Ny ryggsäck -lätt!

Exped Thunder 70.

Den rymmer 70 liter enligt specifikation, men den går att komprimera med remmar i sidorna. Den väger ca 1,6 kg. Bra bärsystem som är enkelt att justera. Jag har burit cirka 23 kg i den, men den är nog optimal för runt 20 kg och nedåt.

/Birger
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Crux

Lätt och enkel, otroligt robust. Jag har i alla fall haft 20kg i min, och det kändes helt ok (bortsett från att 20kg är 20kg)

Jag skulle också rekommendera att du känner efter hur säcken känns på din rygg. Och kanske inte bara med den fluffiga fyllningen i affären. Du får gärna låna min om du kommer förbi västkusten ...
 
Det blev en Expeed

Det slutade med en Expeed 60. Som alltid blir det en del kompromisser.
Fördelar:
1 Lätt
2 Stabil och bekväm
3 Inställbar inom ett stort intervall
4 Kan komprimeras en hel del. Går att "forma" med komprimeringsremmarna så att man inte får en stor säck nere på rumpan utan behåller höjden.

Nackdelar:
1 Fickorna på midjebältet litet långt bak.
2 Ingen "meshficka" på fronten.
3. Blir troligen litet varm på ryggen till sommaren.

Tack för er hjälp!
 
Det slutade med en Expeed 60. Som alltid blir det en del kompromisser.

Fördelar:

1 Lätt

2 Stabil och bekväm

3 Inställbar inom ett stort intervall

4 Kan komprimeras en hel del. Går att "forma" med komprimeringsremmarna så att man inte får en stor säck nere på rumpan utan behåller höjden.



Nackdelar:

1 Fickorna på midjebältet litet långt bak.

2 Ingen "meshficka" på fronten.

3. Blir troligen litet varm på ryggen till sommaren.



Tack för er hjälp!



Du kommer bli jättenöjd tror jag! Har inte upplevt den som varm på sommaren, det blidas en ordentlig luftficka på ryggen. Däremot upplever jag att man måste vara lite försiktig med infästningarna till kompressionsremmarna på sidorna och avlastningsbandet på ovansidan. Om man använder dessa för att fästa ett liggunderlag så dras fästet utåt ist för sidled och då kan fästet skadas. Kanske uppenbart men inte för mig...
cb3639e3ee95c00304ebf34a3ac8a7c4.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det slutade med en Expeed 60. Som alltid blir det en del kompromisser.
Nackdelar:
2 Ingen "meshficka" på fronten
Vill du ha en ficka på fronten så finns det att köpa till (om man inte vill slöjda själv).
Flash pocket
Den funkar rätt OK men litet minus att de nedre remmarna fäster över sidfickorna, kan begränsa funktionen lite där

Verkar vara slut i svenska butiker just nu.
 
Vill du ha en ficka på fronten så finns det att köpa till (om man inte vill slöjda själv).

Flash pocket

Den funkar rätt OK men litet minus att de nedre remmarna fäster över sidfickorna, kan begränsa funktionen lite där



Verkar vara slut i svenska butiker just nu.



Verkar ju vara ett bra tillbehör men sidofickorna är väldigt användbara under tur. Jag har alltid nötter och vattenflaska där och det går att nå dem utan att ta av ryggsäcken!
 
Verkar ju vara ett bra tillbehör men sidofickorna är väldigt användbara under tur. Jag har alltid nötter och vattenflaska där och det går att nå dem utan att ta av ryggsäcken!

Just av den anledningen har jag snacks i fickorna på höftbältet. :)
Remmarna till Flash är elastiska så det går att knö ner t.ex en vattenflaska av lite styvare kvalisort under gång också.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.