själv på 1050 g)
Liggunderlag 460
Sovsäck 600 g
Kök 400 g
Tallrik kniv 300
Kläder 2500
Mat 6000
Övrigt 1500

Hoppas du vägt alla prylarna själv, och inte utgår från uppgiven vikt?;) Min erfarenhet är att det många gånger kan vara stor skillnad mellan verklig och uppgiven vikt. Ex sovsäckar anges nästa aldrig komplett med fodral, utan det tillkommer.

Packar du om all proviant i tunna fryspåsar spar du både vikt och volym. Avser du däremot att ta med skrymmande originalpåsar med frystorkad mat tar dessa rejält med plats i ryggsäcken.
 
Jag letar också ny ryggsäck. Läser din tråd med stort intresse.Önskar en säck som väger så lite som möjligt, men ha alla praktiska funktioner. Har Bergans Rondane 65 liter hemma på prov. Lätt, sitter fantastiskt på ryggen, men så opraktisk Tre fickor som är öppna.

/brita
 
Thule

Fick av en händelse syn på ett för mig nytt märke nämligen Thule. Bland takboxar och cykelställ för bil fanns det en ruta med ryggsäckar. Provade en och köpte en 75 liters Guidepost för att ha för lite "utflykter" i närområdet. Efter två svettiga och arga timmar hade jag lärt mig alla finesser vad gäller inställningar av rygglängd m.m. Den är helt suverän att bära och den har många smarta lösningar som är självklara när man sett dem. Det står garanti 25 år på Thules hemsida, jag har misshandlat den under ca 15 mil med 17 kg packning på stigar, på väg och i terräng. Positivt är den tydliga anvisningen om hur man ställer in och hanterar som följer med .
Kan vara värt att kolla om Du inte bestämt Dig.
Finns i flera storlekar
http://www.thule.com/sv-se/se/products/sport-and-travel-bags/technical-backpacks

Lycka till
 
5. Vissa går det att ta bort bältet - detta kan vara en fördel om man vill använda den på resa.

Jag använder en sådan här som dagturssäck. Den väger bara 68 gram och tar ingen som helst plats i packningen.

sea-to-summit-ultra-sil-day-pack-red.jpg


Är jag själv så kan man kapa 2-3 kg på detta utan problem.

Borde det inte vara tvärt om? Om ni är två kan ni ju dela vikten på all gemensam utrustning...

Eller så ska jag tänka som så att jag tar en större säck så har jag garanterat rum för allt - så som en på xxl som föreslog en 95 L säck.

Ja, varför inte? Då slipper du ju bära med dig tält eftersom du kan bo i ryggsäcken! ;-)

Provade en och köpte en 75 liters Guidepost [...] Den är helt suverän att bära [...]

Bära lär du få göra då bara säcken väger 2.8 kilo... ;-)
 
Tack för infon om Bergans säcken, då faller den bort.

Kajpak 58 är det ingen som förespråkar på min lista då?

Får försöka få ner listan ytterligare och sen beställa hem och prova alt åka till huvudstaden.

Intressant att höra att det är fler än jag som letar efter den optimala säcken - den som söker skall finna :)
 
Aura AG 65 från Osprey ser intressant ut. Skall titta närmare på den. nackdel att den inte är öppningsbar från på fronten.
Likaså Nejd 65 från Haglöfs
Röse 65 från Haglöfs


The North Face Prophet 65 har fått bra kritik i utemagasinet. Magasinet har en prylguide som kom ut förra vecka. Måste få fatt i den för att läsa

/Brita
 
Nyhet

Fick av en händelse syn på ett för mig nytt märke nämligen Thule. Bland takboxar och cykelställ för bil fanns det en ruta med ryggsäckar. Provade en och köpte en 75 liters Guidepost för att ha för lite "utflykter" i närområdet. Efter två svettiga och arga timmar hade jag lärt mig alla finesser vad gäller inställningar av rygglängd m.m. Den är helt suverän att bära och den har många smarta lösningar som är självklara när man sett dem. Det står garanti 25 år på Thules hemsida, jag har misshandlat den under ca 15 mil med 17 kg packning på stigar, på väg och i terräng. Positivt är den tydliga anvisningen om hur man ställer in och hanterar som följer med .
Kan vara värt att kolla om Du inte bestämt Dig.
Finns i flera storlekar
http://www.thule.com/sv-se/se/products/sport-and-travel-bags/technical-backpacks

Lycka till

Nyhet för mig med! Verkar riktigt bra. Bärsystemet verkar vara robust och extremt anpassningsbart. Och fantastiskt hur man kan förvandla topplocket till en 22liters ryggsäck. Mycket bättre än några halvdana försök till att omvandla dom till midjeväskor för vem vill ha det?! Tycker faktiskt inte att 2.8 kg är så farligt. Det är ju som en lundhags v12 som väl kan anses som en normaltung rygga och då har du ju ingen toppturssäck, den köps separat och väger ytterligare 250 g. Jag blev sugen på att pröva iaf!
 
Kanske skulle testa en nu när jag fick 20 % på outnorth, bara att skicka tillbaka om det inte passar mig.

Kollade på filmen och den såg faktiskt riktigt smart ut.
 
Hur jag kan anse att 2.8 kg är normaltungt.

Hur kan du anse att 2.8 kg är "normaltungt" för en ryggsäck? Det är ju MINST 1.5 kg för mycket!

Normalt som i betydelsen genomsnittlighet eller vanlighet. Det är min uppfattning att dom ryggsäckar som används av dem jag oftast stöter på i fjällen väger där omkring eller mer (inte sällan jag möter vandrare med ramryggsäckar som väger betydligt mer).
Kan också tänka mig att en majoritet av dom nya säckar runt 75 liter som säljs i friluftsbutikerna väger däromkring men det är mer min spaning efter det sortiment dom saluför.

Hoppas det var svar på hur jag kan anse att 2.8 kan anses normalttungt.
 
Normalt som i betydelsen genomsnittlighet eller vanlighet. Det är min uppfattning att dom ryggsäckar som används av dem jag oftast stöter på i fjällen väger där omkring eller mer (inte sällan jag möter vandrare med ramryggsäckar som väger betydligt mer).

Är det ett rimligt antagande att du mest gått Kungsleden och därför främst stött på nybörjare som precis "kittat" på XXL? Jag kan garantera att du inte kommer att stöta på mig i fjällen...
 
Det är min uppfattning att dom ryggsäckar som används av dem jag oftast stöter på i fjällen väger där omkring eller mer (inte sällan jag möter vandrare med ramryggsäckar som väger betydligt mer).
Kan också tänka mig att en majoritet av dom nya säckar runt 75 liter som säljs i friluftsbutikerna väger däromkring.

Hmmm...min Fjällräven Raven Gyro 70 liter från 1984 väger 2,1kg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
VaratOchStigen Vilken ryggsäck för 1 person + hund? Transportera 21
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
KJE Vilken ryggsäck? Transportera 12
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
Adhinio Vilken ryggsäck? Transportera 4
TheDude Ryggsäck 50-60L. Vilken av dessa? Transportera 27
chocolatestar Hjälp! Vilken ryggsäck ska jag välja?! Transportera 18
SkogsVilde Vilken ryggsäck? Transportera 19
mankan83 Vilken ryggsäck?? Transportera 9
madir Alpina långturer - vilken ryggsäck? Transportera 12
carbide Vilken volym på ryggsäck? Transportera 37
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Vilken ryggsäck?? Transportera 2
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.