Ny ryggsäck -lätt!

Exped Thunder 70.

Den rymmer 70 liter enligt specifikation, men den går att komprimera med remmar i sidorna. Den väger ca 1,6 kg. Bra bärsystem som är enkelt att justera. Jag har burit cirka 23 kg i den, men den är nog optimal för runt 20 kg och nedåt.

/Birger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Crux

Lätt och enkel, otroligt robust. Jag har i alla fall haft 20kg i min, och det kändes helt ok (bortsett från att 20kg är 20kg)

Jag skulle också rekommendera att du känner efter hur säcken känns på din rygg. Och kanske inte bara med den fluffiga fyllningen i affären. Du får gärna låna min om du kommer förbi västkusten ...

Det blev en Expeed

Det slutade med en Expeed 60. Som alltid blir det en del kompromisser.
Fördelar:
1 Lätt
2 Stabil och bekväm
3 Inställbar inom ett stort intervall
4 Kan komprimeras en hel del. Går att "forma" med komprimeringsremmarna så att man inte får en stor säck nere på rumpan utan behåller höjden.

Nackdelar:
1 Fickorna på midjebältet litet långt bak.
2 Ingen "meshficka" på fronten.
3. Blir troligen litet varm på ryggen till sommaren.

Tack för er hjälp!

Fördelar:

1 Lätt

2 Stabil och bekväm

3 Inställbar inom ett stort intervall

4 Kan komprimeras en hel del. Går att "forma" med komprimeringsremmarna så att man inte får en stor säck nere på rumpan utan behåller höjden.

Nackdelar:

1 Fickorna på midjebältet litet långt bak.

2 Ingen "meshficka" på fronten.

3. Blir troligen litet varm på ryggen till sommaren.

Tack för er hjälp!

Du kommer bli jättenöjd tror jag! Har inte upplevt den som varm på sommaren, det blidas en ordentlig luftficka på ryggen. Däremot upplever jag att man måste vara lite försiktig med infästningarna till kompressionsremmarna på sidorna och avlastningsbandet på ovansidan. Om man använder dessa för att fästa ett liggunderlag så dras fästet utåt ist för sidled och då kan fästet skadas. Kanske uppenbart men inte för mig...
cb3639e3ee95c00304ebf34a3ac8a7c4.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nackdelar:
2 Ingen "meshficka" på fronten
Vill du ha en ficka på fronten så finns det att köpa till (om man inte vill slöjda själv).
Flash pocket
Den funkar rätt OK men litet minus att de nedre remmarna fäster över sidfickorna, kan begränsa funktionen lite där

Verkar vara slut i svenska butiker just nu.

Vill du ha en ficka på fronten så finns det att köpa till (om man inte vill slöjda själv).

Flash pocket

Den funkar rätt OK men litet minus att de nedre remmarna fäster över sidfickorna, kan begränsa funktionen lite där

Verkar vara slut i svenska butiker just nu.

Verkar ju vara ett bra tillbehör men sidofickorna är väldigt användbara under tur. Jag har alltid nötter och vattenflaska där och det går att nå dem utan att ta av ryggsäcken!

Verkar ju vara ett bra tillbehör men sidofickorna är väldigt användbara under tur. Jag har alltid nötter och vattenflaska där och det går att nå dem utan att ta av ryggsäcken!

Just av den anledningen har jag snacks i fickorna på höftbältet. :)
Remmarna till Flash är elastiska så det går att knö ner t.ex en vattenflaska av lite styvare kvalisort under gång också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips