Ny i sarek

Tänker faktiskt protestera mot detta. Visst finns det en del passager i trånga dalar som kan var asteniga och jobbiga. Men om man håller sig till de större dalarna är det däremot tämligen lättforcerat. Och till skillnad från tex fjällen runt Abisko/Kebnekaise så kan man undvika högre pass. Men undvik tätbevuxna dalsidor - djungelvarning på dem. Så med planering kan man få en rätt behaglig vistelse även i Sarek.

Håller med. Sarek är inte annorlunda än andra fjäll, om man är van vid att gå utanför ledsystemen. Mygg, lera, vide och "djungel" finns på de flesta fjäll om man letar lite ;).

Broar finner man däremot mer sällan i Sarek. Det gör att vad kan vara enda sättet att komma över. Likt flera tidigare inlägg så avråder jag från att vada Rapaätno...

...gillar att det föreslagna upplägget innehåller tre extradagar, det är härligt att ha tid när man är i fjällen :).

//J

Det här med vadet - igen

Det framgår inte om du har lång erfarenhet av fjällvandring, bara att det är premiärtur i Sarek. Om du har begränsad erfarenhet tycker jag inte du ska planera för att vada Rapaädno. Det är ett erkänt svårt företag som, såvitt jag vet, förutsätter lågt eller måttligt vattenstånd, något du inte vet i förväg.

Jag instämmer i detta med att inte säkert kunna räkna med vadet över Ráhpaädno. Dessutom: ska du gå ensam? Om det är så bör du öka säkerhetsmarginalerna och undvika projekt som man hellre bör vara fler personer om. Tielmavadet tycker jag kvalar in som ett sådant företag.

Om man däremot är flera kan man öka sina chanser att komma över en stor jokk genom att exempelvis ha med en vadningslina. Det verkar vara ganska få som berättar om vad med lina, men jag har själv använt det några gånger, bl a vid ett vad över just Ráhpaädno. Vår grupp hade nog inte vågat gå över annars.

Men säker på Tielmavadet kan man alltså aldrig vara även om man är både utrustad och van. Alternativ färdväg måste planeras, vilket är lite knivigt eftersom terrängen väster om Ráhpaädno/Ráhpajåhkå är svår med mycket djungel: Och så ligger hela Oalgásj-massivet i vägen.

Lycka till! Hälsningar Hans

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips