Ny i sarek

Hej jag hoppas på att få lite kommentarer på min planerade premiär tur genom Sarek.
Turen ska ske i andra hälften av juli.

Planen är som följer:
Dag 1 Kvikkjokk - Pårek
Dag 2 Pårek - Vájggávarátja (liten sjö en mil NO om Pårek)
Dag 3 Vájggávarátja - Sarvesvágge (genom Gasekasvágge
Dag 4 Sarvesvágge - Pielastugan (vada över rapaälven)
Dag 5 Pielastugan - Ruohtesvágge
Dag 6 Ruohtesvágge - Kisurisstugan
Dag 7 Kisurisstugan - Änonjálmme (båt till Ritsem)
3st reservdagar

Hur är upplägget? Hur är vadet över rapaälven vid Sarvesvágge?

Hej jag hoppas på att få lite kommentarer på min planerade premiär tur genom Sarek.
Turen ska ske i andra hälften av juli.

Planen är som följer: [...]

Hur är upplägget? Hur är vadet över rapaälven vid Sarvesvágge?

Det ser ut som ett bra upplägg, sånär som på det planerade vadet över Rapaälven. Förbered en alternativ plan ifall det inte skulle gå. Det mest populära vadet, och mig veterligen det enda (men ibland går rykten om andra möjliga passager), går över en linje i älven ungefär vid ön i bilden nedan. För att komma dit måste även Sarvesvágge vadas. Det görs lämpligen strax öster om sammanflödet med Gaskásjåhkkå. Ett annat alternativ är ungefär vid sammanflödet med Rapaälven.

IMG_1722.jpg
Sarvesvágge flyter samman med Rapaälven. Vy mot söder från Tielmas sydsluttning.

Gaskasvágge har ordentligt branta sluttningar och några kilometer innan man ankommer Sarvesvágge kan det bli rätt tröttsamt att gå på skrå. Det är dock inget som inte går att överkomma. Se bara till att ha en laddat med en del energi innan den passagen.

Från Sárvesvágge till Pielaslätten antar jag att ni tar vägen över Snávvavágge. Det är en trevlig dal.

I övrigt är dagsetapperna väl avvägda och med tre reservdagar har ni bra möjligheter till att göra toppbestigningar. Ett tips är Låddepakte. Ett annat är Tielma. Båda erbjuder vansinnigt storslagna vyer över Rapaselet.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!

Här kommer ett par standardsvar beträffande Sarekturer: Undvik att vada Rapaädno. Tielmavadet (vid Låddepakte) är erkänt knepigt och terrängen runtom är svårframkomlig. Och planera inte in för långa dagsetapper. Terrängen är ofta betydligt tuffare på riktigt än på kartan.

Jag skulle föreslå att du siktar på att gå genom Neidarieppvagge och Alkavagge istället för att försöka korsa Rapaädno. Då ansluter du igen till din färdplan vid Skarja. Antingen följer du din skissade tur fram till Sarvesvagge, men vänder västerut istället, eller så går du på västra sidan av Pårtemassivet och tvärsar Luottolahko.

häpp / Filiokus

Om ni ska göra nämnda vad så är det lämpligt att göra båda vaden mycket tidigt på morgonen innan vattennivån ökar på grund av snösmältningen. Jag har vadat Sarvesjokken nära sammanflödet med Rapaälven och därefter vadat Rapaälven ca 100 m nedanför Tielmaön. (Fast jag har alltid gått i omvänd riktning). Det är ett krävande vad med kraftigt vattentryck. Det gäller att inte tappa balansen. Jag går med en (1) lång vadarstav som jag håller med båda händerna uppströms. Om man har kortare stavar av skidstavstyp vet jag inte hur det fungerar. Det kan vara lämpligt att den starkaste rekar vadet först utan packning och därmed gör vadet 3 gånger. Så gjorde jag en gång. Man får prova sig fram och ofta gå snett mot eller med strömmen.

Hej!
Och planera inte in för långa dagsetapper. Terrängen är ofta betydligt tuffare på riktigt än på kartan.

Tänker faktiskt protestera mot detta. Visst finns det en del passager i trånga dalar som kan var asteniga och jobbiga. Men om man håller sig till de större dalarna är det däremot tämligen lättforcerat. Och till skillnad från tex fjällen runt Abisko/Kebnekaise så kan man undvika högre pass. Men undvik tätbevuxna dalsidor - djungelvarning på dem. Så med planering kan man få en rätt behaglig vistelse även i Sarek.

Tänker faktiskt protestera mot detta.

Hej!

Jo, i vissa manshöga videsnår med knädjup lera känns det verkligen som om man vill lägga in en protest. :)

Men jag håller skämt å sido med om att det också finns gott om lättgågna partier i Sarek, t ex västra delen av Sarvesvagge och hela Alkavagge. Slätt och fint, mjukt gräs och få vattendrag att ta sig över.

häpp / Filiokus

Är du en fjällräv?

Det framgår inte om du har lång erfarenhet av fjällvandring, bara att det är premiärtur i Sarek. Om du har begränsad erfarenhet tycker jag inte du ska planera för att vada Rapaädno. Det är ett erkänt svårt företag som, såvitt jag vet, förutsätter lågt eller måttligt vattenstånd, något du inte vet i förväg. Jag tycker du ska hålla dig högre upp i vattensystemen, i praktiken längre västerut, så klarar du även en regnperiod.

Själv tänker jag gå samma sträcka via Vallevagge, Njåtjos, Jeknavagge, Sarves, Neitarieppevagge, Alkavagge, Kuopervagge och Låtak mot Treparksmötet.

Lycka till!

Pelle

Men undvik tätbevuxna dalsidor - djungelvarning på dem. Så med planering kan man få en rätt behaglig vistelse även i Sarek.

Jo, i vissa manshöga videsnår med knädjup lera känns det verkligen som om man vill lägga in en protest. :)

Jag tycker inte det är så farligt. En sarekvandring innebär myrar, lera, vide, blockterräng, vad, mygg... Jag har inga problem med något av detta utom mygg. Just manshöga videsnår är rentav lite mysigt.

Jag tycker inte det är så farligt. En sarekvandring innebär myrar, lera, vide, blockterräng, vad, mygg... Jag har inga problem med något av detta utom mygg. Just manshöga videsnår är rentav lite mysigt.

Just precis. Det är ju för den orörda (förutom eventuella upptrampade stigar) naturens man ger sig in i Sarek. Om man inte står ut med ovanstående kan man knata Kungsleden upp och ner istället (och det är verkligen inget fel i det!).

Jag har under mina turer genom Sarek varit med om allt från fantastiska "hallelujah moments" till "ta-mig-här-ifrån-nu-orkar-jag-inte-med-det-här-längre"-situationer. Fast det är väl där ungefär som jag ser den stora grejen med just en Sarekvandring. Man upplever det vackra och härligare så mycket starkare om det inte är lika vackert och härligt hela tiden. Sarek skulle inte vara Sarek utan mygg, lera och videkratt.

häpp / Filiokus

Men undervegetation är ju tillhåll för dessa stickande små rackare, så gegentligen tycker du inte om vide - du har bara inte förstått det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips