Nuvi 300

Har införskaffat en Nüvi 300 och den är en mycket trevlig men något dyr navigator. Framförallt känsligheten, det går bra att få en fix även inomhus hos mig, vilken min etrex Legend aldrig har klarat.
Den svenska översättningen har dock ett par rejäla grodor (är Sportmanship ansvarig för den?) som stör bilden. Åker man åt öster så visar den att man kör åt O(st), men kör man åt väster så visar den också att riktningen är "O" isf "V". Ganska förvirrande när man kör i nya trakter. I satellitgrafiken är det också ett "O" för mycket.
Nästa: "Driving south on E4" översätts med "Kör syd till E4". Kör jag söderut på E4:an så kör jag väl inte till denna väg. OK "on" kan översättas med "till" men inte i detta fall.
All right, fel kan uppstå, men uppenbara fel skall också rättas till. Så jag laddade ner en uppdatering från leveransversionen ver.2.60 till ver.3.30. Ingen rättning gjord.
Och för en dryg vecka sedan kom ny uppdateringen ver. 3.80 och felen kvarstår. Har mailat till Garmin två ggr om detta, men inget svar. Tycker dock att Sportmanship borde observerat dessa "lustigheter" och sett till att de blivit rättade. Eller begär jag för mycket av Garmin/Sportmanship?
 
Sportmanship har annat att tänka på, eller verkar i alla fall inte vilja tänka på sånt.
När du skriver "mailat till Garmin", menar du då Sportmanship eller Garmin, USA?

Det är precis samma fel angående köra "på" resp. "till" i StreetPilot c550, som jag har. Programvaran i den uppvisar många likheter med Nüvis.
Jag har nogsamt förklarat för programmerarna, både skriftligen och muntligen, hur det ska vara, men de har inte ändrat det ännu, då det "is not as easy as it seems". Det borde vara lätt, tycker jag också, men det har antagligen att göra med hur de hanterar språkvarianter i sina program.
Det var meningen att jag skulle gått över Nüvi 360 också, men det var slut på sådana i England, när det var aktuellt, så det blev aldrig av. Jag vet inte i vilken grad ändringarna i c550 har smittat av sig på Nüvi, men du ska veta att det var mycket mer som var tokigt till att börja med, när det gäller svenskan, i c550. Fast det kan nog inte Sportmanship lastas för, för min c550 var den första i Skandinavien, så Sportmanship hade ingen när jag fick min.

Jag ska påpeka för vederbörande att dessa översättningsfel finns i Nüvi.

Anders
[Ändrat av apersson850 2006-08-14 kl 14:48]
 
Garmin 276C har liknande fel oxå.
I stället för sväng så står det stäng.
Dom gjorde ett försök att fixa det, men fel är inte löst ännu!
 
Jag kör "till" väg 136 när jag befinner mig på den länsvägen här på Öland med Nuvin 360 oxo. Så det är bara att hoppas på rättelse.

Det mest "intriguing" med Nuvi 360 är annars hur telefonboken hanteras när apparaten används som handsfree för telefon. Eventuella köpare bör noga kolla vilken telefon de vill använda.

Framför allt med vissa SE-modeller som M600i så fås telefonens kontaktlista upp direkt när BT-förbindelsen etableras. Med en P910 måste man ladda över hela tele3fonboken manuellt (enstaka kontakter kan också laddas över). Med Nokiatelefoner måste ett tredjepartsprogram användas.

Funkar autosynch av telefonboken funkar även indikation av operatör, 3G eller GSM samt fältstyrkapå naigatorns skärm. Bra så man inte ringer där fältstyrkan är dålig.

Nu är en kontaktlista från en smartphone med flera hundra telefonnummer inte särskilt användbara eftersom man inte kan söka på bokstav när boken är uppe utan man måste blädda med upp/ned-pilar.

Med en måttlig telefonbok så är den BT-förmedlade handsfreefunktionen en mycket värdefull egenskap hos de här Garminnavigatorerna, framför allt då man kör utanför Sverige och riskerar tusentals kronor i böter om man håller telefonen i handen.

Kolla på http://www.garmin.com/bluetooth.
 
?? c550 tillåter mycket väl att man knappar in bokstäver i namnet på den man söker. När navigatorn känner att den inknappade strängen matchar ett sansat antal poster i telefonboken, kommer de upp, med den inmatade strängen rödmarkerad.
Med detta menar jag att om man skriver in "Persson", får man exempelvis upp en lista med några namn när man kommit till "Per", för då reduceras de möjliga kanske till någon "Per", några "Persson" och måhända en "Rupert".

Med T630 och V800, som jag testat, fungerar alla funktioner som ska fungera, inklusive röstuppringning.

Anders
 
Hoppsan

Anders har rätt igen. Det går att knappa in en bokstav och så kommer telefonboken upp med den bokstaven märkt i färg- men var som helt i namnet. Vill man sedan ha en bokstav till får man gå tillbaka till skriv. Himla konstigt system, de vore väl bättre om man fick skriva in ett par bokstäver och sedan skriva sök eller ngt sådant.
 
För mig fungerar det bra. Jag får inte upp någonting förrän det blir en lagom mängd, en skärm full eller så, att överblicka. Sen väljer jag den som passar i den listan. Så länge det stämmer på fler än vad som ryms på skärmen visar den inget.
Antingen är det olika, eller du kanske skriver sakta? Har inte provat vad som händer då.

Anders
 
Mitt svenska kort som sitter i telefonen har inte så många kontakter att ladda över till telefonboken fvb till Nuvin.

Skriver jag r kommer inget upp fastän bokstaven finns i flera kontakter. Skriver jag ri kommer Erik upp, helt riktigt.

Skriver jag x kommer faXlåda upp, det enda ord i kontaktlistan som har bokstaven.

Skriver jag t kommer samtliga fem kontakter som innehåller bokstaven upp på skärmen oavsett var bokstaven finns i ordet.

Skriver jag m kommer inget upp. skriver jag ma kommer MAmma och autaMAtisk kundtjänst upp.

Vad är det för språkanalys som lett till att sökfunktionen inte bara letar efter bokstavssekvensen i början av ord? Fast vid närmare eftertanke är det så man önskar att sökfunktionen för gatunamn fungerade så att man kunde skriva in spin då man söker Rue de la Grande Espinette

Det gör den delvis, då man söker på adress. Sökordet Bergen ger Vita Bergen (på Söder i Stockholm), tunnelbanan Hallonbergen, Bei den Schellbergen men inte staden Bergen (fr. Mons) i Belgien, den ligger väl för långt bort för att hamna på ett uppslag (max fem namn).

Så det kanske är praktiskt att söka på as om man söker efter Jonas och då slippa alla Joakim, John, Jonny, Johannes. Och söker man på ers får man kanske färre än på per men det gäller tydligen att tänka till för både andERS och pERSson kan dyka upp. Fast Pär får man leta efer som Par eller ar och Björn åtefinns med jor.

För den som har ett par hundra namn i kontaktlistan blir det en intressant övning att snabbt skanna igenom alla namn för att leta efter unika bokstavskombinationer som man kan söka på. Kanske inte jättebra ur trafiksäkerhetssynpunkt, operationen kräver fokusering.

En annan sak: om jag i telefonboken har nummer som börjar på t ex +46 verkar det som om nuvin klipper plustecknet. Inte bra i en europeisk apparat. Ska kolla detta mera.
 
"Mailat Garmin" betyder Garmin USA.
Och nog borde det vara mycket enkelt att ersätta ett "O" med ett "V" så att riktningsinformationen blir rätt. I listan över gjorda fixar skriver man också att man "har fixat ett Swedish translation cardinal direction error" i uppdatering ver. 2.70.
Har man gjort det en gång så kan man väl göra det två gånger, så att alla fel rättas. Så ver.3.90 kanske har en "swedish fix".
 
När jag fick c550 hade de överhuvudtaget inte tänkt på att våra nummer i Europa med stor sannolikhet går över landsgränserna ibland. Det gick inte att ringa till någon POI, om man inte var i landet ifråga.
För mig, som har en företagstelefon, vilket innebär att jag alltid får slå en nolla extra för att ringa ett externt nummer, gick det inte heller.
Detta kom som en överraskning för amerikanerna, när jag upptäckte problemet.

Anders
 
Jag har nu gått igenom hela filen med fraser som används i c550, och därmed även i Nüvi, i listen över kartbilden.
I fortsättningen får ni väl skylla på mig om ni tycker det är tokigt. Sportmanship har tydligen haft den på remiss, men det är flera saker som de inte reagerat på.

Har ni något bra förslag på hur man översätter "ahead"? "Continue to ramp ahead", vad ska det bli? Fortsätt till påfart framåt? Föröver stämmer bra, men det används väl bara i marina sammanhang?
Framför? Framför dig? Eller har ni något bättre förslag?

Anders
 
Kanske man kan skippa översättning av ahead? Fortsätt till påfart räcker väl bra? Jag menar, man fortsätter ju inte till nåt bakom sig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
errbe Ta bort "fabrikskarta" i Nuvi? Navigering 8
zxy123 Garmin Nuvi 2595LMT opålitlig Poin Of Interest (Fartkameror)? Navigering 1
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
miiicke90 Karta garmin nuvi 205 Navigering 1
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
gpsmoped Garmin nuvi 200 Navigering 2
ltfrebac Nuvi 500 + snöskoter + fäste Navigering 16
Alfaalfa Nuvi 500 Navigering 6
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
micke.lu Nuvi 500 Navigering 22
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
dragan Navigon vs. Garmin Nuvi Navigering 21
Alfaalfa "Unlock to road" med Nuvi Navigering 4
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
roffe99 Aktuell hastighetsbegränsning på nuvi? Navigering 1
mrambler Kartor till Garmin Nuvi 360 Navigering 3
Barfoba Skärmbyte Garmin Colorado 300 Navigering 14
D300 Oregon 300 vs 600 vs Montana Navigering 28
viggoboy Strömförsörjning till Oregon 300 Navigering 33
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
paulo Oregon 300 Hjälp! Navigering 1
thontz Fastighetskartan Colorado 300 Navigering 3
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
Anders H-teg Software version Oregon 300 Navigering 7
Anders H-teg Nöjd, nybliven GPS-ägare (Oregon 300) Navigering 9
viggoboy Nollställ Total distans OREGON 300 Navigering 6
wetex CSV filer Oregon 300? Navigering 4
Sjobbe Minneskortet i- Colorado 300 stängs av Navigering 3
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Sensonic Garmin Colorado 300? Kan de va ngt ? Navigering 28
Leo XIV Colorado 300 vs Oregon 400t Navigering 0
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Tavve Colorado 300, mini-USB standard Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.