Ny modell på Grigri

Petzl har tydligen en ny modell på Grigri på gång (jaja, jag kanske är lite långsam). Verkar vara ett intressant alternativ om man är på jakt efter en mekanisk broms eller tycker den gamla är för stor. Finns liten filmsnutt på www.vertikalguiden.se

Nån annan som testat den?
/mats

Testade den igår faktiskt. Den är som sagt väldigt liten och smidig (lättare än Cinch, tex), och den klarar tunnare rep än den gamla GRIGRIn. Den betydligt kortare hävstången gör att känslan blir lite annorlunda, men jag har bara hunnit testa på topprep på gamla slitna, tjocka gymrep. Vet inte om det märks lika mycket på ett fräscht, tunnt, lead-rep.

Hade jag inte redan ägt en GRIGRI skulle jag köpt den nya modellen! Men eftersom vikten sällan spelar roll när jag sportar så funkar ju den gamla väldigt bra (tills jag skaffar ett nytt ultratunnt rep...).

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ser ju nätt och bra ut!

De drar till med en rätt så intressant slutsats.

Citat från filmen " jämfört med Grigri, SUM, EDDY, CHINK mm är den mer användarvänlig och säker"

Själv har jag en Cinch och skulle gärna höra deras förklaring varför den är mer användarvänlig och säker. Jag är väldigt nöjd med ovanstående parametrar vad gäller Cinchen, men kanske har jag missat något jag borde vara mer uppmärksam på vid handhavandet.

Någon som kan fylla i?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips