Ny kedja fastnar på gammal krans

har nu monterat på de delar jag köpte till min cykel i höstas.

En ny kedja, en ny kassett bak samt bytt den stora kransen fram. Har alltså sparat den minsta kransen fram, den var knappt sliten alls.

Nu undrar jag dock vad som gått fel. Jag är 90% säker på att den sitter på samma vis som den gjorde innan jag monterade loss den, nybörjarmisstag att inte markera hur den satt men å andra sidan var den så skitig att det inte hade gått att markera på den.

Problemet är att kedjan så att säga fastnar på den lilla kransen, den släpper inte som den ska utan följer ibland med en kvarts varv extra. Den nya stora kransen, en BBB 53T, fungerar perfekt.

Vad är det som är galet? Inte borde det påverka om jag roterat kransen? Den är knappt sliten, det går inte att se att den skulle vara snett sliten och något specifikt upp och ned har den väl inte?
Den är knappt sliten och vore den sliten då skulle kedjan snarare hoppa än fastna.
Är det kedjan som inte passar på kransen?
Jag är konfunderad.

Jag har provat att vända den, nästa är att prova att rotera den fast jag inte tror det påverkar.

Ja, vad är det jag har då, kanske det är den nyckel ni behöver:
Originalkransen som sitter kvar är en Suntour 39 T, kedjan jag satt på en Shimano HG70 6-8-delat system.
Nog ska de vara kompatibla med varandra?
 
Du behöver nog vända kransen 180°. Det behövs en mall bakom för att se slitaget. Små kransar, som jag tycker din är, kan även behöva ett tag med brynet så att ev skägg försvinner.
go tur
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om kedjan är nitad kan det bli"stelt" vid länken där du nitat kedjan. Då kan den (ibland) hacka lite vid bakväxelns trissor. Har aldrig haft problem fram, men... OM kedjan är stel vid nitningen kan du prova att bryta den lite i sidled.
Lycka till
 
Tack för svar.

Tar en djupare titt på kransen. Man kan knappt se vilken riktning kedjan har löpt, dalarna är lite slitna. Tyvärr ingen kamera, ingen bild.

Jag börjar tro att kransen inte är kompatibel med kedjan. Tar loss kedjan och testat manuellt mot den relativt lösa kedjan. Redan efter kanske ett halv (ed: nej, ett kvarts) varv så börjar kedjan rida på toppen av kransen istället för att vid glida ner i dalarna. Liten skillnad beroende på vilken håll jag testat men inte på något sätt tycks jag få kedjan att glida ned som den ska.

Söker man på nätet hittar man Suntour-sickness... är det vad jag drabbats av?

Kedjan som sagt, Shimano Hg70, 6-8 del. Inte speciellt smal direkt.

Tar kransarna, trycker ned dem mot ett papper. Markerar var den går ned i pappret. Mäter med skjutmått. Viss osäkerhet.
BBB-kransen, prick 1 cm mellan vare kugge i kransen.
Suntour. 1-1,05 cm. Troligen slitaget...

tjocklek i botten på dal:
BBB 1,9 mm (cnc 9/10 speed compatible)
Suntour 2,1 mm
kedjan, innerlänk, insida 2,3 mm

Jag kan testa snurra på den lite mer, kanske det finns ett unikt läge som kedja och krans passar men jag börjar tveka.


Köpte stora kransen enbart eftersom den inre var så fin. Blir jag nu tvungen att köpa en ny inre krans med? Fasiken, då är det ju billigare att köpa ett helt set med pedaler..


ed: svar dyker upp medan jag skriver. kedjan är mjuk och fin, precis som den ska. Byta kedja, det kan jag. Byta enstaka krans, det är första gången.
 
Senast ändrad:
Ny dag, nya tankar, nya tester.
Ny slutsats.

Testade klinga för klinga på kransen mot en inre länk på kedjan. Från "toppen" på kransen blev det åtta klingor som inte kom ned, som var för tjocka. Följt av elva som passade, följt av åtta om inte kommer ned, följd av elva som passar.
På ett ungefär.

Tittar lite närmre i det fina solljuset. Ja se, det finns "skägg" på kransen i ungefär det mönstret. Kan jag kanske klara detta med en fil? Den lösningen gavs ju redan igår, i första svaret. Bara att ta en fil och dra bort "skägget".

men skägg på kransen? Det ska det väl inte bildas? Ska inte kransen vara hårdare än kedjan? Eller har jag sådant tryck i pedalerna att jag pressar ut metallen i kransen? Den gnids inte ned, den deformeras!?

Stålfil nästa steg i denna resa.
 
Stålfilen fungerade.

Bort med skäggen och allt verkar frid och fröjd.

Skäggen, de borde väl förövrigt uppstå när kedjan är sne, dvs om man växlar galet mellan framkrans och kassett. De är mest framträdande på ena sidan av kransen med finns/fanns på båda.

Bara en fråga kvar nu, jag har 50% chans att sätta kransen rätt. Jag vet vad som är "upp" och vad som är "ned på den, men jag är osäker på vad som är "fram" och vad som är "bak".

Texten på kransen borde vara en ledtråd, den ska sitta så den syns utåt, dvs det är framsidan på kransen.
Eller? 50%
 
Grus på kedjan och lilla drevet är inte alls ovanligt med skägg på kedjedreven. Din hästkraft räcker väl. Bra att det problemet är utrett o åtgärdat. Bara slitaget visar dig hur kransen var monterad förut.
Skägget sitter alltid på drivsidan av taggarna.
 
Grus på kedjan och lilla drevet är inte alls ovanligt med skägg på kedjedreven. Din hästkraft räcker väl. Bra att det problemet är utrett o åtgärdat. Bara slitaget visar dig hur kransen var monterad förut.
Skägget sitter alltid på drivsidan av taggarna.

drivsidan...det är sidan... utåt?

:)

Lite skägg på båda sidorna av kransen men mest framträdande på ena. Och - det spelar kanske inte någon större roll hur den monteras med andra ord, den ser ganska symmetrisk ut, men bästa är om den monteras på samma vis.

tackar för hjälpen, ovärderligt. Att ta sig till cykelrep nu när gruset sopas bort brukar vara en mindre bra idé.
 
Skägget brukar bli symetriskt på både in och utsidan. Rullen i kedjan skall ju få pedalkraften i sig. Slitaget blir på drivkuggens framsida. Innan kedjan och gruset slitet till dem till hajtänder är det värt att vända drevet 180° så att det slits jämt (god drevekonomi). Enklaste sättet att bli av med skägget snyggt är ett bryne, eller med en finkornig smälgelduksremsa över en 12" plattfil. 3e handen skruvstycket underlättar jobbet och drevet måste givetvis vara avmonterat.
Du skriver att jobbet är avklarat och sen att du skall till cykelreparatören, hur skall du ha det eller skämtar du aprillo här på utsidan?
Lätt som en plätt, och som McIver har du väl ett multitool?;)
go tur
 
jaja, skägget är borta. Inget problem. En fil löste det snabbt. (tänk bara att jag ALDRIG drabbats av detta på min gamla MTB där jag bytt kedja ett antal gånger).

Nu ska kransen monteras. och bara jag tänker lite så löser det sig ju... jag vet ju vad som är upp och då kan jag se hur slitaget skett, hur den roterats.
Fast du säger att man nu kan vända på det? Jämnt slitage? Borde väl i sig inte ge mig så många mil extra? Lär få byta detta drev vid vid nästa kedjebyte oavsett eller kan jag få det att överleva en kedja till?

Stora drevet, det rök efter en kedja som visserligen satt på i cirka 700 mil. har nog tänkt skifta kedja lite tidigare denna gång.

Nu ska cykeln kunna vara redo när vägarna blir fria från grus. MTBn, min vintercykel, får rulla några dagar till. Sedan ska den få en liten renovering, en ny framväxel och nya vajrar. Alltid är det något.

tackar för hjälpen.

cykelrep - syftade på att få hjälp här och fixa det själv går mycket mycket snabbare är att försöka ta hjälp av cykelrep...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips