Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200

Magellan släppte igår info om sin nya Triton-serie.
Ser ut att kunna bli intressanta utmanare till Garmins bärbara...
Skall även bli intressant att se vad Garmin hittar på, de har precis gått ut med rabatterbjudande på sin 60-serie:
http://www.gpslodge.com/archives/012567.php

Mer info om Magellans Triton-serier finns att läsa på bla:
http://www.gpslodge.com/archives/012649.php#more
eller:
http://crunchgear.com/2007/08/07/magellan-triton-gps-series-kicks-it-up-a-notch/
eller:
http://gizmodo.com/gadgets/the-grea...ch-screen-national-geographic-maps-287123.php

/Mikael
 
Jag är också nyfiken på de nya modellerna. Jag stod precis i startgroparna för att försöka fundera ut om jag ville ha en Vista HCx eller en Explorist 600, och så händer det här... Livet som pryltok är inte lätt. ;-)
/R
 
Ingen vacker skapelse precis... Funktionerna verkar ju rätt häftiga, men hur bra är det med pekskärm på en GPS som skall vara tålig?
 
Nu har jag haft möjlighet att titta på första exemplaret i Sverige :) :cool:
Vi hade en liten teknikträff i samband med ett geocachingevent i Uddevalla i helgen Fumble Before Dark. Både Magellan och Garmin fanns det där att klämma och känna på.
Utseendet är alltid en smaksak... Men funktionerna verkar ju trevliga. Snabb uppdatering av kartbilden var en sak man märkte direkt. Och nytt karthanteringsprogram som verkar riktigt trevligt är också på gång. Och min största farhåga, pekskärmen, skall vara möjlig att koppla bort.
 
Varför en 2mpix kamera?
Varför pekskärm som man ändå komer att stänga av eller ha sönder?
Ljudinspelning?
Vilket utbud av kartor kommer det att finnas för svenskt / europeiskt bruk?
Stöd för autorouting?
I övrigt säkert en trevlig grej, men den känns överdesignad för mina behov.
Precis som problemen med telefonnavigatorerna så vill jag ha en bra bra navigator, en bra kamera och vill jag lyssna på musik tar jag med iPoden. Den kan oxå spela in ljud även om den inte kopplar det till rätt plats, men varför vill man det?
Jag vill inte ha allt i en enhet. Däermot gillade jag att den har belysning, bra för o läsa kartan i mörker.
 
Triton verkar ju riktigt fina, dom har fått en hel del stryk för pekskärm, mp3, kamera osv men dom modellerna typ 400 och 500 är ju bara vanliga avskalade och helt perfekta gpser med super pris. Hittade 400'an för 2300:- en likadan garmin (60csx eller vad den heter) kostar ju 5000:-. Nån som köpt och fått sin triton ännu?
 
Triton verkar ju riktigt fina, dom har fått en hel del stryk för pekskärm, mp3, kamera osv men dom modellerna typ 400 och 500 är ju bara vanliga avskalade och helt perfekta gpser med super pris. Hittade 400'an för 2300:- en likadan garmin (60csx eller vad den heter) kostar ju 5000:-. Nån som köpt och fått sin triton ännu?

Jämförelsen med Garmin haltar en del. Det vore mer rättvist att jämföra med Vista HCx och Legend HCx (med/utan kompass och höjdmätare). De ligger på runt 3000:- men går att hitta billigare.

En annan stor och viktig skillnad är batteritiden. Tritons uppgivna batteritid är 10 timmar på samtliga modeller. eTrex-serien ligger på runt 25.
 
jag har kamera i min bil-gps. det är rätt smidigt ju; man tar ett foto av Biltema i Barkaby tex å då lagras adressen / kordinater för fotot. nästa gång är det bara att klicka på bilden så berättar den hur man kör dit. kan säkert vara bra även för handhållen enhet. om man har dåligt minne eller nån annan ska hitta till fotoplatsen. visst kan man skriva namn å adress för platsen istället men ibland vet man inte ens vad den där trevliga parken eller strandne heter.
 
Jämförelsen med Garmin haltar en del. Det vore mer rättvist att jämföra med Vista HCx och Legend HCx (med/utan kompass och höjdmätare). De ligger på runt 3000:- men går att hitta billigare.

En annan stor och viktig skillnad är batteritiden. Tritons uppgivna batteritid är 10 timmar på samtliga modeller. eTrex-serien ligger på runt 25.


Jo jag såg att min fämförelse haltade lite.. Såg att man kunde hitta 60csx för 3600 i europa variant. Men vet inte varför jag ska jämföra den med gamla etrex??
Har också förstått att den börjar levereras den 6/12 så ingan har väl fått sin ännu. Nån som vet nåt mer kring det där kartprylen på magellan, att man skulle kunna använda national geograpics kartor..!?.. Sen om jag förstått rätt så är det nån slags windows plattform i gpsen, vet inte om man ska vara rädd eller gilla det men det borde öppna för lite enklare/bättre handhavande av kartor och då även hemmagjorda fulkartor .

//H
 
eTrex kom ut i ny version i somras med bl a ny och bättre mottagare. Enligt en del tester jag läst klarar den sig bättre än 60 CSx med Sirf III.

Triton är säkert bra GPSer, men det är inte något jättesteg framåt. För min egen del gillar jag inte allt extrabjäfs som drar batteri, t ex pekskärm. När jag såg dem på FAD i Uddevalla blev jag inte särskilt imponerad. Men jag kommer att läsa tester med stort intresse. Speciellt ett som herr Jasy kommer att utföra ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.