Nuvi 500

Inte hört något om release date i Europa. Borde finnas redan nu?

Men ett varningens ord är på sin plats. Ingen manual finns tillgänglig på nätet så det går inte att ta reda på hur den funkar.

Verkar optimerad för bilkörning men ser ut att oxå vara OK för svampplockning & jakt.

- Mapsource följer inte med i kartongen. Dvs ingen ruttplanering på PC.

- Sannolikt kan man över huvud taget inte tanka upp rutter. Dvs hopplöst oanvändbar för MC och cykel. Troligtvis kan man inte stänga av automatisk ruttomräkning. Dvs att GPS:en automatiskt förstör den mödosamt hopknåpade rutten.

- Relativt hyfsad skärm på 320x240 pixel. Jämför eTrex som har 176x220 pixel.

- Relativt dyr.

- 8-timmars uppladdningsbart specialbatteri. Dvs OK för dagsturer till fots men knappast duglig till fjällbruk.
 
garmin har den goda smaken att ha statiska kartor med svindyra uppdateringar som är omoderna.. jag har själv en garmin nuvi, när den går sönder så blir det en lite bättre tomtom var kartorna uppdateras dynamiskt...
 
garmin har den goda smaken att ha statiska kartor med svindyra uppdateringar som är omoderna.. jag har själv en garmin nuvi, när den går sönder så blir det en lite bättre tomtom var kartorna uppdateras dynamiskt...

Att TomTom har dynamiska uppdateringar är en sanning med ganska mycket modifikation. Kika lite till på vad "MapShare" faktiskt innebär.
Dessutom har TomTom Tele Atlas kartor.
 

Teleatlas (Tomtom) har sämre kartor än Navtec (Garmin). Det är min egen erfarenhet och resultatet av en teknikblaskas (M3) populärvetenskapliga undersökning.

Lika viktigt som kartornas täckning är köranvisningarna. Min erfarenhet från 1 år med Tomtom är att den är livsfarlig att använda i Stockholm. Förbjudna vänstersvängar, mot enkelriktat, över motortrafik förbjuden, etc. Det har aldrig hänt med min Garmin.

Jag uppskattar att Garmin inte tar med vägar som inte är färdigbyggda. Jag uppskattar inte att Tomtom tar med vägar som inte är färdigbyggda. Det går alldeles utmärkt att köra på en gammal väg som faktiskt finns. Det inte lika bra att köra på en väg som ännu inte finns. Nya vägar brukar man kunna hitta även utan GPS när man har dem framför sig.

En god vän har skaffat en Navigon. Den är min nya favorit. Den har Navteq kartor, precis som Garmin.

PS Patric, din presentation av dig själv på Utsidan är mycket trevligare än din ton i det här inlägget.
 
jag har ingen jätte erfarenhet av tomtom personligen eftersom jag har en garmin, vi har dock köpt in tomtom till konsulterna på jobbet eftersom alla var rörande överens om deras förträfflighet. jag stör mig något så fruktansvärt på att kartorna i min garmin var gamla redan när jag köpte min GPS, jag förstår problemet med de dynamiska uppdateringarna men jag tror nog att det är en teknik att räkna med i framtiden även om den inte är komplett idag, dom på jobbet som använder tomtom är mycket mer nöjda än jag är med min garmin, men det kanske beror på ingångsvärdena..

trevlighet har inget självändamål, jag är spikrak i alla lägen oavsett hur det uppfattas av andra.. föredelen är att ingen behöver fundera på vad jag menar, jag menar alltid det jag säger/skriver.. så när som när jag är ironisk, då menar jag tvärtom.. eller hur det nu är..
 
Patric,

Då ska jag också vara rak. Du gör ett par tankevurpor.

Du jämför din upplevelse av Garmin med dina kollegors upplevelse av Tomtom. Det är ingen jämförelse utan rent tyckande. "Jag är mycket nöjdare än du!" Jojatackarja.

Du vet inte om Garmins kartor är sämre än Tomtoms. Det du vet är att Tomtom har en teknik för begränsade uppdateringar över Internet som bygger på användarrapporter. Du förutsätter att Tomtoms grundnivå plus dynamiska uppdateringar är högre än Garmins grundnivå. Det har du ingen aning om eftersom du inte har jämfört.

Jag tror att dina inlägg är ett resultat av ett stort missnöje med din Garmin snarare än en kritisk jämförelse med Tomtom. Du kanske har orealistiska förväntningar på ett konsumentsystem?

Jag hade inte bytt min Tomtom om jag hade varit nöjd. Jag har även varit missnöjd med en Navman. Och en tidig Navigon. Jag vet, jag är en nörd.

Jag tror som du att dynamiska uppdateringar har en framtid. Jag tror att konkurrensen mellan leverantörerna får dem att vässa sina proceser och korta ledtiderna. Marknaden växer så det knakar, om jag har förstått saken rätt. Med fler kunder som uppdaterar och betalar för sig hoppas jag att kvaliteten höjs rejält.
 
Man ska veta att det är lätt att jävlas med TomTom, bara att mata in felaktiga upppgifter i användardatabasen, och vipps är en väg borta eller tillagd eller kanske fartändrad :-(


Att du hade gamla kartor i din Nuvi från början Patric är ditt eget fel, det har alltid varit möjligt att få sin mottagare uppdaterad till senaste tillgängliga utgåva efter köpet.

Min favorit på vägen just nu är iGo8, tyvärr har jag ingen riktigt bra navigator att ha den i bara.
 
Patric,

Då ska jag också vara rak. Du gör ett par tankevurpor.

Du jämför din upplevelse av Garmin med dina kollegors upplevelse av Tomtom. Det är ingen jämförelse utan rent tyckande. "Jag är mycket nöjdare än du!" Jojatackarja.

eh.. lilla du.. om du läst istället för att försöka vara fräck så hade du sett att mitt första inlägg var en rent subjektiv bedömning som jag sedan i inlägg två förklarade bakrgrunden till, jag har inte påstått att det finns någon form av teknisk bevisning till mina påståenden. dock kvarstår faktum som jag angivit:

1. garmins kartor är statiska och svindyra
2. tomtom har en teknik som möjliggör dynamisk uppdatering

jag har inte på något sätt sagt att det ena är bättre än det andra men jag har belyst att jag själv kommer att köra tomtom nästa gång och att mina kollegor är mycket nöjda med den tekniken..

Du vet inte om Garmins kartor är sämre än Tomtoms. Det du vet är att Tomtom har en teknik för begränsade uppdateringar över Internet som bygger på användarrapporter. Du förutsätter att Tomtoms grundnivå plus dynamiska uppdateringar är högre än Garmins grundnivå. Det har du ingen aning om eftersom du inte har jämfört.

jag förutsätter inte ett skit, det är du som lägger ord i min mun, det funkar inte så.. dock så tycker jag att garmin svinar med sitt kartsystem och som konsument har jag min fulla rätt att oponera mig mot detta, tack och lov kommer dom förhoppningsvis att krossas nu när marknaden är härligt uppluckrad och alternativ teknik gör sitt antågande. sen påstår du att jag inte har någon aning om skillnaderna mellan garmin och tomtom.. du måste börja läsa innan du glappar, jag skrev, jag har liten erfarenhet, jag har säkert inte mer än 2000 mil med tomtom och det är lite om man jämför med milen jag gjort med min garmin, dom 2000 milen grundar till ett visst underlag till mina subjektiva åsikter?

Jag tror att dina inlägg är ett resultat av ett stort missnöje med din Garmin snarare än en kritisk jämförelse med Tomtom. Du kanske har orealistiska förväntningar på ett konsumentsystem?

som sagt, nu tror du en massa igen.. jag är ruskigt nöjd med min garmin etrex, när jag byter blir det en motsvarande garmin men jag avskyr deras svineri med kartorna när det gäller bilgps'erna.. kvalitet betyder en vara eller tjänst förmåga att tillfredställa eller överträffa kundens förväntningar, det gör garmin inte med sina bilgps'er enligt mig och många andra..
 
Att du hade gamla kartor i din Nuvi från början Patric är ditt eget fel, det har alltid varit möjligt att få sin mottagare uppdaterad till senaste tillgängliga utgåva efter köpet.

titta här.. lysande.. precis som när jag hade SAAB och hämtade bilen på verkstaden, killen säjer, du behöver uppgradera mjukvaran till bränsleinsprutningen... jag säger, varför gjorde ni inte det.. han svarar, du bad oss inte.. GODDAG YXSKAFT!!! Detta skulle aldrig ha inträffat med någon av mina Toyotor, varför.. jo, SAAB har tillsammans med alla andra Amerikanska bilar som Ford och Volvo inget fungerande kvalitetskoncept, det har däremot Toyota.. Garmin har bevisligen inte detta heller utan det är upp till kunden att ta reda på själv.. ytterligare en anledning att inte köpa garmins bilgpser, riktigt dåligt!! tänk om jag hade behandlat mina kunder på detta viset, jag hade varit arbetslös imorgon..
 
Det kvittar vilket märke du köper pâ nästa navigator, du kommer att fâ ansvara för uppdateringarna själv oavsett modell.
I bästa fall bara godkänna nedladdning i värsta fall beställa en DVD.
Garmins uppdateringar kostar 75$ plus tull o moms, det är rätt anständigt jämfört med mânga andra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
ltfrebac Nuvi 500 + snöskoter + fäste Navigering 16
Alfaalfa Nuvi 500 Navigering 6
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
errbe Ta bort "fabrikskarta" i Nuvi? Navigering 8
zxy123 Garmin Nuvi 2595LMT opålitlig Poin Of Interest (Fartkameror)? Navigering 1
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
miiicke90 Karta garmin nuvi 205 Navigering 1
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
gpsmoped Garmin nuvi 200 Navigering 2
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
dragan Navigon vs. Garmin Nuvi Navigering 21
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
Alfaalfa "Unlock to road" med Nuvi Navigering 4
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Alfaalfa Nuvi 300 Navigering 19
roffe99 Aktuell hastighetsbegränsning på nuvi? Navigering 1
mrambler Kartor till Garmin Nuvi 360 Navigering 3
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
krille d GPS MyNav 500 sport Navigering 2
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
kotten1 Garmin 500 Navigering 7
tmssinner Mer än 500 favoriter i Garmin 765? Navigering 5
toguns Garmin zumo 500 delux Navigering 4
toguns Garmin zumo 500 Deluxe Nordic Navigering 4
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
leijon Kabel Palm 500 - Garmin eTrex Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.