Nubuck och gortex i kängor. Behandling?

Hej! Är rätt ny vad gäller vildmarksliv och jag vet att det finns en hel del
kunniga människor här :)

Jag har precis införskaffat mig ett par haglöfs solid lite, som består av Nubuck
och gortex. Har ni några tips hur jag ska behandla dem för att hålla dem bra och
Vattentäta? Såvitt jag förstår kan man ej använda vanliga läderprodukter. Tack på
förhand!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Men behöver använda spray om man vill behålla nubukstrukturen. men bryr man sig inte om det, så kan man putsa dem med vax precis som andra kängor.

Sno-seal är min favorit

Ger blank och tålig läderyta.

Mockastrukturen försvinner vilket jag ser som en fördel. Vaxbehandlingen påverkar inte goretexmembranet.

Thure

Använd vax, INTE fett. Det sistnämnda kan gå igenom lädret och täppa till Gore tex membranet.

// L

Jag använder också Sno-seal och vaxar kängorna mha hårtork hemmavid för att få vaxet att tränga in bra inte minst i skarvar och sömmar. Skall jag ut på en längre vandring tar jag med en liten tub (eller pytsar upp lite i en tom filmburk från en analog 35mm film) extra för att bättra om det behövs pga slitage under vandringen.

Själv gillar jag NikWax eftersom jag gillar friluftsliv såpass att jag gärna vill värna om det också genom att hålla mig till miljövänliga produkter. Det finns förstås andra liknande produkter som också är miljövänliga. Kan tipsa om http://www.ecoactive.se/sv/materialvard/18-nubuck-suede.html

Sedan tror jag inte att du behöver nog oroa dig. Det är ju inte så att de kommer att släppa in vatten om du inte lägger ned hundralappar på olika produkter. Se bara till att hålla kängorna rena. Sedan när de börjar bli använda kan du göra ett omtag gällande impregneringen. Men även här är grundregeln att först rengöra dem. En annan viktig regel är att aldrig ställa skor på element eller torka dom med varma fläktar och sånt där. Lufttorka helst eller möjligtvis mha en avfuktare.

Lycka till med dina äventyr. Hoppas att vi höra lite om dom här på forumet.

Som andra redan sagt, GoreTex gör kängan vattentät så av den anledningen behöver du inte vaxa. Däremot mår lädret bra av vax/spray då och då. Personligen fördrar jag vax. Nubucken blir dock blank och inte "luddig" eller vad man ska kalla det. Mig gör det inget.

//Per

Som andra redan sagt, GoreTex gör kängan vattentät så av den anledningen behöver du inte vaxa. (...)
Det är ändå en fördel att impregnera ytan för att begränsa mängden vatten som magasineras utanför gt-membranet (som ju sitter långt in i skon). Dels slipper man bära på (och värma) en massa vatten i ytterskikten (lädret, stoppningen), dels ökar man chanserna till att membranet faktiskt fungerar.

Det är ändå en fördel att impregnera ytan för att begränsa mängden vatten som magasineras utanför gt-membranet (som ju sitter långt in i skon). Dels slipper man bära på (och värma) en massa vatten i ytterskikten (lädret, stoppningen), dels ökar man chanserna till att membranet faktiskt fungerar.
Jo så är det men jag ville förtydliga eftersom det verkar breda ut sig en uppfattning om att man måste hjälpa G-tex att bli vattentätt, oavsett om det är skor eller kläder.

Sen anser jag personligen att G-tex i skor inte är en bra lösning men YMMV

//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips