Ny Regnjacka

Fantastiskt detta att få ta del av så mycket erfarenhet. Tack så mycket! Nu ska bara beslut fattas och plånbok kontrolleras (fast tvärtom).

God kväll!
Anna

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Låt er inte luras av fina namn eller prislappar!

Enligt mig är det helt bortkastat att ha regnkläder på sig när man vandrar i tex fjällen med ryggsäck. Själv vandrar jag med ett tunt vindtätt skal utanpå en merinoulltröja när det regnar. är det uppehåll vandrar jag med enbart merinoulltröjan på överkroppen. Motsvarande klädsel på underkroppen såklart.
Regnkläderna (Haglöfs LIM Ultimate jacka + byxor) använder jag som lägerplagg eller vid lågintensiva aktiviteter.
Jag kan lugnt säga att det inte finns något "andasmemnbran" typ Goretex, som klarar av att ventilera/andas bort den transpiration som jag producerar vid intensivare aktiviteter.
Jag tillämpar principen vandra fuktig, rasta/sova torrt. Den enda principen som funkar i praktiken.
Consensus: Slösa inte för stora pengar på skrytsamma goretex-plagg, de håller inte vad de lovar oavsett prislappens storlek. I vart fall inte när det vankas hårt arbete!

God tur!
Lars Östlin

Regn plagg

Det enda alternativet när det regnar är en regnponcho ! Allt annat är bara överdrivet skit och dyrt.

Ska köpa ny regnjacka men osäker på vilken.
Jag tycker mycket om att vandra i fjällen och behöver en ny regnjacka som tål mycket vatten och vind och som tar lite plats i ryggsäcken.

Någon som har ett bra förslag?
Har en budget på max 2000:-

mvh Viktor

Haglöfs LIM Jacket tycker jag är mycket bra. Lätt, smidig och tålig. Kan bli svår att hitta under 2000. Vad gäller Marmot Essence så vet jag inte hur jackan är men byxorna är väldigt sköra och håller inte tätt vid tryck (t.ex. i baken vid cykling). Avråder från den modellen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips