Nuvi 500 + snöskoter + fäste

Hej

Nån som har praktisk erfarenhet av hållaren och dess förmåga att behålla GPS:en i närheten av styret på en snöskoter i full fart :) ? Ser att Garmin.se har ett scooter-fäste, artnr 4062. Använder ni det el något annat fäste?

har en GPSIII+ idag (föråldrad jag vet, skratta inte :) ), och dess fäste är suveränt för skoterbruk, man bryter nästan naglarna av sig när man försöker klösa lös enheten från fästet.

MVh Fredrik
 
Senast ändrad:
Jag har inte hunnit köra så mycket ännu men hittils är jag mycket nöjd, den "stora" skärmen är ju dess trumkort.

Här finns mer diskussioner om modellen: http://www.kartman.se/forum/viewtopic.php?f=17&t=632

Jag är inte så impad av diskussionen i den tråden. Tycker att dom missar en del viktigheter.

Nüvin är definitivt inte lämpad för någon terrängapplikation över huvud taget. Den har relativt lågupplöst kartbild och kan inte hantera spår.

Hustrun kör FriPro i sin Nüvi 200 och det funkar för enklare skogspromenader. Snöskooter? Nej!
 
I specen på Nuvi500

står det "Antal spårpunkter" = 10000

Det tolkade jag som att enheten klarar spår? Men det kanske är fel. Isf är den oduglig i terrängen precis som du säger...
 
står det "Antal spårpunkter" = 10000

Det tolkade jag som att enheten klarar spår? Men det kanske är fel. Isf är den oduglig i terrängen precis som du säger...
Med att "hantera spår" menar jag att man kan tanka upp 15-20 spår i olika färg, välja vilka som skall visas och använda dom som "rutter" i väglöst land. Var kör man snöskoter?

Dessutom bör man, i händelse av dåligt väder, kunna "backtracka" ett spår. Dvs visa den väg man precis kört med en fet linje på skärmen och köra tillbaks samma väg man kom.

Det funkar med bl a 276C. Men inte med Nüvi.

Jag känner inte till GPS III men om du använt urgamla GPS V så blir du förvånad av hur lite Nüvi kan jämfört med den!
 
"Med att "hantera spår" menar jag att man kan tanka upp 15-20 spår i olika färg, välja vilka som skall visas och använda dom som "rutter" i väglöst land. Var kör man snöskoter? "

Nuvi 500 har spårloggsfunktion, man kan tanka ner spår till den också, dock kan man inte byta färg. på dom.

Dessutom bör man, i händelse av dåligt väder, kunna "backtracka" ett spår. Dvs visa den väg man precis kört med en fet linje på skärmen och köra tillbaks samma väg man kom.

Det funkar med bl a 276C. Men inte med Nüvi.

Backtrack finns i Nuvi 500


Enligt mig är det en utmärkt "Basic" GPS, med funktioner som täcker behoven som de flesta av oss har, är du dock en "avancerad" användare så kanske du ska ta en titt på Colorado eller Oregon, eller ännu hellre 60CSX.

Men är du ute efter en basic GPS med "stor" skärm, så kan en Nuvi 500 vara det du söker..

Lycka till med ditt val, svarar gärna på fler frågor om du undrar.
// Micke
 
Hej

Nån som har praktisk erfarenhet av hållaren och dess förmåga att behålla GPS:en i närheten av styret på en snöskoter i full fart :) ? Ser att Garmin.se har ett scooter-fäste, artnr 4062. Använder ni det el något annat fäste?

har en GPSIII+ idag (föråldrad jag vet, skratta inte :) ), och dess fäste är suveränt för skoterbruk, man bryter nästan naglarna av sig när man försöker klösa lös enheten från fästet.

MVh Fredrik

Gå in på www.kartman.se och ställ frågan på deras forum, där kryllar det av skoter och gps fantaster som har provat den på skotern.
 
Nuvi 500 har spårloggsfunktion, man kan tanka ner spår till den också, dock kan man inte byta färg. på dom.
Backtrack finns i Nuvi 500
// Micke
Intressant! Betyder att Nüvi 500 kan lite mer än vad specen påstår. Och framförallt mer än andra Nüvi. Antyder att den är precis det du säger. En bra Basic GPS. I alla fall för snöskoter men för MC krävs absolut att man kan stänga av automatisk ruttomräkning.

Noterade precis att garmin nu har lagt upp manualen på www.garmin.com. Även den svenska versionen. Där kan jag konstatera bl a att:

- Visst, det går att backtracka spår. Bra. Men jag kan inte se av manualen att man kan tanka upp spår från Mapsource. Manualen säger Maps, Routes and Waypoints.

- Det går alltså att importera rutter som skapats i Mapsource. Viktigt!

- Det tycks inte gå att stänga av varken Autozoom eller Automatisk Ruttomräkning.

OM man kan tanka upp spår från Mapsource, fast det inte sägs så i manualen, så kan backtrack-funktionen vara ett bra sätt att komma runt problemet med automatisk ruttomräkning. Det skulle kunna betyda att Nüvi 500 faktiskt kan vara någorlunda OK även för MC-bruk. På 276 & 278 innebär backtrack att man visar ett spår som en fet linje som är "fryst" oavsett var man kör och som syns mycket tydligt på skärmen.
 
Senast ändrad:
Rättelse

OM man kan tanka upp spår från Mapsource, fast det inte sägs så i manualen, så kan backtrack-funktionen vara ett bra sätt att komma runt problemet med automatisk ruttomräkning. Det skulle kunna betyda att Nüvi 500 faktiskt kan vara någorlunda OK även för MC-bruk. På 276 & 278 innebär backtrack att man visar ett spår som en fet linje som är "fryst" oavsett var man kör och som syns mycket tydligt på skärmen

Tyvärr hade jag fel, det går att skicka in spåret från Mapsource men man får inte fram det i enheten, hade nog glömt att radera spåret i GPS när jag provade förra gången :-(

Själv har jag aldrig använt spårnedladdningsfunktonen med mina tidigare GPS heller så för mig är det inget problem, men för andra kan ju detta vara värt att poängtera.

Så, det går alltså INTE att tanka ner gamla spår till NUVI 500!

// Micke
 
Så, det går alltså INTE att tanka ner gamla spår till NUVI 500!

Det är ju själva f-n att Garmin med så stor precision lyckas ta bort precis alla trix som skulle kunna öka användbarheten! Självklart är det genomtänkt och avsiktligt. Syftet är att "skydda" dyrare modeller från intern konkurrens.

Värst av allt är att dom strypt funktionerna i GPSMAP 620. Den skulle kunna vara Garmins bästa GPS för äventyr, MC & snöskoter men nu tvingas man fortsätta med urgamla 276C och 278! :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
Alfaalfa Nuvi 500 Navigering 6
micke.lu Nuvi 500 Navigering 22
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
errbe Ta bort "fabrikskarta" i Nuvi? Navigering 8
zxy123 Garmin Nuvi 2595LMT opålitlig Poin Of Interest (Fartkameror)? Navigering 1
rhb dålig hårdvara garmin nuvi 550 Navigering 2
M-Nilsson Akut hjälp:( Garmin Nuvi 200! Navigering 2
QTP Nuvi 255W visar inte byggnader Navigering 0
ham Autorutt Nuvi 765T Navigering 3
jpj Rutt i Nuvi 205w Navigering 0
gpsmoped Frågor om Garmin Nuvi 200 Navigering 4
gpsmoped Poi i Garmin Nuvi 200 Navigering 2
miiicke90 Karta garmin nuvi 205 Navigering 1
gimmen nuvi 205 t lagga in sjökort?? Navigering 1
gpsmoped Garmin nuvi 200 Navigering 2
L.A. Fri Pro i Nuvi 205 Navigering 19
jonasolof Karta på minneskort i Nuvi Navigering 0
L.A. Nuvi + fri pro Navigering 4
Tobias_P Garmin Nuvi 200 och Friluftskartan Navigering 4
lagerstrom Nuvi 660FM med TMC i laddkabel, eller..? Navigering 1
troell Bluetooth nuvi 660 Navigering 1
dragan Navigon vs. Garmin Nuvi Navigering 21
telematic nuvi 300 minne ?? Navigering 1
Alfaalfa "Unlock to road" med Nuvi Navigering 4
GUD1964 Fråga om SD mine till garmin nuvi 360 Navigering 3
johsjo Val av Fordons typ i C550/Nuvi Navigering 1
Alfaalfa Nuvi 300 Navigering 19
roffe99 Aktuell hastighetsbegränsning på nuvi? Navigering 1
mrambler Kartor till Garmin Nuvi 360 Navigering 3
petsik Skillnad Nuvi 300 resp 310? Navigering 7
krille d GPS MyNav 500 sport Navigering 2
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
kotten1 Garmin 500 Navigering 7
tmssinner Mer än 500 favoriter i Garmin 765? Navigering 5
toguns Garmin zumo 500 delux Navigering 4
toguns Garmin zumo 500 Deluxe Nordic Navigering 4
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
leijon Kabel Palm 500 - Garmin eTrex Navigering 3
johanssonol Fäste för Garmin GPSMAP 64st till snöskoter Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.