Bärstol för långa bärare

Hej!

Jag (190 cm på morgonen) och min fru (181 cm) har en ettåring som vi vill bära i bärstol. Vi tittade först på Ospreys stol, men den var för kort i ryggen för mig. Höftbältet hamnade alldeles för högt upp, hur vi än micklade med inställningen. Istället har vi letat efter Thules "Sapling Elite", som enligt recensioner skulle vara bra för långa bärare. Tyvärr har den utgått ur sortimentet, och Thules ersättare kommer inte förrän i augusti. Vi vill helst inte vänta till dess.

Har ni någon rekommendation på en bärstol som:

- Passar både lång och medellång bärare
- Är ergonomisk för både bärare och barn
- har några extra fack för att bära mer än bara barnet
(- kan ställas direkt på backen som en halvbra stol för barnet)
 
Jag är 186cm över havet (dygnet runt tror jag) och har burit barnen i Haglöfs bärstol i svart tyg. Det funkade helt ok tyckte jag. Vet inte om den nysäljs längre men vi fyndade på blocket. Den gick bra att bära i tills barnen växte ur den, mest viktmässigt - för tunga för att vara kul att böra på men även längdmässigt även om man kunde justera sitthöjden i stolen.

/Patrik
 
Jag är 186cm över havet (dygnet runt tror jag) och har burit barnen i Haglöfs bärstol i svart tyg. Det funkade helt ok tyckte jag. Vet inte om den nysäljs längre men vi fyndade på blocket. Den gick bra att bära i tills barnen växte ur den, mest viktmässigt - för tunga för att vara kul att böra på men även längdmässigt även om man kunde justera sitthöjden i stolen.

/Patrik
Tack för den! När tyckte du att barnen växte ur den, ungefär? Vid vilken ålder?
 
Bara 184 men jag sydde en sittgrej för dottern som hängde i ramen på en vanlig FR Expedition, ryggslutet och neråt i ryggsäcken. Ingen ställ ner funktion men så länge barnet var hanterbart lyfte jag ur henne över mitt huvud. Bra med plats till fikapaket mm.
 
Min
Tack för den! När tyckte du att barnen växte ur den, ungefär? Vid vilken ålder?
Minns inte ålder men tror det var omkring 12-15 kg. Det går nog att översätta till månader men varierar ju med hur barnen växer.
De får inte heller vara för livliga och vilja klättra ur. Men annars är bärstol bra då de är med och ser samma som föräldern ser, man kan berätta och prata om det man ser, när barnet ser det ur ungefär samma perspektiv.

/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.